۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۴۵۹ ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰ دسته: اسقاط خودرو، تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت چین قصد دارد با اجرای سیاست هایی خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل کشورش را تسریع نماید. بدین منظور «تخفیف خودروسازان چینی به مالکان خودروهای فرسوده برای خرید محصولات جدید» و «صدور مجوز دولت چین برای فروش قطعات اصلی خودروهای فرسوده» دو برنامه مهم دولت چین برای تسهیل اسقاط خودروهای فرسوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از پارامترهای توسعه صنعتی بازار مصرف است و در این راستا کنار رفتن خودروهای فرسوده از بازار مصرف، یکی از راهکارهای مهم رونق تولید خودروهای جدید در صنعت خودروسازی است. در واقع با اسقاط خودروهای فرسوده و توسعه صنایع خودروسازی، زمینه سرمایه گذاری برای طراحی و تولید پلتفرم نیز فراهم می شود.

۲ اقدام دولت چین به منظور تسهیل اسقاط خودروهای فرسوده

بدین منظور دولت چین قصد دارد با اجرای سیاست هایی خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل کشورش را تسریع نماید. دولتمردان چینی اجرای این سیاست های اسقاطی را لازمه توسعه صنایع خودروسازی می دانند و در این راستا برنامه ریزی نموده اند.

بدین منظور «تخفیف خودروسازان چینی به مالکان خودروهای فرسوده برای خرید محصولات جدید» و «صدور مجوز دولت چین برای فروش قطعات اصلی خودروهای فرسوده» دو سیاست صنعتی چین برای افزایش اسقاط خودروهای فرسوده است.

لازم به ذکر است مطابق آمارهای منتشر شده حدود ۲۴۰ میلیون خودرو در چین وجود دارد. از این میان حدود ۴ تا ۶ درصد خودروهای موجود در چین را فرسوده ها تشکیل می دهند و دولت این کشور تصمیم دارد تا در سال جاری میلادی حدود ۱۴ میلیون خودروی فرسوده را اسقاط نماید. همچین مطابق برنامه ریزی های به عمل آمده در سال ۲۰۲۰، میزان اسقاط خودروهای فرسوده به عدد ۱۷ میلیون دستگاه در سال می رسد.

تحفیف خودروسازان چینی به مالکان خودروهای فرسوده برای خرید محصولات جدید

شرکت صنایع خودروسازی شانگهای به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در چین  قصد دارد با اجرای یک طرح تجاری از مالکان خودروهای آلاینده به منظور جایگزینی محصولات فرسوده خود با خودروهای سبز حمایت نماید. مطابق این طرح تجاری که از ابتدای ماه مارس سال جاری میلادی آغاز شده است، اشخاص دارای خودروهای فرسوده با استانداردهای آلایندگی پایین (یورو ۳ و پایین تر) در صورت جایگزینی محصول خود با خودروهای جدید از پاداش نقدی بهره مند خواهند شد.

بر این اساس مالکان در صورت جایگزینی خودروی فرسوده خود با محصول بنزینی جدید، از تخفیف ۱۵۰۰ دلاری بهره مند خواهند شد. همچنین اگر مالکان این خودروهای فرسوده، قصد جایگزینی محصول خود با خودروهای برقی جدید را داشته باشند از تخفیف ۲۲۰۰ دلاری بهره مند خواهند شد.

مطابق این طرح تجاری مالکان خودروهای فرسوده با طی کردن سیکل اداری ۱۰ روزه درخواست خود برای خرید خودروی جدید را ثبت می نمایند. پس از طی این مراحل به شخص مورد نظر یک کد تخفیف تحویل داده می شود تا با ارائه به نمایشگاه های خودرو، محصول جدید خود را با تخفیف های مورد نظر تحویل بگیرند.

یکی از مدیران شرکت صنایع خودروسازی شانگهای در خصوص این طرح تجاری می گوید: تا به الان تحویل خودروی جدید به ۸۰۰ متقاضی انجام شده است و در خواست ۱۰۰۰ متقاضی دیگر در دست بررسی است.

بودجه ۴۵۰ میلیون دلاری دولت چین برای تسهیل اسقاط خودروهای فرسوده

طبق گزارش کمیسیون اقتصاد و اطلاع رسانی شهرداری شانگهای، در حال حاضر حدود ۶۰۳ هزار دستگاه با آلایندگی پایین (یورو ۳ و پایین تر) در کشور وجود دارد، که از این میان حدود ۴۰۳ هزار دستگاه عمری بالای ۱۰ سال دارند. لذا با اجرای این طرح می توان امیدوار بود تا بخش قابل توجهی از خودروهای آلاینده از چرخه حمل و نقل چین خارج شوند.

لازم به ذکر است دولت چین بودجه ۴۵۰ میلیون دلاری برای این طرح تجاری در نظر گرفته است. با این حال این تنها اقدام دولت برای خروج فرسوده ها از چرخه حمل و نقل چین نیست.

صدور مجوز دولت چین برای فروش قطعات اصلی خودروهای فرسوده

دولت چین تنها به این سیاست برای افزایش اسقاط خودروهای فرسوده اکتفا ننموده است. مطابق سیاست جدید دیگر دولت، فروش موتور، گیربکس و اکسل جلو و عقب خودروهای دسته دوم از این پس قانونی می شود و مراکز اسقاطی که در چین فعالیت می کنند، اجازه این را دارند که قطعات خودروهای فرسوده را در بازار به فروش برسانند.

این سیاست دولت چین موجب می شود قیمت قطعات خودروهای فرسوده و بالتبع آن قیمت خودروهای فرسوده افزایش یابد. در واقع خودروی فرسوده ارزش پیدا می کند و با اجرای این سیاست روند خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور سرعت می گیرد.

منبع:

چاینادیلی۱ ytre.ir/gDe

چاینادیلی۲ ytre.ir/gDp

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.