۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۱۲۹ ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بخش عمده نیاز سالانه عربستان به گندم، از طریق سازمان غلات این کشور موسوم به sago خریداری می شود. بر اساس آمار منتشر شده، این سازمان هر کیلوگرم گندم وارداتی را با قیمت ۰.۲۵۶ دلار، معادل ۲۱۷۶ تومان خریداری می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد در حالیکه تا سال ۲۰۰۸ مقامات عربستانی برنامه های ویژه ای به منظور خودکفایی در تولید گندم داشتند، اما در اقدامی قابل تامل سیاست حمایت از تولید این محصول را رها کردند. به همین دلیل بعد از رهاسازی برنامه خودکفایی تولید گندم در عربستان، این کشور تبدیل به واردکننده این محصول اساسی در منطقه شده است.

بر اساس اعلام سازمان دولتی غلات عربستان سعودی واردات گندم پس از رهاسازی برنامه خودکفایی در این کشور به ۳.۵ میلیون تن در سال رسیده است و پیش بینی می شود واردات این محصول تا سال ۲۰۲۵ به ۴.۵ میلیون تن نیز افزایش یابد.

گندم های وارداتی عربستان از کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا خریداری می شوند، این در حالی است که هر سه این کشورها حمایت های ویژه ای از تولید گندم دارند.

sago خریدار دولتی گندم در عربستان

سازمان دولتی غلات عرستان sago که به فرمان سلطنتی این کشور در سال ۱۹۷۲ ایجاد شده است، وظیفه تامین کالاهای اساسی نظیر گندم، آرد و خوراک دام را برعهده دارد.

از جمله وظایف دیگر این سازمان دولتی عربستان ساخت کارخانجات آردسازی و تولیدآرد، ایجاد صنایع خوراک دام، خرید غلات و حفظ ذخایر راهبردی غلات و بازاریابی محصولات خریداری شده است.

این سازمان دولتی به بررسی کیفیت گندم های خریداری شده، آرد تولید شده و خوراک دام در این کشور می پردازد و به صورت کلی وظیفه تامین امنیت غذایی در عربستان را برعهده دارد.

تولید سالانه ۶۲۰ هزار تن گندم از سوی کشاورزان عربستانی

عربستان تولیدکننده گندم محسوب نمی شود اما کشاورزان عربستانی در سال گذشته برای تامین نیاز مصرفی این کشور حدود ۶۲۰ هزار تن گندم تولید کردند. به همین منظور سازمان دولتی عربستان sago برای تامین نیاز گندم اقدام به خرید ۶۲۵ هزار تن از این محصول کرده است.

بررسی ها نشان می دهد اخیرا قیمت گندم های خریداری شده توسط این سازمان دولتی به حدود ۲۲۸ دلار در هر تن رسیده است که حدود ۲۰ دلار کمتر از خریدهای قبلی این سازمان بود.

Sago گندم های خریداری شده را با هزینه حمل ۲۸ دلاری برای هر تن برای توزیع در مناطق جده، دمام و جیزان تا روز پنجشنبه دریافت خواهد کرد.

۲۱۷۶ تومان قیمت هر کیلوگرم گندم وارداتی در عربستان

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط سازمان خرید دولتی عربستان، در حال حاضر قیمت گندم های خریداری شده این کشور در حدود ۲۵۶ دلار در هر تن است. بنابراین با احتساب نرخ ارز سامانه نیما (۸۵۰۰ تومان) هرکیلوگرم گندم وارداتی در عربستان حدود ۲۱۷۶ تومان است.

گفتنی است قیمت گندم در ایران طی سال جاری برای هر کیلوگرم حدود ۱۶۰۰ تومان تعیین شده است که اختلاف قیمت بین ایران و عربستان می تواند احتمال قاچاق گندم از ایران به این کشور را افزایش دهد.

به همین منظور ضروریست با توجه به تفاوت قیمت گندم در ایران و کشورهای همسایه نظیر عربستان، قیمت این محصول متناسب با هزینه های تولید و قیمت این محصول در کشورهای منطقه افزایش پیدا کند.

منابع:

سازمان غلات عربستان yon.ir/UDeee

yon.ir/En9H0 / blackseagrain

کشاورزی موفق yon.ir/EwLkd

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.