۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۷۲۱ ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

کشورهای عضو گروه بریکس در نظر دارند با اتصال سیستم های پرداخت داخلی به یکدیگر، یک نظام پرداخت مشترک و مخصوص برای پرداخت های میان خود راه اندازی کنند. هدف از راه اندازی این سیستم، کاهش وابستگی به نظامات دلاری و تحت سلطه غرب عنوان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای عضو گروه بریکس که پنج اقتصاد نوظهور بزرگ شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را تشکیل می دهد، در حال توسعه یک سیستم پرداخت مشترک جدید به نام «بریکس پی» هستند.

یک مقام روسی در نشست صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه گفته است کشورهای عضو گروه بریکس خواهان ایجاد کیف پول ویژه ای برای ادغام سیستم های پرداخت پنج کشور عضو این گروه هستند.

اعضای گروه بریکس سیستم پرداخت مشترک راه‌اندازی می‌کنند

همچنین صندوق ثروت روسیه گزارش داده است این کیف پول مشترک در کنار شرکای خود در حال انجام اقداماتی است تا فناوری های لازم برای راه اندازی سیستم پرداخت را ایجاد کند.

همچنین در اخبار آمده است که بانک های مرکزی کشورهای عضو بریکس، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز تحت رهبری روسیه در حال توسعه یک فضای پرداخت مشترک هستند.

کشورهای عضو بریکس به استثنای آفریقای جنوبی، دارای سیستم های پرداخت داخلی و بومی خود هستند. کشور چین یونیون پی، هند رو پی، برزیل ای ال او را توسعه داده است. در کشور روسیه نیز سیستم پرداخت میر مورد استفاده است که توسط بانک مرکزی روسیه در سال ۲۰۱۵ و یک سال بعد از تحریم های غرب علیه این کشور معرفی شد.

روسیه در نظر دارد با ایجاد سیستم های پرداخت جدید، نیاز به استفاده از دلار آمریکا در مبادلات تجاری را از بین ببرد. درحال حاضر بسیاری از افراد و شرکت های روسی در لیست تحریم های آمریکا قرار گرفته اند و یا در معرض آن قرار دارند. لذا این کشور برای رهایی از این تهدیدات در نظر دارد سیستم پرداخت جدید خود را به طور کامل از سیستم های پرداخت دلاری و تحت سلطه کشورهای غربی مستقل نماید.

منبع: راشاتودی yon.ir/VaTOH

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.