۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۵۸۰ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶ دسته: کشاورزی
۰

نمایندگان مجلس در بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸، یارانه آرد صنف و صنعت را حذف کردند و با اختصاص منابع حاصل از آن به ردیف خرید تضمینی گندم، شرایط لازم برای افزایش قیمت گندم به ۱۹۳۰ تومان را مهیا کردند. این در حالیست که تا پیش از تصویب این موضوع در مجلس، دلیل اصلی عدم افزایش نرخ خرید تضمینی گندم کمبود منابع مالی لازم عنوان می شد.

به گزارش مسیر اقتصاد چهارشنبه ۸ اسفند ماه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم موافقت کردند.

بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی دولت موظف است قیمت خرید تضمینی گندم و دیگر محصولات مطرح در این قانون را متناسب با هزینه های تولید در پایان شهریور هر سال تعیین و اعلام کند.

در سال جاری علیرغم فشارهای متعدد از جانب کارشناسان، نمایندگان مجلس و تشکل های کشاورزی، مبنی بر تعیین درست قیمت خرید تضمینی گندم، اما دولت قیمت این محصول را برای سال زراعی جدید در نهایت ۱۶۰۰ تومان تعیین کرد.

تعیین قیمت ۱۶۰۰ تومانی برای گندم با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نیز احتمال قاچاق این محصول به کشورهای همسایه، نمایندگان مجلس را وادار کرد تا با اصلاحاتی در لایحه بودجه سال ۹۸ قیمت خرید تضمینی را افزایش دهند.

حذف یارانه آرد صنف و صنعت برای افزایش منابع لازم برای خرید تضمینی گندم

نمایندگان مجلس در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه، ۸ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با جزء ۲ بند الف تبصره ۱۴ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در جزء ۲ بند مذکور آمده است: به منظور تحقق کامل ردیف (۳) دریافتی‌های (منابع) جدول فوق، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است به استناد ماده (۴۸) قانون محاسبات عمومی و با اعلام شرکت دولتی تابعه وزارت نفت، نسبت به وصول مطالبات سنوات قبل شرکت مذکور از مشترکان اقدام کند. منابع وصولی به خزانه‌داری کل‌ کشور واریز می‌شود و پس از تسویه سود سهام معوقه و مالیات‌های معوقه شرکتهای تابعه وزارت نفت، باقیمانده آن به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل ‌کشور واریز می‌شود.

همچنین جزء الحاقی یک بند الف تبصره ۱۴ ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۸، مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار گرفت که براساس این مصوبه یارانه اختصاصی برای تامین آرد صنف و صنعت حذف و منابع حاصل برای خرید تضمینی گندم اختصاص داده می شود.

در جزء الحاقی یک بند الف تبصره مذکور آمده است: یارانه آرد صنف صنعت حذف و منابع حاصل از آن به خرید تضمینی گندم اختصاص می‌یابد.[۱]

مجلس منابع مالی لازم برای افزایش قیمت گندم به ۱۹۳۰ تومان را مهیا کرد

بدین ترتیب پس از حذف یارانه آرد صنف و صنعت از بودجه سال آینده، نمایندگان مجلس و دولت می توانند قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم را طبق نظر کمیته اقتصاد مقاومتی و مرکز پژوهش های مجلس ۱۹۳۰ تومان تعیین کنند.

به عبارت دیگر تا پیش از تصویب مجلس شورای اسلامی تنها بهانه برای عدم افزایش قیمت گندم به ۱۹۳۰ تومان، کمبود منابع مالی عنوان میشد که این موضوع نیز با رای نمایندگان مجلس محقق شد.

مسلما عدم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۹۳۰ تومان اثرات منفی زیادی نظیر کاهش تولید گندم و قاچاق این محصول را در سال آینده در پی خواهد داشت. به همین منظور ضروری است تا مجلس و دولت نسبت به اعلام هر چه سریعتر قیمت ۱۹۳۰ تومانی گندم اقدام کنند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ملت کد خبر ۴۱۹۶۱۳

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.