۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۳۵۶ ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

به دلیل وضعیت بی ثبات نظام تجاری و اقتصادی حاکم بر جهان، بانک های مرکزی در بسیاری از کشورهای جهان در حال حرکت به سمت افزایش ذخایر طلا و کاهش وابستگی به دلار آمریکا هستند. در این میان کشور چین به عنوان اقتصاد اول قاره اسیا، در طول ۴ ماه اخیر به روند خرید طلا و افزایش ذخایر طلا خود سرعت بیشتری بخشیده است. در حال حاضر میزان ذخایر طلا چین به بیش از ۱۱.۲ تن معادل ۶۰.۶۲ میلیون اونس رسیده است که نزدیک به ۷۹ میلیارد دلار ارزش دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد آمارهای جهانی نشان می دهد که بانک های مرکزی بسیاری از کشورها اکنون در مسیر افزایش ذخایر طلا قرار دارند. در این میان کشور چین به عنوان اقتصاد اول قاره اسیا در طول ۴ ماه اخیر به روند خرید طلا و افزایش ذخایر طلا خود سرعت بیشتری بخشیده است.

چین با قدرت درحال افزایش ذخایر طلا

آمار ذخایر طلا کشور چین در طول ۶ سال اخیر نشان می دهد که بعد از ماه های پایانی سال ۲۰۱۶، روند افزایش ذخایر طلا این کشور تقریبا متوقف شده بود اما این روند در طول ۴ ماه اخیر بار دیگر شدت گرفته است.

چنانچه در شکل بالا مشخص است، بانک مرکزی چین از سال ۲۰۰۹ میلادی گزارش میزان ذخایر طلا خود را متوقف کرده بود و اولین گزارش این بانک در اواسط سال ۲۰۱۵ نشان داد میزان ذخایر در طول ۶ سال با ۵۷ درصد افزایش به بیش از ۵۳ میلیون پوند رسیده است.

افزایش خرید طلا از سوی چین از طرفی به افزایش قیمت جهانی این فلز گرانبها منجر می شود و از طرف دیگر نشان می دهد که این کشور عزم خود را برای فاصله گرفتن از ذخایر دلاری بیش از پیش جزم نموده است.

ذخایر طلا چین به ۷۹ میلیارد دلار رسید

در حال حاضر میزان ذخایر طلا چین به بیش از ۱۱.۲ تن، معادل ۶۰.۶۲ میلیون اونس رسیده است که با احتساب قیمت ۱۳۰۰ دلار برای هر اونس طلا، میزان ذخایر این کشور نزدیک به ۷۹ میلیارد دلار ارزش دارد.

چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده طلا در سطح جهان، در طول سال های اخیر درگیر جنگ تجاری با آمریکا بوده است و اکنون مقامات دو کشور در حال مذاکرات تجاری هستند تا شاید بتوانند اندکی از تنش های موجود بکاهند.

با این وجود حرکت چین به سمت خرید طلا بیشتر در طول ۴ ماه اخیر نشان می دهد تصمیم گیران سیاسی و اقتصادی این کشور قصد دارند ذخایر خارجی خود را از دلار آمریکا به سمت طلا سوق بدهند.

بانک‌های مرکزی جهان در مسیر افزایش ذخایر طلا و کاهش وابستگی به دلار

علاوه بر کشور چین، به دلیل وضعیت بی ثبات نظام تجاری و اقتصادی حاکم بر جهان، بانک های مرکزی دیگر کشورهای جهان نیز در حال حرکت به سمت افزایش ذخایر طلا هستند.

آمارهای سال ۲۰۱۸ میلادی نشان می دهد که در این سال روند افزایش ذخایر طلا به مراتب تشدید شده و میزان ذخایر بانک های مرکزی کشورهای جهان در مجموع به بیش از ۶۵۱ تن رسیده است که دومین رکورد در طول تاریخ محسوب می شود.

روسیه رکورد دار افزایش ذخایر طلا

در این میان کشور روسیه بیشترین رشد را در میزان ذخایر طلا داشته است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه توجه ویژه ای به افزایش ذخایر طلا و کاهش وابستگی به دلار آمریکا دارد و در این زمینه بانک مرکزی روسیه نیز با سیاست های دولت به طور کامل هماهنگ است. تنها در طول یک ماه اخیر بانک مرکزی روسیه بیش از یک میلیون اونس به میزان ذخایر طلا خود افزوده است.

راهبرد ذخیره سازی دارایی های خارجی به شکل هایی غیر از دلار آمریکا، یکی از مهم ترین تصمیمات کشورهایی همچون چین و روسیه در طول سال های اخیر بوده است که با هدف کاهش وابستگی به نظام دلاری آمریکا در دستور کار این کشورها قرار گرفته است.

منبع: بلومبرگ yon.ir/SbweM

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.