۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۵۶۸ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹ دسته: پول و بانک، وام ازدواج
۰

امروز و در جریان بررسی قانون بودجه سال آتی در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان طرح افزایش مبلغ وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان را تصویب کردند. پیش از این کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی افزایش وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان را به تصویب رسانده بود تا در صحن علنی مورد بررسی قرار بگیرد. بر این اساس جوانانی که تاریخ عقد آن ها پس از اول فروردین ماه سال ۱۳۹۶ است، می توانند از تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی ازدواج، برای هریک از زوجین بهره مند گردند.

به گزارش مسیر اقتصاد دقایقی قبل تبصره ۱۶ لایحه بودجه در صحن علنی مجلس مورد تأیید قرار گرفت و نهایی شد و بر اساس آن مبلغ وام ازدواج جوانان برای سال آتی به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

در زمان رأی گیری درخصوص این بخش از قانون بودجه سال آتی، ۲۰۷ نفر از نمایندگان حاضر بودند و از ۱۸۷ رأی مأخوذه، ۱۷۴ نفر به این طرح رأی موافق دادند. گفتنی است ۲۰ نفر از حاضرین رأی ندادند و از بین رأی دهندگان نیز ۱ نفر ممتنع و ۱۲ نفر با افزایش وام ازدواج مخالف بودند.

پیش از این کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی افزایش وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان را به تصویب رسانده بود تا در صحن علنی مورد بررسی قرار بگیرد.

بر این اساس جوانانی که تاریخ عقد آن ها پس از اول فروردین ماه سال ۱۳۹۶ است، می توانند از تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی ازدواج، برای هریک از زوجین بهره مند گردند.

افزایش وام ازدواج با منابع قرض الحسنه مردم در بانک ها امکانپذیر است

طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس، افزايش مبلغ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تا ۳۰ میلیون تومان ممکن است؛ در واقع نظام بانکی، این امکان را دارد تا وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی را با استفاده از منابع قرض الحسنه مردم به جوانان اعطا کند.

بنا بر این گزارش، افزایش در مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه طی سال های اخیر نه تنها موجب افزایش صف وام ازدواج نشده، بلکه موجبات کاهش آن را نیز فراهم کرده است.

هرچند بانک ها مانند گذشته با افزایش این تسهیلات مخالفت کرده اند، اما گزارش های کارشناسی حاکی از آن است که منابع لازم در نظام بانکی وجود دارد و افزایش وام ازدواج در صورت پیگیری بانک مرکزی، با مشکلی مواجه نخواهد بود.

افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات، درخواستی که محقق نشد

همچنین انتظار می رفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تصمیم نهایی خود، بازپرداخت تسهیلات را نیز از ۵ سال به ۶ سال افزایش دهند، تا تنها حمایت کشور از ازدواج جوانان وضعیت بهتری پیدا نماید؛ اما این درخواست در سال جاری محقق نشد.

انتهای پیام/ وام ازدواج



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.