۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۱۰۰ ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بانک مرکزی روسیه در راستای کاهش وابستگی خود به دلار آمریکا و مقابله با خطرات جغرافیایی-سیاسی ناشی از آن، سالانه بیش از ۲۰۰ تن طلا خریداری نموده و در مقابل به طور چشمگیری دارایی های دلاری خود را به فرورش رسانده است. روسیه در سال ۲۰۱۸ میلادی نزدیک به نیمی از ذخایر دلاری خود را به فروش رسانده و توانسته است سهم دلار از ذخایر خود را از ۴۶ درصد به ۲۲ درصد کاهش دهد. فروش اوراق دلاری از سوی روسیه نه تنها از وابستگی این کشور به دلار آمریکا می‌کاهد، بلکه هزینه انتشار اوراق دلاری از سوی دولت آمریکا را نیز افزایش می‌دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس آخرین آمار منتشر شده، بانک مرکزی روسیه خرید طلا را همچنان ادامه می دهد و تنها در ماه مارس سال جاری ۱۸.۷ تن فلزات گرانبها به ذخایر ارزی و دارایی های گسترده روسیه اضافه کرده است.

تنوع بخشی روسیه به ذخایر خارجی به منظور مقابله با خطرات دلار

بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است که این خریداری طلا، میزان کل ذخایر طلای نگهداری شده توسط روسیه را به ۲۱۷۰ تن معادل ۷۰ میلیون انس رسانده است که تقریبا برابر با ۱۸ درصد از کل ذخایر خارجی کشور را تشکیل می دهد.

روسیه از ماه ژانویه تا ماه مارس ۵۶ تن طلا خریداری کرده است و در ماه ژانویه تا فوریه نیز میزان خرید این کشور برابر با ۳۷.۳ تن بوده است.

این تلاش های روسیه برای خرید طلا و سایر فلزات گرانبها نشان دهنده تعهد این کشور بر طرح اعلام شده قبلی خود مبنی بر تنوع بخشی به ذخایر ارزی است. هدف از این اقدام نیز مقابله با خطرات جغرافیایی- سیاسی ناشی از وابستگی به دلار آمریکا است.

بانک مرکزی روسیه سالانه ۲۰۰ تن طلا خریداری می‌کند

بانک مرکزی روسیه به عنوان بخشی از این سیاست خود، به میزان قابل توجهی از سهم دلار در دارایی های خارجی خود را کاهش داده است.

در طول پنج سال گذشته میانگین خرید فلزات گرانبها توسط روسیه سالانه حدود ۲۰۰ تن بوده است که برآورد می شود این میزان در آینده نیز حفظ شود. روسیه در حال حاضر پنجمین دارنده ذخایر بزرگ طلایی جهان است و طی یک سال اخیر پیشرفت چشمگیری در این زمینه داشته است.

فروش نیمی از ذخایر دلاری روسیه در سال ۲۰۱۸

در عین حال روسیه به شکل چشمگیری سهم اوراق بهادار دلاری آمریکا از ذخایر خارجی خود را کاهش داده است. در ماه آوریل و می سال گذشته بانک مرکزی این کشور ۸۱ میلیارد دلار از اوراق دلاری خزانه داری آمریکا را به فروش رسانده است. این رقم نزدیک به کل ارزش فعلی ذخایر طلای روسیه است که ارزش آن حدود ۹۰ میلیارد دلار است.

باتوجه به گزارشی که توسط بانک مریل لینچ آمریکا تهیه شده است، سهم دلار از ذخایر خارجی روسیه در سال ۲۰۱۸ از ۴۶ درصد به ۲۲ درصد کاهش یافته است. این بدان معنی است که روسیه در سال ۲۰۱۸ میلادی نزدیک به نیمی از ذخایر دلاری خود را به فروش رسانده و توانسته است سهم دلار از ذخایر خود را به کمتر از نصف کاهش دهد.

بنابراین اکنون کمتر از یک چهارم دارایی های خارجی روسیه به شکل دلاری نگهداری می شود و این کشور توانسته است میزان وابستگی دارایی های خود به آمریکا را به شدت کاهش دهد.

مشکلات پیش روی آمریکا در انتشار اوراق دلاری

علاوه بر این فروش اوراق دلاری آمریکا در ابعاد گسترده می تواند دولت آمریکا را در چاپ و فروش اوراق دلاری جدید با مشکل مواجه نماید؛ چراکه هرچه میزان عرضه اوراق دلاری از سوی کشورهای جهان بیشتر شود و تقاضای آن روبه کاهش برود، آمریکا برای فروش اوراق جدید مجبور خواهد بود نرخ سود بیشتری را تضمین نماید و این به معنی افزایش هزینه های چاپ و انتشار اوراق دلاری از سوی دولت آمریکاست.

در عین حال اگر روند کاهش تقاضای اوراق دلاری دولت آمریکا از سوی کشورهای جهان ادامه یابد و دیگر کشورها نیز، مانند روسیه به جای خرید اوراق جدید به فروش اوراق فعلی خود روی بیاورند، امکان ایجاد مشکلاتی به مراتب گسترده تر برای دولت این کشور وجود خواهد داشت.

منبع: راشاتودی yon.ir/kJ2h1

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.