۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۷۱۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: صالح رحیمی
۰

اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف خانگی، کم هزینه‌ترین راهکار وزارت نیرو برای مدیریت مصرف در تابستان ۱۳۹۸ است. این روش، مشترکین پرمصرف را وادار می‌کند که یا مصرف خود را در زمان پیک کاهش دهند یا با پرداخت قیمت برق خورشیدی به ازای مصارف مازاد، در تامین برق خورشیدی در زمان اوج مصرف مشارکت کنند. با توجه به اینکه اعتبار اختصاص‌یافته به برق تجدیدپذیر کمتر از ۵۰ درصد مقدار پیش‌بینی شده است، اهمیت این مشارکت دوچندان می‌شود.

مسیر اقتصاد/ اگرچه وزیر نیرو و مسئولین توانیر در گفتگوهای خود، هدف از اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف را پیوستن این مشترکین به جمع خوش‌مصرف‌ها عنوان کرده‌اند و اذعان داشته‌اند که مقصود از این طرح، ایجاد منبع درآمد برای وزارت نیرو نیست؛ اما با اجرای این طرح به صورت جامع و به طور پیوسته، قطعا در بلندمدت بخشی از هزینه‌های وزارت نیرو از این طریق جبران خواهد شد.

یکی این هزینه‌ها، خرید تضمینی برق تجدیدپذیر است که به گفته سید محمد صادق‌زاده رئیس ­سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی­، دولت از شهریور ۱۳۹۷ هیچ‌گونه پرداختی بابت آن انجام نداده است.

یکی دیگر از هزینه‌های وزارت نیرو مربوط به نیروگاه‌هایی است که از تجهیزات ساخت داخل استفاده می‌کنند.

دولت چند سال پیش برای افزایش استفاده از تجهیزات ایرانی در ساخت نیروگاه‌ها، مصوبه‌ای را به تصویب رساند که بر مبنای آن تعرفه خرید برق نیروگاه‌هایی که تجهیزات ایرانی دارند، از سوی دولت ۳۰ درصد بیشتر از سایر نیروگاه‌ها خواهد بود. به گفته صادق‌زاده این مصوبه ۳ سال است که اجرا نشده است.[۱]

حال سوال اینجاست که مگر برق موردنیاز کشور اعم از بخش‌های خانگی، صنعت و حمل و نقل به خصوص در زمان اوج مصرف از طریقی به جز همین نیروگاه‌ها (حرارتی، برق‌آبی و تجدیدپذیر) تولید می‌شود؟

در صورتی که این نیروگاه‌ها منابع مالی کافی و جذابیت سرمایه‌گذاری نداشته باشند، چه طور انتظار می‌رود برق مصرفی در زمان پیک، تامین شود. آیا اگر دولت بخواهد تنها از مشترکینی که بیش از الگو مصرف می‌کنند، هزینه تامین برق کشور در زمان اوج بار را دریافت کند، خطا کرده است؟

اعتبار اختصاص‌یافته به برق تجدیدپذیر کمتر از ۵۰ درصد مقدار پیش‌بینی شده

به گفته علیرضا کلاهی عضو سندیکای برق، اعتبار مورد نیاز توسعه تولید برق از انرژی تجدیدپذیر از عوارض­ مندرج در قبوض برق دریافت می‌شود.

به اعتقاد وی طبق برآورد انجام شده باید امسال بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این بخش اختصاص می‌یافت که در صورت تحقق، ​علاوه بر تعهدات امسال، ​تعهدات قبلی وزارت نیرو به بخش خصوصی نیز تسویه ­می‌شد. این درحالی است که امسال ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافت و این رقم برای پرداخت معوقه بخش خصوصی هم کافی نیست.

وی معتقد است با توجه به بی نظمی‌های موجود در پرداخت‌های مالی به بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، برای توسعه نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر و با توجه به تغییرات ایجاد شده در نرخ ارز باید مبلغ در نظر گرفته شده که ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت است به­­۲ تا ۳ برابر افزایش یابد.[۲]

مشترکین پرمصرف‌ باید در تامین برق خورشیدی مشارکت کنند

متولی‌زاده مدیرعامل شرکت توانیر، با تاکید بر لزوم اصلاح اقتصاد صنعت برق از طریق اصلاح تعرفه‌ها یا روش‌های دیگر عنوان کرده است که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، قیمت هر کیلووات ساعت برق با قیمت یک عدد نان در تهران برابر بود و در صورتی که ارزش برق متناسب با نرخ تورم افزایش می‌یافت، هم اکنون قیمت برق به جای ۱۳۵ تومان برابر با ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت بود.

وی معتقد است با این اقدام، صنعت برق با افزایش ۸۶ هزار میلیارد تومانی درآمدها، دیگر با مشکلات بدهی، طرح‌های بر زمین مانده و خاموشی روبرو نمی‌شد، هرچند عملکرد مجموعه وزارت نیرو، بخش عمده این شرایط را مدیریت و جبران کرد و این عملکرد در مقایسه با سایر بخش‌های کشور بی بدیل است.

وی با اشاره به این‌که گذر از پیک ۹۸ به عنوان آبرو و اعتبار صنعت برق است، بیان کرده است: ما دو اقدام کلیدی از جمله آمادگی شبکه و خطوط برق قدرت و برنامه‌های مدیریت مصرف برق و کاهش بار (۱۱ برنامه) را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.[۳]

اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف خانگی، کم هزینه‌ترین راهکار وزارت نیرو برای مدیریت مصرف در تابستان ۱۳۹۸ است. در عین حال این روش، مشترکین پرمصرف را وادار می‌کند که یا مصرف خود را در زمان پیک کاهش دهند یا با پرداخت قیمت برق خورشیدی به ازای مصارف مازاد، در تامین برق خورشیدی در زمان اوج مصرف مشارکت کنند.

اکنون که روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ سپری می‌شود، انتظار می‌رود هیئت دولت و رئیس‌جمهور محترم نیز با جدیت نسبت به ابلاغ اصلاحات تعرفه مشترکین پرمصرف‌ خانگی اهتمام ورزند.

پینوشت:

[۱] برق نیوز، کد خبر: ۳۷۱۹۰

[۲] خبرگزاری صدا و سیما، کد خبر: ۲۳۷۲۹۱۶

[۳] برق نیوز، کد خبر: ۳۷۲۱۰

انتهای پیام/ تعرفه‌گذاری انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.