۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۳۳۵ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

باغستانی، عضو هیئت علمی موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی، با تأکید بر اینکه تمامی کشورهای جهان از تولید داخلی، خصوصا در بخش کشاورزی حمایت می‌کنند، افزود: حمایت از تولید نیاز به اقداماتی دارد که با تغییر ساختار و تشکیل وزارت بازرگانی به هیچ عنوان انجام نخواهد شد؛ چراکه هماهنگی تولید و تجارت لازمه حمایت موثر از تولیدکنندگان داخلی است.

به گزارش مسیر اقتصاد روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت، نشست کارشناسی بررسی ابعاد تشکیل وزارت بازرگانی با حضور کارشناسان موافق و مخالف تشکیل این وزارتخانه برگزار شد. این نشست به همت مرکز سیاست پژوهی اقتصاد مقاومتی در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی برگزار گردید.

دکتر باغستانی، عضو هیئت علمی موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی، یکی از حاضرین در این جلسه بود که به عنوان نماینده ای از سوی وزارت جهاد کشاورزی، به بیان نکات خود درخصوص تشکیل وزارت بازرگانی پرداخت.

حمایت از تولید داخلی مهم ترین برنامه برای وضعیت فعلی ایران

باغستانی با تأکید بر ضرورت حمایت از تولید خصوصا در بخش کشاورزی افزود: به طور کلی دو استراتژی شناخته شده برای توسعه اقتصاد از منظر تجارت در جهان وجود دارد که عبارتند از جایگزینی واردات و یا توسعه صادرات؛ در هردو مورد اولین کار رونق تولید داخلی است تا در ادامه بتوان هر کدام از این دو الگو را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: بنابراین اولین کاری که باید در حوزه تولید و تجارت کشور در دستور کار باشد، حمایت از تولید داخلی است؛ درحالیکه اکنون در کشور تمامی بخش های غیر مولد سود بیشتری از بخش های تولیدی دارد.

هماهنگی تولید و تجارت لازمه حمایت از تولیدکنندگان داخلی

عضو هیئت علمی موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی با تأکید بر اینکه همه کشورها از تولیدشان حمایت می کنند، افزود: در این میان بخش کشاورزی از اهمیت ویژه تری برخوردار است. درحالیکه در ایران سیاست های حمایت از تولید آنطور که شایسته است در دستور کار قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: با این اوصاف اگر بخواهیم به حمایت از تولید و سمت عرضه توجه کنیم، تشکیل وزارت بازرگانی هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد. حمایت از تولید نیاز به اقداماتی دارد که با تغییر ساختار و تشکیل وزارت بازرگانی به هیچ عنوان انجام نخواهد شد؛ چراکه هماهنگی تولید و تجارت لازمه حمایت موثر از تولیدکنندگان داخلی است.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.