۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۶۹۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ دسته: کشاورزی
۱

کاظمی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، ضمن انتقاد از پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری گفت: تعیین نادرست قیمت گندم یکی از بزرگترین اشتباهات دولت طی سال های اخیر بوده است و این موضوع پیامدهای منفی متعددی نظیر کاهش تولید، افزایش قاچاق و در نتیجه رونق واردات را در پی خواهد داشت.

محمد اردلان کاظمی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفتگو با مسیر اقتصاد با انتقاد از قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری گفت: قیمت خرید تضمینی این محصول اساسی در سال جاری به صورت مناسب از سوی دولت تعیین نشده است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به تغییر چندباره قیمت خرید تضمینی گندم در سال گذشته اظهار داشت: تغییر چندین باره قیمت این محصول توسط دولت نشان دهنده غیرکارشناسی بودن قیمت اولیه اعلامی بود.

کاظمی تصریح کرد: قیمت اولیه اعلامی از سوی دولت بر اساس اصول صحیحی تعیین نشده بود و در حال حاضر نیز علیرغم افزایش بیش از ۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی، اما همچنان قیمت این محصول بر اساس واقعیت های اقتصادی تولید گندم نیست. به صورت کلی دولت برای تعیین صحیح قیمت گندم باید هزینه های تولید را به صورت دقیق محاسبه کند.

افزایش تولید محصولات آب بر نتیجه تعیین نادرست قیمت گندم

وی تصریح کرد: به اعتقاد بنده تعیین نادرست قیمت گندم یکی از بزرگترین اشتباهات دولت طی سال های اخیر بوده است و دولت قصد دارد با زور و فشار کشاورزان را مجبور به فروش محصولات خود به دولت کند.

کاظمی افزود: اجرای ناقص قانون خرید تضمینی توسط دولت باعث دلسردی کشاورزان نسبت به تولید شده و آنان را برای تولید محصولات غیراستراتژیک و آب بر تشویق می کند. این موضوع در نهایت باعث کاهش عرضه گندم در بازارهای داخلی شده و زمینه واردات را مهیا می کند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز اظهار داشت: دولت به جای تعیین قیمت حداقلی برای این محصول اساسی در سال جاری باید با ارائه سوبسیدهایی قیمت خرید تضمینی را بسیار بیشتر از هزینه های تمام شده این محصول تعیین می کرد.

پیامدهای منفی ناشی از تعیین نادرست قیمت گندم

این فعال بخش کشاورزی تصریح کرد: عدم تعیین درست قیمت گندم پیامدهای منفی نظیر کاهش تولید، افزایش قاچاق و رونق واردات را در پی خواهد داشت و دولت برای تامین گندم مورد نیاز کشور باید هزینه های سنگین واردات این محصول را بپردازد.

کاظمی در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری نیز گفت: با توجه به آنکه مواد اولیه تولید گندم با ارز ۱۵ هزار تومانی به دست کشاورزان می رسد، باید حداقل قیمت هرکیلوگرم گندم در سال جاری بیش از ۲۵۰۰ تومان باشد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز افزود: چنانچه دولت قیمت مناسبی برای گندم تعیین نمی کند باید این اجازه را به کشاورزان بدهد تا آنان محصولات تولیدی خود را به خریداری که با قیمت بالاتری حاضر به خرید گندم است، بفروشد.

انتهای پیام/ تولید گندم

  1. اقای روحانی تو بجای اینکه جلوی افزایش تولید گندم در داخل کشور بگیری برو نگذار دزدی های تلیاردی کنند اقای روحانی تو کشاورزان رو بد بخت کردی پول گندم هیچ ارزشی نداره تو فقط مارو بیچاره کردی

    ۱۲


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.