۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۸۲۱ ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت نیجریه به منظور حمایت از تولید داخلی قصد دارد قانون تدارکات عمومی را اصلاح و بر اساس آن وزارتخانه ها و سازمان های دولتی را ملزم به استفاده از کالای داخلی نماید. علاوه بر این «توسعه خوشه های صنعتی»، «افزایش بهره وری حمل و نقل» و «تسهیل فرآیندهای بروکراتیک» سه اقدام دولت نیجریه برای حمایت از تولید داخلی است.

به گزارش مسیر اقتصاد حمایت از تولید داخلی و ترویج خرید کالاهای ملی، در دستور کار دولتمردان بسیاری از کشورها قرار گرفته است.

حمایت از کالای داخلی دارای مزایایی همچون «ایجاد اقتصاد مقاوم چرخه ای»، «افزایش اشتغال و کاهش بیکاری»، «کاهش فعالیت بازارهای موازی»، «افزایش قدرت ارز ملی»، «کاهش هزینه تولید واحد و بهره گیری از اقتصاد مقیاس» و «ثبات قیمت» را به همراه دارد.

اصلاح قانون تدارکات عمومی در نیجریه با هدف حمایت از تولید داخلی

یکی از برنامه های دولت نیجریه به منظور حمایت از تولید داخلی، اصلاح قوانین موجود است. در این راستا دولتمردان این کشور پیش نویسی آماده کردند تا قانون تدارکات عمومی را اصلاح می نمایند. در واقع دولت این کشور معتقد است که حمایت از تولید در گرو اصلاح قانون تدارکات عمومی است.

بر این اساس مطابق قانون اصلاح شده، وزارتخانه ها و سازمان های دولتی فدرال نیجریه ملزم به استفاده از کالای داخلی شده اند. دولت نیجریه معتقد است که به منظور تشویق عموم مردم برای خرید کالاهای داخلی در ابتدای امر ضروری است تا ادارات دولتی از محصولات داخلی استفاده نمایند.

دولت مشتری تضمین شده «تولیدکنندگان» نیجریه

دولت نیجریه به عنوان یک مشتری تضمین شده می تواند به تولیدکنندگان کمک کند تا همیشه «بازار» داشته باشند و انگیزه ای برای بهبود کیفیت محصولات خود داشته باشند.

با این حال دولت معتقد است، تولیدکنندگان نباید تنها به دولت متکی باشند و فروش محصولات در بازارهای داخلی و خارجی، همواره باید در دستور کار آن ها قرار داشته باشد.

۳ اقدام عملیاتی دولت نیجریه در حمایت از تولید داخل

علاوه بر این «توسعه خوشه های صنعتی»، «افزایش بهره وری حمل و نقل» و «تسهیل فرآیندهای بروکراتیک» سه راهکار دولت نیجریه برای حمایت از تولید داخلی است.

در حال حاضر خوشه های صنعتی به مفهوم جدیدی برای توسعه اقتصادی تبدیل شده اند. بنا بر مطالعات سر آلفرد مارشال، اقتصاددان برجسته قرن نوزدهم میلادی، تشکیل خوشه های صنعتی دارای مزیت هایی همچون ایجاد شرکت های تأمین کننده مشترک بین تولیدکنندگان، تحقق انتقال تکنولوژی مؤثر و تربیت نیروی کار ماهر در صنایع مختلف است. مطالعات دیگر اقتصاددانان نیز نشان می دهد که ایجاد نوآوری در صنایع با حمایت از تشکیل خوشه های صنعتی محقق می شود. بر همین اساس دولت نیجریه معتقد است که توسعه خوشه های صنعتی موجب می شود تولیدکنندگان بتوانند تسهیلات و تجهیزات مورد نظر خود را با سایر تولیدکنندگان به اشتراک بگذارند.

با افزایش مبادلات (صادرات و واردات) در جهان، اهمیت خدمات حمل و نقل افزایش یافته و درصد قابل توجهی از منابع در این بخش تمرکز یافته اند. در واقع توسعه محصولات تولیدکنندگان در گرو استفاده بهینه از حمل و نقل بهره ور است. دولت نیجریه نیز معتقد است که توسعه صادارت درگرو بهره ور کردن حمل و نقل های زمینی است.

یکی از موانع تولیدکنندگان در نیجریه فرآیندهای اخذ مجوز برای شروع یک کسب و کار جدید است. بنابراین دولت این کشور درصدد است تا با حذف قوانین دست و پا گیر برای اخذ مجوز کسب و کارهای جدید، فرآیندهای بروکراتیک را تسهیل نماید.

منبع:

پاک پاکا yon.ir/EwD46

مقاله توسعه خوشه های صنعتی نوشته سودش کومار yon.ir/GXpwV

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.