۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۳۰۰ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

بانک مرکزی چین به منظور افزایش استفاده از یوآن در پرداخت های بین المللی، سیستم پرداخت CIPS را راه اندازی کرده است. این سیستم پرداخت با استقبال فراوان بانک ها مواجه شده به نحوی که طبق بررسی روزنامه نیکی ژاپن، در سال ۲۰۱۸ ارزش معاملات انجام شده توسط این سیستم رشد ۸۰ درصدی داشته است. این سیستم می تواند به عنوان جایگزین سوئیفت راهکاری برای مقابله با تحریم های آمریکا باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق یافته ها و بررسی های انجام شده توسط روزنامه نیکی ژاپن، استفاده از خدمات سیستم پرداخت و تسویه یوآنی چین در سال گذشته به میزان ۸۰ درصد افزایش یافته است. این سیستم که CIPS نام دارد به منظور بین المللی کردن یوآن ایجاد شده است.

گرایش کشورها به استفاده از CIPS چین

گرایش بانک های کشورها به استفاده از این سیستم پرداخت و رشد سهم یوآن در پرداخت های بین المللی، یک چالش جدی برای سلطه دلار آمریکا است.

بانک مرکزی چین سیستم پرداخت بین بانکی بین المللی تحت عنوان CIPS را در سال ۲۰۱۵ راه اندازی کرده است. این سیستم تاکنون توانسته است صدها بانک از ۸۹ کشور و مناطق مختلف جهان را جذب کند. CIPS در سال ۲۰۱۸، ۲۶ هزار میلیارد یوآن معادل ۳.۷۷ هزار میلیارد دلار پرداخت یوآنی را پردازش کرده است.

سیستم پرداخت بین بانکی بین المللی چین به طور ویژه در حال جذب کشورهایی است که در معرض تحریم های آمریکا قرار دارند. این کشورها شامل ترکیه، روسیه و همچنین کشورهای آفریقایی دخیل در پرژوه جاده ابریشم است.

سیستم پرداخت یوآنی چین رقیب جدی سیستم سوئیفت

اغلب پرداخت های بین المللی میان بانک ها در حال حاضر از طریق سیستم سوئیفت که در بلژیک مستقر است، انجام می شود. سیستم سوئیفت به عنوان یک سیستم پرداخت استاندارد بین المللی، روزانه بین ۵ تا ۶ هزار میلیارد دلار پرداخت را پردازش می کند.

تقریباً ۴۰ درصد از معاملات انجام شده در سیستم سوئیفت به دلار آمریکا انجام می شود و دلار به عنوان ارز اصلی در بازارهای جهانی است.

سیستم پرداخت CIPS چین، زبان انگلیسی را در خدمات خود به کار گرفته است تا استفاده از یوآن چین در پرداخت های بین المللی را گسترش دهد. یک گروه از بانک های مستقیم به عنوان مشارکت کننده اصلی، به این سیستم پرداخت متصل شده اند. بانک های دیگر نیز می توانند به طور غیرمستقیم از کانال بانک های مستقیم به این سیستم پرداخت متصل شوند. هدف از این زیرساخت، انتقال وجه بین المللی به حساب شرکت های چینی است.

رشد ۸۰ درصدی استفاده از سیستم پرداخت چین در سال ۲۰۱۸

طبق تحلیل های روزنامه نیکی از اطلاعات منتشر شده توسط بانک مرکزی چین و سیستم CIPS، پرداخت های انجام شده توسط حساب های یوآنی بدون سروصدا و ملایم در حال استفاده و توسعه بوده است اما به طور پیوسته گسترش یافته است.

ارزش معاملات انجام شده در CIPS رشد ۸۰ درصدی و تعداد معاملات رشد ۱۵ درصدی را داشته است و به ۱.۴۴ میلیون در سال ۲۰۱۸ رسیده است. در ماه آپریل تعداد ۸۶۵ بانک از سراسر جهان به این سیستم پرداخت متصل هستند. از ژاپن ۳۰ بانک به سیستم CIPS متصل هستند.

ظرفیت CIPS برای دور زدن تحریم ها توسط بانک های ایران

همچنین حضور بانک ها از کشورهایی که تحت تحریم های آمریکا قرار دارند نیز قابل توجه است. کردیت بانک روسیه در دسامبر به این سیستم چینی پیوست و شمار مشارکت کنندگان روسی را به ۲۳ رساند. نسبت یوآن استفاده شده توسط شرکت های روسی برای پرداخت های واردات از چین، از ۹ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۱۵ درصد در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.

از کشور ترکیه نیز ۱۱ بانک به سیستم پرداخت بین بانکی بین المللی چین متصل هستند. در حال حاضر هیچ بانک ایرانی به سیستم CIPS متصل نیست. بیشتر کشورهایی که از جانب تحریم های دلاری دچار تهدید هستند به دنبال جایگزین هایی برای دور زدن تحریم ها هستند. سیستم CIPS به عنوان سیستم جایگزین می تواند خدمات منع شده سوئیفت را به بانک های ایرانی ارائه دهد.

منبع: نیکی yon.ir/DHvd1

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.