۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۸۳۶ ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

کشور چین در حین انعقاد پیمان های پولی دوجانبه با کشورهای مختلف جهت استفاده از ارزهای ملی در معاملات بین‌المللی، اقدام به راه اندازی یک سیستم پرداخت بومی نموده است تا مسأله تسویه یوآنی معاملات بین المللی خود را حل کند. موفقیت این سیستم پرداخت، گسترش تعداد بانک ها و مشتریان استفاده کننده از آن را به همراه داشته و گامی بلند در راستای ایجاد یک نظام پرداخت غیردلاری محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال های اخیر، چین در راستای ایجاد یک «نظام پرداخت فرامرزی مبتنی بر یوآن» اقدام به راه اندازی یک سیستم پرداخت بین المللی تحت عنوان CIPS نموده است. بانک مرکزی چین با راه اندازی این سیستم پرداخت، ضمن بین المللی کردن یوآن اهداف دیگری را نیز دنبال می کند.

حل مشکل تسویه بین المللی یوآنی با راه اندازی CIPS توسط چین

راه اندازی سیستم پرداخت بین المللی چین نیاز به بانک های تسویه ای چینی برای تسویه معاملات یوآنی را کاهش می دهد و تفاوتی که میان نرخ یوآن با دلار در خارج از چین با داخل این کشور ایجاد شده است را نیز از بین می برد.

تا قبل از راه اندازی سیستم پرداخت بین المللی چین، هنگ کنگ و بانک های تسویه ای چینی در پرداخت ها و تسویه معاملات بین المللی یوآنی نقش داشتند که با گسترش حجم تبادلات، این فرآیند مشکلاتی را به وجود آورده بود. بدین ترتیب راه اندازی سیستم CIPS این مشکلات را حل کرده است.

راه اندازی سیستم پرداخت بین المللی چین این امکان را فراهم کرده است که بانک های بین المللی که از یوآن در معاملات فرامرزی استفاده می کنند، دسترسی سریع و تمام وقت برای انجام فعالیت های خود داشته باشند.

سیستم پرداخت CIPS و پیمان‌های پولی ۲ ابزار مکمل چین در حذف دلار

از سال ۲۰۰۸ بانک مرکزی چین شروع به انعقاد پیمان های پولی با کشورهای مختلف نموده است تا تجارت بین المللی خود را با ارزهای ملی انجام دهند. یکی از مسائلی که بانک های مرکزی طرف پیمان پولی با آن مواجه بوده اند، بحث تسویه باقی مانده معاملات بود که با راه اندازی CIPS این امکان فراهم شده است که باقی مانده معاملات از طریق این سیستم با سهولت تسویه شود.

توسعه سیستم پرداخت بین المللی چین در راستای افزایش نقش شانگهای به عنوان مرکز مالی بین المللی است. در نظام پرداخت های جهانی سه سیستم وجود دارد که جریانات پولی را مدیریت می کند. این سیستم ها در اختیار آمریکا قرار دارند که از بین آن ها دو سیستم Fedwire و CHIPS در خاک آمریکا مستقر است. همچنین سیستم سوئیفت نیز در اروپا قرار دارد.

از آنجایی که دلار آمریکا به عنوان ارز بین المللی نقش بزرگی را در پرداخت های جهانی دارد در نتیجه بانک های کشورها جهت انجام پرداخت های خود توسط این ارز باید به سه سیستم Fedwire ،CHIPS و سوئیفت دسترسی داشته باشند.

موفقیت چین در ایجاد نظام پرداخت غیردلاری با راه اندازی سیستم پرداخت بین المللی

در آمریکا نیز برای انجام معاملات دلاری، ابتدا بانک هایی برای تسویه پرداخت ها صورت گرفت و سپس با توسعه و گسترش معاملات، سیستم پرداخت CHIPS ایجاد شد. سیستم CHIPS به عنوان یک اتاق تسویه مرکزی، وظیفه تسویه معاملات بین المللی را بر عهده دارد و نیاز به بانک های تسویه ای را کاهش داده است.

در نتیجه چین نیز برای موفقیت در ایجاد یک نظام پرداخت یوآنی باید مراحل تکاملی آن را طی کند. یک عامل موفقیت سیستم پرداخت CIPS چین، به قابلیت رقابت با سیستم های پرداخت بین المللی بستگی دارد تا بتواند نیازهای کشورها برای پرداخت با یوآن را برآورده کند.

تحت ترتیبات و موافقتنامه های موجود، با وجود CIPS، یک ادغام میان بانک های تسویه معاملات یوآنی در سراسر جهان صورت گرفته است تا معاملات به صورت یکپارچه و با مرکزیت سیستم پرداخت داخلی چین و در بانک مرکزی این کشور انجام شود. البته این روند باید یوآن را بیشتر عمومی کند تا بانک های خارجی نیز بتوانند مشارکت کنند.

آمار و داده های بانک مرکزی چین و CIPS نشان می دهد که این کشور در توسعه استفاده بین المللی از یوآن خود و همچنین شکل دهی یک نظام پرداخت غیردلاری موفق بوده است. چین در سال های اخیر توانسته است بانک ها و مشتریان مختلفی از کشورهای متعدد را برای استفاده از نظام پرداخت یوآنی خود جذب کند.

منابع:

روزنامه صبح چین yon.ir/XM3cA

دولت کانادا yon.ir/nAqV9

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.