۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۸۸۸ ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷ دسته: کشاورزی
۰

حاتمیان عضو کمیسیون کشاورزی در انتقاد به روش تخصیص ارز دولتی به واردات محصولات اساسی نظیر گوشت گفت: در سال جاری برای واردات گوشت قرمز حدود ۱ میلیارد دلار ارز دولتی اختصاص یافته است. گرانی گوشت نشان می دهد که سیاست اختصاص ارز یارانه ای به واردکنندگان به ارزانی کالاها در بازار منجر نمی شود.

عبداله حاتمیان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وضعیت پرداخت یارانه به کالاهای اساسی در سال آینده گفت: دولت و مجلس همچنان به نتیجه مشخصی در این خصوص نرسیده اند. دولت تاکنون حدود ۱۲ میلیارد دلار ارز دولتی به واردات محصولات اساسی اختصاص داده است. تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات محصولات اساسی همراه با اشکالاتی که در نظام توزیع وجود دارد، باعث ایجاد رانت و فساد می شود.

گرانی گوشت قرمز با وجود اختصاص ۱ میلیارد دلار ارز دولتی به واردات

حاتمیان در خصوص تاثیر تخصیص ارز دولتی بر بازار محصولات اساسی گفت: یکی از مثال های بارز در خصوص ناکارآمدی سیاست تخصیص ارز دولتی به واردات و نظام توزیع، مسئله گرانی گوشت قرمز است.

عضو کمیسیون کشاورزی خاطر نشان کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده دولت، در سال جاری حدود ۱ میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات گوشت تخصیص پیدا کرده است که با احتساب نرخ ارز بازار آزاد حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان می شود. این میزان ارز تخصیص یافته به واردات گوشت نه تنها دولت را به اهداف مدنظر خود نرسانید، بلکه صف های خرید گوشت قرمز را طولانی تر کرد و باعث گرانی بیشتر این محصول شد.

لزوم تسریع در تصمیم گیری برای چگونگی پرداخت یارانه مستقیم به مصرف کنندگان

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان مجلس برای جلوگیری از ایجاد رانت و فساد در تخصیص ارز دولتی در سال آینده، پیشنهاد اعطای کالابرگ الکترونیکی را در لایحه بودجه تصویب کردند. اختلاف نظر دولت و مجلس بر چگونگی تخصیص یارانه به مصرف کنندگان، یکی از اشکالات تصویب چنین طرحی در مجلس بود.

حاتمیان خاطر نشان کرد: پرداخت یارانه مستقیم به مصرف کنندگان در شرایط کنونی نه تنها قدرت خرید مردم افزایش می دهد بلکه قیمت های کاذب محصولات را نیز از بین خواهد برد. امیدواریم مجلس و دولت هرچه سریعتر به مدل مناسبی در پرداخت یارانه به مصرف کنندگان و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال جدید برسند.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.