۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۷۱۴ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

هند برای انجام پرداخت‌های خود جهت خرید تجهیزات نظامی از روسیه، با تحریم‌های آمریکا مواجه شده است. مقامات نظامی دو کشور برای مقابله با این تحریم‌ها در نظر دارند از راهکارهای ترکیبی استفاده کنند. استفاده از ارزهای ملی در پرداخت‌ها یکی از راهکارهای پیشنهاد شده برای رفع مشکل تحریم‌های آمریکاست.

به گزارش مسیر اقتصاد هند به دنبال استفاده از راهکارهای ترکیبی جهت ایجاد کانال پرداخت بین المللی جدید است تا بدین ترتیب از قرارگیری در موضع تحریم های آمریکا در معاملات با روسیه رهایی یابد. این کشور ممکن است از ترکیبی از یورو و سازوکار روپیه-روبل جهت پرداخت هزینه های خرید سیستم های دفاعی جدید از روسیه استفاده کند.

تحریم های کاتسا مانع معاملات تجهیزات نظامی میان هند و روسیه

هند که در حال خرید سیستم های دفاعی جدید از کشور روسیه است، از تحریم های سری جدید آمریکا که در سال ۲۰۱۷ تحت عنوان کاتسا علیه روسیه اعمال شده، نگران است. بدین منظور تیمی از مقامات ارشد دفاعی هند که در روزهای اخیر در روسیه حضور داشتند، موضوع کانال های پرداختی را مورد بحث قرار داده اند.

در طول چند سال آینده، هند باید حدود ۷ میلیارد دلار برای خرید سیستم های دفاعی از قبیل موشک های مختلف، زیردریایی، کشتی های جنگی و غیره پرداخت کند. هند برای خرید هر یک از اقلام نیاز به پرداخت دارد. با اینحال این کشور با مشکل تحریم های کاتسا مواجه شده است.

دولت آمریکا در سال ۲۰۱۷ با هدف مقابله با اقدامات روسیه، ایران و کره شمالی به وسیله اقدامات تنبیهی که به طور عمده تحریم ها هستند، قانون کاتسا را به تصویب رساند. ۳۹ نهاد روسی در لیست سیاه تحریم ها قرار گرفته اند. تحریم های کاتسا از آپریل ۲۰۱۸ به اجرا درآمده اند و به دنبال آن هند در انجام پرداخت های خود به روسیه دچار مشکل شده است.

استفاده از ارزهای ملی در معاملات نظامی روسیه و هند

هند نمی تواند پرداخت هزینه های خرید تجهیزات به روسیه را متوقف کند، اما با اینحال مسأله پرداخت ها به روسیه نیز با پیچیدگی هایی مواجه شده است.

در همین راستا در جلسه مشترک مقامات نظامی هند و روسیه پیشنهاد شده است که دو کشور پرداخت های خود را به وسیله ارزهای ملی و با روپیه و روبل انجام دهند. در این جلسه در کنار استفاده از سازوکار پرداخت با ارزهای ملی، مقامات پیشنهاد داده اند که برخی از پرداخت ها نیز با استفاده از یورو انجام شود.

در حال حاضر برخی کشورها از قبیل چین در پرداخت ها و تجارت دوجانبه خود با روسیه از روش تهاتر استفاده می کنند. اما از آنجایی که تجارت روسیه و چین نامتوازن است در نتیجه دو کشور علاوه بر ارزهای ملی باید از سایر روش ها مانند پرداخت های یورویی نیز استفاده کنند.

خنثایی ارزهای ملی نسبت به تحریم های آمریکا

از طرف دیگر پرداخت های یورویی به روسیه نیز کاملاً خالی از ریسک نیست. زیرا باید از طریق سیستم سوئیفت انجام شود که این شیوه از پرداخت نیز در دام تحریم ها قرار دارد.

یک مقام ارشد دفاعی روسیه گفته است که در حالی که راهکارهای انجام پرداخت ها به روسیه بدون قرارگیری در دام تحریم ها هنوز به طور کامل مرتب نشده است اما ما توانسته ایم به یک راه حل نزدیک شویم.

این مقام ادامه داده است که تحریم ها نسبت به ارزهای ملی خنثی هستند و من مطمئن هستم که راهی برای حل مشکل وجود دارد اگر هند اراده سیاسی کافی را داشته باشد.

منبع: هندوستان تایمز yon.ir/0uWdC

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.