۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۸۲۶ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶ دسته: انرژی
۰

مديرعامل شركت توانير، گذر بدون خاموشی از پيک تابستان امسال را مهم‌ترين اولويت صنعت برق كشور برشمرد و بر لزوم تمركز مجموعه برق در پيگيري طرح‌هاي مديريت مصرف تاكيد كرد. این درحالی است که مهم‌ترین اقدام در راستای مدیریت مصرف، ابلاغ تعرفه‌های برق سال ۱۳۹۸ بوده است که محتوای آن نیاز به تبیین برای عموم دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد پیک مصرف روزانه برق در ماه‌های اخیر کمتر از زمان‌های مشابه در سال گذشته بوده است که شاید بتوان یکی از دلایل آن را کشیده شدن سرما به اوایل فصل بهار در سال جاری دانست. اما در ۱۴ام اردیبهشت ماه برای اولین بار، مصرف در زمان پیک نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیشتر از ۲۸۰۰ مگاوات افزایش یافت.[۱]

مهم‌ترین اولویت صنعت برق «گذر بدون خاموشی» از پیک تابستان ۹۸

این میزان اختلاف در کنار روند افزایشی مصرف از ابتدای امسال تا کنون، زنگ هشداری برای رسیدن پیک مصرف به میزان پیش‌بینی شده یعنی حدود ۶۱ هزار مگاوات و حتی بیشتر از آن در تیر ماه امسال است.

به تازگی محمدحسن متولی‌زاده مديرعامل شركت توانير، پيك تابستان امسال را مهم‌ترين اولويت صنعت برق كشور برشمرد و بر لزوم تمركز مجموعه برق در پيگيري طرح‌هاي مديريت مصرف تاكيد كرد.[۲]

ضرورت آگاه‌سازی مردم از محتوای تعرفه‌های جدید

به گفته مسئولان وزارت نیرو، حدود ۳ هزار مگاوات از کمبود برق در پیک باید با مدیریت مصرف جبران گردد. ابلاغ تعرفه‌های جدید برق در سال ۱۳۹۸ مهم‌ترین گام در این راستا بود. تعرفه‌های ابلاغی با تغییر جدیدی نسبت به سال‌های گذشته همراه بود و آن تفکیک تعرفه مشترکین پرمصرف از مشترکین با مصرف عادی و کمتر از الگو با حفظ نظام پلکانی بود.

نکته قابل توجه در این تفکیک این است اگر مشترکی بیشتر از الگو در منطقه اقلیمی خود مصرف نماید، تعرفه برق وی از همان پله ابتدایی با رشد ۱۶ درصدی محاسبه خواهد شد و اینگونه نیست که این افزایش قیمت تنها مربوط به مصارف مازاد بر الگو باشد.

به نظر می‌رسد این شکل از جریمه پرمصرف‌ها دارای بازدارندگی بیشتری باشد، اما لازم است عموم مردم از جمله مشترکین پرمصرف نسبت به آن کاملا آگاه باشند تا بتوانند رویه مصرفی خود را مدیریت کنند.

استفاده از ابزار رسانه ملی و مطبوعات و همچنین فناوری‌های ارتباطی با همکاری وزارت ارتباطات، از جمله اقداماتی است که باید وزارت نیرو برای آگاه‌سازی و آماده‌سازی مردم انجام دهد.

پینوشت:

[۱] گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران yon.ir/fuaUa

[۲] برق نیوز، کد خبر: ۳۷۶۹۹

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.