۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۳۴۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹ دسته: کشاورزی
۰

کمیسیون اجتماعی مجلس در حالی به عنوان کمیسیون اصلی بررسی کننده طرح احیای مجدد وزارت بازرگانی مشخص شده که اعضای این کمیسیون در سال جاری، با تشکیل این وزارتخانه مخالفت کرده بودند. با توجه به فشارهای سیاسی دولت در این مرتبه، بررسی تشکیل وزارت بازرگانی یک آزمون سخت و مهم برای این کمیسیون محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد ۸ اسفند ماه نمایندگان مجلس طرحی در خصوص احیای مجدد وزارت بازرگانی با عنوان «وزارت تجارت و خدمات بازرگانی» تقدیم هیات رئیسه مجلس کردند تا برای چهارمین بار این موضوع در دستور کار مجلس قرار گیرد. هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی پس از اعلام وصول طرح نمایندگان مجلس، این طرح را با توجه به شرح وظایف کمیسیون اجتماعی، به این کمیسیون ارجاع داد تا مورد بررسی قرار بگیرد.

بر اساس طرح نمایندگان مجلس وظایف بازرگانی از وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی تفکیک شده و با تشکیل وزارت بازرگانی به این وزارتخانه منتقل خواهد شد.

دلایل کمیسیون اجتماعی برای رد طرح تفکیک وزارت بازرگانی در دوره های قبلی

طرح و لایحه تشکیل مجدد وزارت بازرگانی، ۳ بار دیگر نیز در سال جاری در کمیسیون های تخصصی مجلس مورد بررسی قرار گرفته است که هر ۳ بار نمایندگان مجلس با تفکیک این وزارتخانه مخالفت کرده اند.

کمیسیون اجتماعی یکی از بررسی کنندگان طرح تفکیک وزارت بازرگانی از وزارتخانه های تولیدی در سال جاری بوده است؛ نمایندگان این کمیسیون پس از بررسی طرح مذکور ۵ دلیل اساسی در مخالفت با تشکیل این وزارتخانه اعلام کردند.

دلایل مخالفت کمیسیون اجتماعی با طرح تفکیک وزارت بازرگانی به شرح زیر بود:

  • قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جهت کوچک سازی اندازه دولت اقدام به ادغام نمود حال بدون کار کارشناسی تفکیک دوباره وزارتخانه در دستور کار قرار گرفته است.
  • ملازمت بین تولید و توزیع و هماهنگی بین سیاست ها و خط مشی های بین صنعت و معدن و بخش بازرگانی با تشکیل مجدد وازرت بازرگانی بار دیگر مختل خواهد شد.
  • تفکیک متضمن بار مالی خواهد بود و با عنایت به اینکه این تفکیک در قالب طرح است نه لایحه، فلذا مغایر اصل هفتاد و پنجم قانون اساسی است.
  • به لحاظ توسعه تشکیلاتی مغایر بند (الف) ماده (۲۸) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است.
  • مهندسی مجدد ساختار دولت باید با بررسی های کارشناسی به صورت کلی و یک جا انجام شود و اقدام به کارهای پراکنده نشود.

کمیسیون اجتماعی؛ کمیسیون اصلی بررسی کننده طرح احیای وزارت بازرگانی

حال علیرغم مخالفت قبلی کمیسیون اجتماعی مجلس با طرح احیای وزارت بازرگانی در سال جاری، این کمیسیون بررسی طرح تفکیک بخش بازرگانی از وزارتخانه های تولیدی را بار دیگر عهده دار شده است.

بر اساس دستور کار اعلامی از سوی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۰ اسفندماه اقدام به بررسی طرح احیای مجدد وزارت بازرگانی خواهد کرد.

طرح «تشکیل وزارت بازرگانی» آزمون مهم کمیسیون اجتماعی

طرح احیای مجدد وزارت بازرگانی در حالی برای چهارمین بار در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت که نهادهای کارشناسی همواره مخالفت خود را با تفکیک این وزارتخانه اعلام کرده اند.

به عنوان مثال مرکز پژوهش های مجلس در گزارش کارشناسی خود(اینجا) ضمن مخالفت با تفکیک بخش بازرگانی از وزارتخانه های تولیدی، بر لزوم تکمیل فرآیند ادغام در وزارت صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد.

حال در شرایط کنونی باید منتظر ماند و دید اعضای کمیسیون اجتماعی همچنان بر نظرات قبلی خود در جهت حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از افزایش ناهماهنگی میان تولید و تجارت عمل خواهد کرد یا اینکه اسیر فشار رسانه ای واردکنندگانی که منافع آن با ادغام وزارت بازرگانی در خطر افتاده است، خواهد شد.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.