۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۶۷۶۳ ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ دسته: مالیات بر عایدی سرمایه، مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

جاگمیت سینگ رهبر حزب دموکرات جدید کانادا وعده داده است با افزایش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه از ۵۰ به ۷۵ درصد، یک سیستم مالیاتی منصفانه‌ ایجاد کند. وی قصد دارد از ثروتمندانی که از محل عایدی سرمایه، درآمد قابل توجهی دارند مالیات بیشتری اخذ کند و منابع حاصل از آن را صرف درمان همگانی، ساخت مسکن مقرون به صرفه، حمایت از کودکان و آموزش فراتر از مراحل اولیه نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد جاگمیت سینگ رهبر حزب دموکرات جدید کانادا (NDP) وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات پاییز، مالیات سودهای سرمایه‌گذاری را افزایش ‌خواهد داد. این حرکت بخشی از بسته‌ای از پیشنهادهای جدید خواهد بود که هدفش مالیات گرفتن از ثروتمندان برای تأمین سرمایه دارو و درمان و همچنین حفاظت از سلامت مقرون به صرفه کودکان و مسکن است.

افزایش مالیات بر عایدی سرمایه با هدف ساخت مسکن مقرون به صرفه

انتظار می‌رود این قول یکی از وعده‌های کلیدی کمپین انتخاباتی این حزب در کنار دیگر پیشنهادهای سیاست‌گذاری جدیدی باشد که این حزب می‌گوید ثروتمندان را هدف قرار خواهد داد، پول خدمات بیشتری را می‌دهد و بازار مسکن را آرام می‌کند.

سینگ در بیانیه‌ای گفته است: «یک سیستم مالیاتی منصفانه‌تر به معنی تأمین سرمایه بیشتر برای خدماتی است که کانادایی‌ها به آن نیاز دارند، از جمله سرمایه دارو و درمان همگانی، حمایت از کودکان، مسکن مقرون به صرفه و آموزش فراتر از مراحل اولیه».

با وجود اینکه دولت در حال حاضر ۵۰ درصد از سودهای حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها را در قالب مالیات بر عایدی سرمایه دریافت می‌کند، حزب دموکرات جدید می‌خواهد این آستانه که به عنوان «نرخ شمول» شناخته می‌شود را بالاتر ببرد و به ۷۵ درصد برساند. افزایش نرخ شمول مالیات در عمل به معنی کاهش سوداگری در بازارهایی همچون مسکن و در عین حال افزایش درآمد دولت است.

افزایش ۳ میلیارد دلاری خزانه فدرال از طریق مالیات بر عایدی املاک

بر اساس تخمین این حزب، با توجه به اینکه پیشنهاد مذکور شامل فروش بیشتر املاک نیز می‌شود، نزدیک به ۳ میلیارد دلار سود بیشتر برای خزانه فدرال ایجاد خواهد کرد. با این حال طرح جدید شامل مکان‌های اقامت اصلی افراد، حساب‌های پس‌انداز عاری از مالیات یا برنامه‌های بازنشستگی ثبت‌شده نخواهد شد.

این معافیت ها به منظور جلوگیری از آسیب دیدن مردم عادی و صرفا هدف قرار گرفتن سوداگران و سفته بازان در نظر گرفته شده است.

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه نباید کمتر از نرخ مالیات بر درآمد باشد

سینگ تأکید کرد: «زمانی که فردی دست به کاری می‌زند، تقریباً در تمام جنبه‌های درآمد مالیات پرداخت می‌کند. با عقل جور در نمی‌آید کسی که درآمد خود را از سرمایه‌گذاری به دست می‌آورد فقط مالیات نصفه و نیمه پرداخت کند».

نرخ شمول مالیات عایدی سرمایه نخستین بار در سال ۱۹۷۲ در کانادا معرفی و در آن زمان ۵۰ درصد در نظر گرفته شد. از آن زمان تا به حال این نرخ فراز و فرودهای بسیاری داشته است. این نرخ طی سال‌های بعد از آن چند بار افزایش پیدا کرد و در بالاترین حالت خود به ۷۵ درصد رسید، اما دولت ژان کرتین آن را در سال ۲۰۰۰ به نرخ فعلی‌ رساند.

تلاش برای ایجاد ثبات در بازار مسکن از طریق سیاست های مالیاتی و به طور خاص اعمال مالیات بر عایدی سرمایه هدفند، یکی از سیاست های بسیاری از کشورهای جهان از جمله کاناداست. علاوه بر این اعمال مالیات بر عایدی سرمایه موجب می شود افرادی که از طریق سرمایه گذاری و خرید و فروش درآمد کسب می کنند نیز به مانند دیگر افراد جامعه، مالیات بر درآمد خود را به دولت بپردازند.

منبع: چت نیوز تودی کانادا linkp.ir/YND2

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.