۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۵۲۶ ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

داخلی سازی قطعات، فرمان اقتصادی وزیر صمت به زنجیره خودروسازی کشور است که بایستی تا انتهای سال نتایج خود را نشان دهد. اما بهبود داخلی سازی در صنعت خودرو، با سیاستگذاری هوشمندانه وزارت صنعت محقق می شود. اخذ عوراض از خودروهایی که با تیراژ پائین تولید می شود، موجب خواهد شد خودروسازان تیراژ تولید خود را افزایش دهند که این اقدام، داخلی سازی قطعات با ارزش افزوده بالا را به صرفه می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد گردهمایی بزرگ قطعه سازان کشور هفته گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیر عامل ایران خودرو و مدیران صنعت قطعه سازی کشور برگزار شد.

در این گردهمایی رحمانی وزیر صمت با بیان اینکه صنعت خودرو به دلیل آمار بالای اشتغال از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تصریح کرد: وزارت صمت با نگاه به آینده در اواخر سال ۹۷، از پکیجی با هدف حل مشکلات صنعت خودرو رونمایی کرد.

رحمانی با بیان اینکه نخستین اولویت وزارت صمت بهبود داخلی سازی در صنایع راهبردی است، ادامه داد: بایستی تمام صنایع بالاخص صنعت خودرو از توان حداکثری خود برای داخلی سازی قطعات استفاده نمایند.[۱]

بهبود داخلی سازی در صنعت خودرو نیازمند سیاستگذاری هوشمندانه وزارت صمت

بدون شک در شرایط فعلی کشور، بهبود داخلی سازی در صنعت خودرو تنها راه حل برای بی اثر کردن تحریم های صنعت خودرو است. اما شعاری حرف زدن در این خصوص چاره ای از کار دوا نمی کند و بایستی وزارت صمت به عنوان متولی امر در این زمینه، به صورت هوشمندانه سیاستگذاری نماید.

یکی از موانع بهبود داخلی سازی محصولات داخلی در این سال ها، عدم بهره گیری از اقتصاد مقیاس بوده است. این که خودروساز اجازه دارد با هر تیراژی، محصولات خود را تولید نماید، یکی از عواملی بوده که باعث شده در این سال ها، قطعات با ارزش افزوده بالا داخلی سازی نشود.

به عنوان نمونه محصول تندر ۹۰ ایران خودرو، ۵۶ درصد داخلی سازی شده است. یکی از عواملی که نیمی از قطعات این محصول داخلی پس از ۱۳ سال تولید، همچنان وارداتی است، تیراژ سالیانه ۷۵ هزار دستگاه (تیراژ پایین) از این خودرو است. در واقع تیراژ پایین یک محصول عاملی است که باعث می شود داخلی سازی قطعات آن، به دلیل عدم بهره گیری از اقتصاد مقیاس از صرفه اقتصادی برخوردار نباشد. همچنین با توجه به اینکه تندر ۹۰، از محصولاتی است که توجه مشتریان را به خود جلب کرده است، لذا با افزایش تیراژ، خودروساز مشکلی بابت فروش این محصول نخواهد داشت.

بنابراین افزایش تیراژ تولید محصولات مختلف موجب می شود تا امکان داخلی سازی بخشی از قطعات با ارزش افزوده بالا فراهم شود.

افزایش داخلی سازی با اخذ عوارض از خودروهای کم‌تولید

در این راستا پیشنهاد می شود خودروهای سواری که پس از گذشت یک مدت زمان مشخص (چهار سال) از تولید آن ها به تیراژ ۸۵ هزار دستگاه در سال نرسند، مشمول عوارض بر تیراژ تولید شوند. نرخ عوارض نیز به صورت پلکانی گرفته می شود تا خودروسازان تشویق به افزایش تیراژ در محصولات تولیدی شوند.

پینوشت:

[۱] وبسایت انجمن سازندگان قطعات خودرو

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.