۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۴۸۸ ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

ظهور سیستم های جایگزین سوئیفت از قبیل پیام رسان مالی CIPS چین و پیام رسان های مالی مبتنی بر بلاک چین، جایگاه سیستم سوئیفت در عرصه مبادلات بین‌الملل را با چالش اساسی مواجه کرده است. این سیستم های جایگزین سوئیفت به عنوان شاهراه های مبادلاتی جدید میان کشورها عمل می‌کنند که تحریم پذیر نیست و تحت اختیار آمریکا قرار ندارد. تضعیف جایگاه سوئیفت همچنین می تواند سلطه بین المللی دلار را نیز از بین ببرد.

به گزارش مسیر اقتصاد برای مدت طولانی است که سیستم سوئیفت به عنوان یک بستر پیام رسانی مالی توسط بانک های جهان در معاملات و تجارت بین المللی استفاده می شود. با اینحال این شبکه پیام رسانی مالی از جانب سیستم پرداخت بین بانکی بین المللی چین (CIPS) و ابتکارات حاصل از فناوری بلاک چین به خصوص ریپل با چالش تضعیف جایگاه مواجه شده است.

ظهور جایگزین های سوئیفت جایگاه دلار را تضعیف می کند

سوئیفت در رقابت سختی با سیستم های پیام رسان مالی مبتنی بر بلاک چین و سیستم های بومی غیربلاک چینی کشورها از قبیل سیستم پیام رسان مالی چین و روسیه مواجه شده است. این تغییر شیوه پیام رسانی مالی از سوئیفت به پیام رسان های رقیب طراحی شده توسط سایر کشورها، سلطه دلار را نیز با چالش اساسی مواجه کرده است.

دلار که اکنون ارز اصلی ذخیره بین المللی است اثرگذاری بزرگی بر سیستم سوئیفت و تصمیمات آن دارد. از طرفی سیستم سوئیفت خود بستر مهمی برای استفاده بین المللی از دلار است. در نتیجه گرایش کشورها به استفاده از سیستم های جایگزین سوئیفت، جایگاه و سلطه بین المللی دلار را دچار تضعیف خواهد کرد.

روسیه با هدف بی‌اثر نمودن تحریم‌ها به سیستم CIPS چین می‌پیوندد

یکی از اتفافات مهم و اثرگذار روزهای اخیر که می تواند نشان دهنده پایان عمر سوئیفت در معاملات بین المللی باشد، پیوستن بانک های روسیه ای به سیستم پرداخت CIPS چین است. دولت روسیه از جانب سوئیفت دچار تحریم هایی شده است و این اتفاق روسیه را به سمت استفاده از جایگزین های سوئیفت در معاملات بین المللی هدایت کرده است.

نتیجه پیوستن بانک های روسیه ای به سیستم جایگزین سوئیفت چین این است که اکنون آن ها می توانند از یک بستر معاملاتی جدید در پرداخت های فرامرزی خود استفاده کنند و معاملات بین خود را به صورت غیردلاری و با ارزهای ملی خود انجام دهند. این همکاری میان دو کشور نظر به نفوذ و جایگاه مهم و اثرگذار آن ها در نظام مالی بین المللی، می تواند تغییرات بزرگی را در ساختار کنونی نظام مالی بین المللی تحت سلطه آمریکا رقم بزند.

پیام رسانی مالی جدید میان چین و روسیه شاهراه مبادلاتی تحریم ناپذیر

البته اقدامات روسیه فقط به حوزه سیستم های جایگزین سوئیفت ختم نمی شود. این کشور در دهه اخیر به لحاظ کاهش وابستگی خود به دلار نیز گام های مهمی را برداشته است. به عنوان نمونه، روسیه خرید طلا را افزایش داده است تا در همکاری و هماهنگی با چین یک نظام جایگزین دلار و با پشتوانه طلا ایجاد نماید.

تطبیق بانک های روسی با سیستم پرداخت CIPS چین، معاملات بین دو کشور را تسهیل می کند و موجب جذب و مشارکت سایر کشورها در این سیستم نیز می شود. تقویت این همکاری یک شاهراه مبادلاتی میان دو کشور ایجاد می کند که تحریم پذیر نبوده و ساختار کم هزینه ای دارد.

ولادیمیر شاپووالوف از مقامات ارشد بانک مرکزی روسیه به رسانه ها گفته است که در حال حاضر طیف مختلفی از بانک های روسی به سیستم پرداخت جایگزین سوئیفت چین پیوسته اند و این اقدام فراهم کننده بستری مناسب و آسان برای پرداخت های دو کشور است.

فناوری بلاک چین عامل دیگری برای تغییر معماری نظام مالی بین المللی

روسیه همچنین سیستم پرداخت جایگزین سوئیفت خود که «سیستم انتقال پیام های مالی» یا SPFS نام دارد را نیز توسعه داده است. این سیستم با استقبال شرکت های متعدد روسی و خارجی مواجه شده است.

یکی دیگر از جایگزین ها و رقبای اساسی سوئیفت که در فضای بلاک چین و ارزهای دیجیتالی فعالیت خود را آغاز کرده است، شبکه پرداختی ریپل است که توانسته بانک های زیادی در سراسر جهان را جذب نماید. این سیستم نیز با ایجاد ارز مجازی و کانال های مبادلاتی مخصوص، نیاز به استفاده از دلار را تا حد زیادی کاهش می دهد.

تمامی این ابتکارات و تحرکات نشان دهنده افزایش تمایل کشورها و بانک ها به ایجاد یک نظام مالی با معماری جدید و ساختار غیر متمرکز است که در آن ابزارهای معاملاتی متنوعی برای تجارت بین المللی حضور دارند. در نتیجه امکان استفاده از سیستم های پرداختی به عنوان ابزار سیاسی و تحریمی علیه کشورها از بین می رود.

از طرف دیگر آمریکا نیز با رفتارهای خود علیه کشورها شرایط را به نحوی پیش می برد که کشورها مصمم به حذف دلار از معاملات خود شوند. جایگزین اساسی دلار در معاملات بین المللی استفاده از سازوکار ارزهای ملی کشورها است که عملکرد آن به گونه ای است که تحت سلطه کشور خاصی قرار ندارد.

منبع: اتریوم ورلد نیوز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.