۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۳۵۴ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

افزایش تولید و صادرات محصولات کشاورزی نظیر گندم از برنامه های مهم وزارت کشاورزی روسیه طی سال های اخیر بوده است. این وزارتخانه در جدیدترین اقدام خود به عنوان متولی بخش تولید و تجارت محصولات کشاورزی، اقدام به حذف عوارض صادراتی گندم کرده است تا از این طریق روند روبه رشد صادرات این محصول را تداوم بخشد.

به گزارش مسیر اقتصاد روسیه یکی از کشورهای پیشرفته در بخش کشاورزی محسوب می شود؛ به نحوی که علاوه بر تامین نیازهای مصرفی خود تبدیل به بزرگترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی در جهان شده است. بررسی شرایط جغرافیایی روسیه نشان می دهد بخش غرب و جنوب غربی این کشور ظرفیت تولید محصولات کشاورزی را دارند.

با توجه به برنامه های حمایتی دولت روسیه از بخش کشاورزی و نیز شرایط جغرافیایی مناسب در این کشور، روسیه یکی از تولید و صادرکنندگان غلات در جهان به شمار می رود. این کشور از سال ۲۰۱۶ به عنوان بزرگترین صادرکننده گندم در جهان شناخته می شود.

ارزش افزوده بخش کشاورزی در فدراسیون روسیه طی دوره زمانی ۱۹۹۵-۲۰۱۵ میلادی به طور میانگین حدود ۵.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی اقتصاد این کشور را به خود اختصاص داده است؛ و معمولا سه پنجم از اراضی روسیه، زير كشت گندم و جو می‌رود.

حمایت های مستقیم دولت روسیه از کشاورزان در جهت افزایش تولید

یکی از دلایل مهم توسعه بخش کشاورزی در روسیه حمایت های دولت از کشاورزان و کاهش هزینه های تولید است به نحوی که طبق آمارهای منتشر شده میزان حمایت های مالی دولت از صنعت کشاورزی از ۳.۸۵ میلیارد دلار به ۴.۳۲ میلیارد دلار رسیده است.

همچنین بررسی ها نشان می دهد هر کشاورز به منظور تولید گندم به ازای هر هکتار حدود ۳۵ دلار یارانه مستقیم نیز دریافت می کند که این موضوع کمک شایانی به تولید این محصول طی سال های اخیر کرده است.

از سویی دیگر مقامات دولتی روسیه به منظور کاهش قیمت محصولات خود اقدام به تخصیص یارانه به سوخت و حمل و نقل این محصول کردند تا حضور خود در بازارهای جهانی را تثبیت کنند.

وزارت کشاورزی مسئول تولید و تجارت بخش کشاورزی روسیه

مسئولیت تجارت و بازرگانی بخش کشاورزی در روسیه به وزارت کشاورزی این کشور واگذار شده است و این وزارتخانه نقش مهمی در رشد تولید محصولات کشاورزی، صادرات و ارزی آوری این بخش دارد.

وزارت کشاورزی روسیه در جهت کاهش وابستگی اقتصاد این کشور به درآمدهای نفتی مامور به افزایش درآمدهای صادراتی به بیش از ۴۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۴ شده است. این وزارتخانه برای دستیابی به اهداف مذکور ابتدا اقدام به افزایش تولید محصولات کشاورزی می کند.

این وزارتخانه برنامه های متعددی را برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی نظیر گندم در دستور کار دارد که از جمله این برنامه ها می توان به بازاریابی، تعیین قیمت رقابتی در مقایسه با رقبای روسیه در بازارهای جهانی، تجهیز و گسترش بنادر صادراتی و امضای تفاهم نامه تجاری با کشورهای بزرگ واردکننده اشاره کرد.

حذف عوارض صادراتی اقدام جدید روسیه برای افزایش صادرات گندم

در حال حاضر درآمد صادراتی روسیه از محل صادرات گندم به بیش از ۶ میلیارد دلار می رسد و این کشور با برنامه های حمایتی قصد دارد تا میزان درآمدهای خود را افزایش دهد. به عنوان مثال این کشور چندی پیش با تشکیل انجمن صادرکنندگان محصولات کشاورزی اقدام مهمی برای کاهش مشکلات صادرات کشاورزی انجام داد.

از سویی دیگر اخیرا وزارت کشاورزی روسیه به منظور تداوم روند افزایش صادرات گندم اقدام به حذف عوارض صادراتی این محصول کرده است. سیاست حذف عوارض صادراتی در روسیه پس از آن انجام می شود که میزان تولید گندم مازاد بر تقاضای داخلی شده است.

طبق اعلام وزارت کشاورزی روسیه میزان تولید گندم در سال زراعی جاری به بیش از ۱۱۸ میلیون تن خواهد رسید و صادرکنندگان محصولات کشاورزی می توانند گندم مازاد بر نیاز را با عوارض مالیاتی صفر درصد صادر کنند.

منابع:

تجارت روز روسیه yon.ir/BaVeK

وزارت کشاورزی روسیه yon.ir/MKyBG

اسپوتنیک yon.ir/bG94R

گلف تایم yon.ir/MfZxi

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.