۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۶۹۹۴ ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸ دسته: مالیات بر خانه های خالی، مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۱

بر اساس پژوهش مرکز مطالعاتی پراسپر استرالیا، تا سال ۲۰۱۷ بیش از ۶۰ هزار واحد مسکونی خالی در شهر ملبورن وجود داشته و صاحبان آن‌ها قصد سوداگری و احتکار این خانه‌ها را داشته‌اند. این مرکز برای کنترل سوداگری و تعادل در قیمت مسکن اخذ مالیات بر ارزش زمین (LVT) را به دولت پیشنهاد کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس گزارش جدید از سوی مرکز مطالعاتی پراسپر استرالیا، حدود ۱۷ درصد از املاک مسکونی در شهر ملبورن استرالیا خالی هستند.

صاحبان این املاک خانه‌های خود را در بازار اجاره، یا در بازار فروش قرار نمی‌دهند و صرفاً با خالی نگه‌داشتن آن‌ها در انتظار کسب سود بالاتر هستند.

بیش از ۶۰ هزار خانه خالی در ملبورن

به منظور شناسایی واحدهای خالی، این مرکز مطالعاتی میزان مصرف آب را در ۱۲ ماه سال با کد پستی مشخص برای بیش از یک میلیون ملک در شهر مورد بررسی قرار داد.

نتایج نشان داد که در مجموع، تعداد ۶۰ هزار واحد مسکونی در سال ۲۰۱۷ به مقدار کمتر از ۵۰ لیتر در روز آب مصرف می‌کردند و خانه خالی بشمار می‌آمدند. این در حالی است که بر اساس گزارش مرکز آب استرالیا میانگین مصرف آب روزانه هر فرد در حدود ۱۶۱ لیتر است که میزان ۵۰ لیتر آب در نظر گرفته شده برای خالی بودن خانه مناسب است.

انجماد بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه در خانه‌های خالی

بر اساس مطالعات صورت گرفته تعداد ۲۱۳۲۶ واحد مسکونی، مصرف آب صفر لیتر در روز داشته‌اند و قطعاً واحد‌های خالی و بدون استفاده هستند و مالکان آن‌ها این خانه‌ها را صرفاً برای سوداگری و احتکار خریداری کرده‌اند.

با توجه به اینکه متوسط ​​قیمت مسکن در ملبورن استرالیا حدود ۸۰۰ هزار دلار است با یک محاسبه ساده می‌توان فهمید که رقمی در حدود ۲۰ میلیارد دلار سرمایه در این خانه‌ها منجمد شده است.

همچنین نتایج مطالعات نشان داد که منطقه «باکس هیل» در شرق ملبورن دارای بالاترین درصد از نرخ خانه‌های خالی (۹.۶ درصد) است که به طور قطع برای احتکار و سوداگری خریداری شده اند.

جدول زیر ۲۰ محله ملبورن را برحسب تعداد خانه‌های خالی با مصرف ۰ و کمتر از ۵۰ لیتر آب در روز دسته‌بندی کرده است.

لزوم اقدام فعالانه دولت برای مقابله با سوداگری

کارل فیتزجرالد مدیر پراسپر استرالیا می‌گوید که خالی نگه‌داشتن خانه، غیراخلاقی و ناعادلانه است و در شرایطی که بیش از ۲۴ هزار نفر بی‌خانمان هستند؛ نباید نرخ این خانه‌ها بیش از حد افزایش یابد.

فیتز جرالد معتقد است هنگامی‌که قیمت بازار مسکن نزولی می‌شود، تعداد واحدهای خالی و افراد بی‌خانمان افزایش می‌یابد؛ زیرا مالکان این خانه‌ها صبر می‌کنند تا در زمانی مناسب‌تر و با قیمت بالاتر خانه‌های خود را به فروش برسانند.

مدیر پراسپر استرالیا می‌گوید که باید اصلاحات سیاسی بیشتری برای کاهش سوداگری املاک خالی توسط دولت صورت پذیرد.

سوداگران املاک خالی یک درصد از ارزش ملک را مالیات می‌دهند

گفتنی است دولت ویکتوریا استرالیا به منظور کاهش خانه‌های خالی و سوداگری در املاک در مارس ۲۰۱۷ قانون اخذ مالیات بر خانه‌های خالی را تصویب کرد. مطابق این قانون در صورتی که بیش از شش ماه خانه‌ای خالی باشد، صاحبان ملک موظف‌اند یک درصد از ارزش ملک را به عنوان مالیات به دولت بپردازند.

دولت این اقدام را به عنوان مشوقی برای مالکان، جهت ساخت املاک مسکونی و فروش یا اجاره آن در مدت زمانی مشخص فراهم کرد.

مالیات بر ارزش زمین راهکار مقابله با سوداگری در بازار املاک استرالیا

مرکز مطالعاتی پراسپر استرالیا معتقد است که مالیات فعلی برای جلوگیری از سوداگری املاک و سودهای بادآورده، کنترل افزایش قیمت مسکن و ایجاد ثبات مالی نیاز به تکمیل شدن دارد.

این گزارش اتخاذ سیاست مالیات بر ارزش زمین (LVT) را به عنوان جایگزین مالیات بر حق تمبر فعلی، به دولت ویکتوریا استرالیا پیشنهاد می‌کند؛ چراکه این نوع مالیات تقریباً جامع‌تر بوده و زمین‌های بلااستفاده و خالی را نیز در بر می‌گیرد.

در صورتی که مسائل مربوط به عرضه به عنوان موضوع اصلی در قیمت مسکن حل شود، قیمت مسکن متناسب با نیاز عموم مردم خواهد شد و دیگر زمین‌ها و خانه‌ها به منظور سوداگری خالی و بلااستفاده نخواهند ماند.

منبع:

خبرگزاری ماکروبیزینس

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

  1. خیلی از اقتصاددان‌های بزرگ در دنیا بر این باورند که می‌توان مالیات بر ارزش زمین را اعمال کرد و همهٔ دیگر انواع مالیات را حذف کرد. یعنی تا این مقدار می‌توان به درآمد این مالیات تکیه کرد. این مالیات باعث می‌شود اجاره‌بها به شدت کاهش پیدا کند. چون دیگر هیچ کس خانه خالی نگاه نمی‌دارد تا بعداً گرانتر بفروشد. همچنین باعث می‌شود شهرها به شکل بی‌رویه رشد نکنند چون تمام فضاهای مفید درون‌شهری مصرف می‌شوند تا صاحبان آنها بتوانند از محل درآمدی که از آن زمین‌ها حاصل می‌کنند دستکم مالیات زمین را بدهند.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.