۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۹۷۱۶ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴ دسته: مسکن
۰

رهبر معظم انقلاب در بیانات روز گذشته خود صنعت مسکن سازی را از جمله بخش‌های کارآفرین دانستند که در چند سال اخیر مورد غفلت قرار گرفته است. بر اساس گزارش مرکز آمار ساخت مسکن در چهار سال اخیر ۵۶ درصد کاهش داشته و کارشناسان دلیل اصلی آن را ورود سوداگران و ملّاکان به بازار عنوان می‌کنند. این درحالیست که با استفاده هوشمندانه از ابزارهای مالیاتی همچون مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه های خالی می توان زمینه را برای رونق ساخت و ساز مسکن در کشور فراهم کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۹۸ در دیدار سران قوا، مسئولان و کارگزاران نظام، جمعی از مدیران ارشد دستگاه‌های مختلف، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و عناصر فعال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، فرمودند: یک مطلب هم مسئله‌ی مسکن‌سازی است؛ اصلاً رشته‌ی مسکن از جمله رشته‌های کارآفرین در کشور است. یکی از غفلت‌هایی که در این چند سال شد، این بود که به مسکن پرداخته نشد؛ خود تولید مسکن صنایع زیادی را به کار می‌اندازد؛ خود تولید مسکن صنایع زیادی را به خدمت می‌گیرد و به کار می‌اندازد؛ یعنی کارآفرین است، تولید آفرین است و خودش تولید [را رونق می‌دهد].

ایشان خاطرنشان کردند: الآن ما نیاز داریم به مسکن در مناطق سیل زده؛ چه مسکن‌هایی که باید ترمیم بشوند، چه مسکن‌هایی که باید ساخته بشوند؛ این یک فرصت است، از این باید استفاده کرد. دستگاه‌هایی که می‌توانند در این زمینه‌های به دولت کمک کنند کم نیستند، بخش خصوصی در اینجا می‌تواند حضور پیدا کند، به همین جوان‌هایی که اشاره کردم می‌توانید فراخوان بدهید، از این‌ها بخواهید بیایند کمک کنند، یک حرکت عظیم اشتغال آفرینی در کشور به وجود می‌آید.

افت ۵۶ درصدی ساخت و ساز در کشور

این بیانات رهبر انقلاب در زمینه ساخت و ساز مسکن در حالی صورت گرفت که تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کل کشور، از افت محسوسی حکایت دارد.

در حال حاضر در کشور علی‌رغم وجود تقاضا در بازار و ظرفیت تولید، ساخت و ساز مسکن مطابق با ظرفیت موجود محقق نشده و تولید آن از سالانه ۸۰۰ هزار واحد در سال ۹۱ به حدود ۳۵۰ هزار واحد در سال ۹۶ رسیده است؛ بدین معنا که حدود ۵۶ درصد کاهش در ساخت و ساز اتفاق افتاده است.

مرکز آمار تاکنون گزارش رسمی از میزان ساخت و ساز کشور در سال ۹۷ ارائه نکرده است؛ اما مشاهدات میدانی بازار نشان می‌دهد که این روند کاهشی در سال ۹۷ نیز ادامه داشته و تولید مسکن دچار رکود شده است.

اشتغال ۱۰۰ نفر با ۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری در مسکن

ساخت‌وساز مسکن علاوه بر اینکه شرایط را برای تأمین مهم‌ترین نیاز خانوار فراهم می‌کند، این قابلیت را دارد که با کمترین سرمایه‌گذاری، بیشترین اشتغال را در کشور ایجاد نماید.

مسکن یکی از لوکوموتیوهای پیش برنده اقتصاد است که به رشد درون‌زای تولید  کمک می‌کند. نسبت دادن لوکوموتیو به بخش مسکن از آن جهت است که فعال شدن این بخش می‌تواند دیگر حوزه‌ها و بخش‌های اقتصادی را نیز فعال نموده و با خود به حرکت درآورد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در این بخش به ازای هر ۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری امکان ایجاد اشتغال برای ۱۰۰ نفر به وجود می‌آید. با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن صنایع مرتبط با آن مانند سیمان، ذوب‌آهن، سنگ و کاشی، چوب و مبلمان، پنجره سازی و … نیز فعال شده و از این طریق نیز افراد بسیاری مشغول به کار می‌شوند.

در واقع سرمایه‌گذاری در بخش مسکن علاوه بر ایجاد اشتغال به‌ صورت مستقیم، به‌ صورت غیرمستقیم نیز به دلیل زنجیره‌های پسینی این بخش اشتغال ایجاد می‌کند. همچنین که بررسی‌ها نشان می‌دهد هرگاه رکود در بخش مسکن حاکم شده، این مشاغل نیز که اغلب تولیدی هستند وارد رکود و زیان دهی شده‌اند.

بازگشت رونق به ساخت و ساز مسکن با اتخاذ سیاست‌های مالیاتی

برای آنکه این بخش از اقتصاد وارد رکود نشود، باید از احتکار خانه‌های ساخته شده نیز جلوگیری شود تا با عدم بلوکه شدن سرمایه‌ها در بخش عظیمی از خانه‌های خالی در هر زمان گردش سرمایه اتفاق بیفتد و رونق ساخت و ساز ایجاد گردد.

برخی از کارشناسان معتقدند عامل اصلی رکود در ساخت و ساز، عدم وجود سیاست‌های کنترل سوداگری مانند مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی در بازار مسکن است.

سوداگران و تقاضاهای غیر مصرفی با تمکن مالی خود و خرید خانه به تعداد بالا، نبض قیمت را در بازار مسکن به دست گرفته‌اند و با افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها تقاضاهای مصرفی را از دستیابی به این کالای اساسی محروم ساخته‌اند.

کاهش تقاضای مصرفی یعنی حذف تدریجی تقاضای پایدار از بازار که این موضوع به مرور باعث شده تا به دلیل عدم وجود تقاضای همیشگی، تولیدکنندگان از سود با ثبات دور شوند و همین زمینه را برای کاهش تولید مسکن ایجاد کرده است.

بنابراین در صورتی که مسئولین دولتی و ذی‌ربط قصد ایجاد رونق در ساخت و ساز را دارند؛ در ابتدا باید با اتخاذ سیاست‌های مالیاتی سوداگران را از بازار املاک خارج کنند و پس از آن با کاهش هزینه‌های تولید (زمین، مصالح، جواز ساخت، انشعابات و …) و افزایش حاشیه سود پیمانکاری رغبت بیشتری برای سازندگان ایجاد کنند تا آن‌ها نیز ساخت خانه‌های متناسب با نیاز مردم را در دستور کار خود قرار دهند.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.