۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۵۸۴ ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اقدامی قابل تحسین و اثرگذار، طرح دو فوریتی «تحریم اپل» را تهیه نموده اند که قرار است به زودی در دستور کار قرار بگیرد. تصویب این قانون به معنی قطع منافع یک میلیارد دلاری این شرکت آمریکایی از بازار پرسود ایران است و یک اقدام متقابل در برابر دشمنی های آمریکا محسوب می شود. نکته مهم درخصوص این طرح دو فوریتی، نقش مثبت طرح رجیستری در زمینه امکان اجرا نمودن تحریم اپل است؛ درحالیکه اگر به مانند گذشته امکان ورود غیر قانونی و قاچاق محصولات اپل فراهم بود، عملا این طرح قابل اجرا نبود.

به گزارش مسیر اقتصاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تازگی طرحی دو فوریتی به منظور تحریم شرکت آمریکایی آیفون ارائه کرده‌اند. در صورت تصویب این طرح، واردات تلفن های همراه با برند اپل ممنوع می شود و گمرک جمهوری اسلامی مجوز ترخیص واردات آن را نخواهد داد. همچنین وزارت ارتباطات نیز موظف می شود ثبت نمودن تلفن های همراه اپل در سامانه رجیستری را متوقف کند.

متن طرح دو فوریتی مجلس در عکس زیر قابل مشاهده است.

ضرر یک میلیارد دلاری ایران به آمریکا با توقف واردات اپل

چنانچه در متن طرح دو فوریتی مجلس درخصوص تحریم شرکت اپل بیان شده است، در حال حاضر سالانه بیش از یک میلیارد دلار گوشن تلفن همراه با برند اپل به ایران وارد می شود. بنابراین در صورتی که این طرح تصویب و اجرا شود، شرکت آمریکایی اپل از درآمد پر سود بازار ایران محروم خواهد شد.

علاوه بر این بهره مندی مقامات مهم کشور از دستگاه های تلفن همراه اپل نیز بر اساس در صورت تصویب این قانون ممنوع اعلام می گردد.

شرکت اپل سال هاست که از ارائه بسیاری از خدمات مربوط به دستگاه های تلفن های همراه خود به کاربران ایرانی خودداری کرده است و دلیل آن را پیروی از قوانین تحریمی آمریکا عنوان نموده است. از این رو تحریم اپل اقدامی قابل تحسین از سوی نمایندگان مجلس محسوب می شود و امید است با رأی قاطع آن ها تصویب و به سرعت اجرایی شود.

اهمیت طرح رجیستری در قابل اجرا بودن طرح تحریم اپل

نکته مهم درخصوص این طرح دو فوریتی، نقش مثبت طرح رجیستری در زمینه امکان اجرا نمودن تحریم اپل است. تا پیش از طرح رجیستری تلفن همراه، تقریبا تمامی دستگاه های تلفن همراه موجود در بازار ایران از طریق قاچاق تأمین میشد؛ اما اکنون به لطف سامانه رجیستری، خدمات رسانی شبکه های مخابراتی به تلفن های همراه قاچاق متوقف شده و این دستگاه ها تفاوتی با اسباب بازی کودکان ندارند.

اما با اجرای این قانون اکنون تمامی تلفن های همراه موجود در بازار، بعد از طی مراحل قانونی و از مبادی رسمی به کشور وارد می شوند. در این شرایط قانون گذار این امکان را دارد که به منظور مدیریت بازار و یا اعمال سیاست های دیگر، همچون پاسخ به دشمنی های آمریکا، قوانینی را وضع و اجرا نماید؛ درحالیکه اگر به مانند گذشته امکان ورود غیر قانونی و قاچاق محصولات اپل فراهم بود، عملا طرح دو فوریتی «تحریم اپل» قابل اجرا نبود.

«تحریم اپل» اقدام مجلس در پاسخ به دشمنی‌های آمریکا

نکته مهم دیگر در این زمینه آن است که اقدامات ایران در راستای پاسخگویی به دشمنی های آمریکا باید اثرگذار و متناسب باشد؛ هرچند وارد کردن نیروی های آمریکایی موجود در منطقه به لیست گروه های تروریستی، اقدام قابل تحسینی است، اما زمانی می تواند اثرگذار باشد که جریمه ها و طبعات آن برای آمریکا مشخص شده باشد.

صرف تروریست خواندن آمریکا یک اقدام اثرگذار محسوب نمی شود، بلکه اقداماتی همچون تحریم اپل، ممنوعیت واردات محصولات لوکس و مصرفی و همچنین افزایش قابل توجه تعرفه واردات محصولات آمریکایی، از جمله اقداماتی است که می تواند در این زمینه در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.