۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۶۵۶۶ ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷ دسته: تجارت و دیپلماسی، مدیریت واردات کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

اتحادیه اروپا به تازگی پیشنویس قانونی با عنوان حمایت از انرژی های تجدیدپذیر را منتشر کرده و در آن اقدامات متعددی به منظور حمایت از تولید انرژی های تجدیدپذیر و همچنین محدود نمودن استفاده از انرژی های فسیلی در دستور کار قرار داده است. یکی از این اقدامات اعلام لیستی از کالاها با عنوان «با ریسک بالا و ناپایدار» و اعمال محدودیت های مصرفی و وارداتی بر آنها است که نشان می دهد اروپا قصد دارد در سایه این قانون، به اعمال محدودیت وارداتی بر دیگر کشورها بپردازد.

به گزارش مسیر اقتصاد پارلمان اروپا و شورای این اتحادیه به تازگی پیشنویس قانون جدیدی را به منظور حمایت از انرژی های تجدیدپذیر منتشر شده نموده اند. بر اساس اعلام اتحادیه اروپا این قانون ۳۹ بخشی جدید در راستای عمل به توافق پاریس ۲۰۱۵ و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در دستور کار قرار گرفته است.

در متن این قانون تصریح شده است که اتحادیه اروپا تولید انرژی های تجدیدپذیر را یکی از راهکارهای اصلی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می داند و در این راستا قصد دارد محدودیت های متعددی را پیش روی مسیرهای جایگزین آن قرار دهد تا به هدف تعیین شده مبنی بر افزایش سهم انرژی های تجدیدپذیر به ۳۲ درصد از کل انرژی مصرفی این اتحادیه، دست یابد.

محدودیت واردات در پوشش حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر

در این قانون راهکارهای متعدد و متنوعی با هدف حمایت از تولید انرژی های تجدیدپذیر و همچنین محدود نمودن تولید و مصرف انرژی های فسیلی در دستور کار قرار گرفته است؛ که از جمله آن ها می توان به حمایت از سرمایه گذاری در تولید انرژی های تجدیدپذیر، حمایت از تحقیق و توسعه به منظور پیشرفت فناوری های مرتبط و کاهش هزینه های تمام شده، حمایت از توسعه حمل و نقل عمومی، کاهش اتلاف انرژی و کاهش مصرف انرژی اشاره کرد.

اما نکته جالب توجه این است که محدودیت واردات محصولاتی که به ادعای اتحادیه اروپا تولید آن ها به انتشار گازهای گلخانه ای منجر می شود و یا به هر عنوان رقیبی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر محسوب می شوند، نیز یکی دیگر از اقداماتی است که در این قانون در دستور کار قرار گرفته و می تواند عواقب نامطلوبی برای دیگر کشورهای جهان درپی داشته باشد.

در واقع اتحادیه اروپا در قانون جدید لیستی از کالاها را به عنوان «با ریسک بالا و ناپایدار» معرفی کرده است و بر مصرف و واردات آن ها محدودیت اعمال نموده است.

از این رو برخی از کارشناسان و سیاستمداران آگاه در دیگر کشورهای جهان، قانون جدید در حمایت از انرژی های تجدیدپذیر را پوششی برای اعمال محدودیت های وارداتی و همچنین تحمیل برخی شرایط مد نظر اروپا به دیگر کشورهای جهان ارزیابی کرده اند.

توقف صادرات روغن پالم به اروپا در صورت تصویب قانون جدید

به طور مثال انگارتیاستو لوکیتا، وزیر تجارت اندونزی، با انتقاد از قانون حمایت از انرژی های تجدیدپذیر اتحادیه اروپا، تصویب شدن آن را به معنی توقف روند صادرات روغن پالم از این کشور به کشورهای اروپایی دانسته است.

وی در اظهار نظری در این خصوص گفته است: «از نظر ما قانون جدید اتحادیه اروپا در حمایت از انرژی های تجدیدپذیر تبعیض آمیز است. چرا باید محصولی همچون روغن پالم در لیست کالاهای با ریسک بالا قرار بگیرد؟ چرا دیگر روغن ها همچون روغن دانه سویا، روغن دانه آفتابگردان و یا روغن کلزا در این لیست قرار نگرفته اند؟»

مقامات ارشد اندونزی شامل وزیر تجارت، وزیر برنامه ریزی و هماهنگی های اقتصادی و نماینده وزارت خارجه، درخصوص بررسی ابعاد قانون جدید اتحادیه اروپا جلساتی را تشکیل داده اند.

اتحادیه اروپا به تجارت آزاد اعتقاد ندارد؟

پیشنویس قانون حمایت از انرژی های تجدیدپذیر اتحادیه اروپا در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی نهایی شده است و اکنون در مرحله بازبینی از سوی رهبران کشورهای عضو قرار دارد. در صورت تأیید مسئولین و قانونگذاران کشورهای اروپایی، این قانون در آینده نزدیک به مرحله اجرا وارد خواهد شد.

چنین اقداماتی از سوی اتحادیه اروپا نشان می دهد تجارت آزاد تنها یک شعار از سوی این کشورها برای باز نمودن مسیر صادرات محصولات تولیدی خود به دیگر کشورهاست و در عین حال اروپایی ها از هر ابزاری که بتوانند به منظور محدود نمودن واردات محصولات تولیدی دیگر کشورها بهره می برند.

منابع:

پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا linkp.ir/3PVn

جاکارتا پست linkp.ir/5XKZ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.