۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۴۴۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲ دسته: انرژی کارشناس: صابر آزاد
۰

برخلاف ادعای فلاحتیان معاون سابق وزیر نیرو، آمارهای وزارت نیرو نشان می دهد ۲۰ درصد از مشترکین برق در کشور، مصرف بسیار بالا و خارج از الگو دارند و اگر مصرف آنها مانند سایر پله ها شود، بحران خاموشی برق تا حد قابل توجهی مرتفع خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد هرچند که اکثریت کارشناسان بر این باورند که اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف تنها راه برای حل مشکلات صنعت برق نیست، اما غالبا بر این نظر متفق هستند که این اقدام، یکی از راهکارهای اساسی و فوری است و بخش عمده­ ای از این مشکلات را مرتفع خواهد کرد.

اخیرا فلاحتیان معاون سابق وزیر نیرو در مصاحبه با ایسنا گفته است که بهترین روش برای رسیدن به اقتصاد درست صنعت برق، این است که سطح الگوی مصرف تغییر یابد، چراکه عمده مصرف برق توسط افرادی صورت می‌گیرد که الگوی مصرف عادی دارند و افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف نمی‌تواند چالش‌های موجود را برطرف کند.

این صحبت در حالی صورت گرفته که آمارها چیز دیگری می گویند. میزان توزیع مصرف برق مناطق عادی کشور در جدول زیر آورده شده است:

گروه پله های مصرفی درصد مشترکین متوسط مصرف

(کیلووات ساعت در ماه)

درصد مصرف از کل
اول ۰تا ۳۰۰ ۶۵% ۱۶۰ ۳۸.۳%
دوم ۳۰۰ تا ۴۰۰ ۲۰% ۳۶۰ ۲۶.۴%
سوم ۴۰۰ تا ۶۰۰ ۱۰% ۵۱۰ ۱۸.۹%
چهارم مازاد بر ۶۰۰ ۵% ۸۹۰ ۱۶.۴%
جمع ۱۰۰% ۱۰۰%

وضعیت وخیم مصرف برق توسط ۲۰ درصد از مشترکین

با توجه به جدول فوق ۵ درصد از مشترکین (گروه چهارم) که دارای مصارف بسیار بالایی هستند، ۱۶.۴ درصد از کل برق مناطق عادی را مصرف می‌­کنند؛ در حالی که نسبت به جمعیتشان بایستی میزان مصرف این گروه ۵ درصد باشد.

این مسئله بدان معنی است که این گروه بیش از ۳ برابر جمعیت خود، برق مصرف می‌­کنند. با توجه به همین داده­ها می‌توان گفت که ۲۰ درصد از مشترکین برق، حدود ۴۲ درصد برق کشور را مصرف می‌­کنند در حالی که متوسط بهای برق هیچ مشترکی از ۲۱۲ تومان بر کیلووات ساعت تجاوز نمی‌­کند.

وضعیت توزیع برق در استان های جنوبی کشور از مناطق عادی نیز وخیم ­تر است؛ به طوری که ۲۰ درصد از مشترکین پرمصرف این استان ها، نیمی از برق استان های جنوبی و ۸۰ درصد مشترکین نیز تنها نصف کل مصرف برق این استان ها را به خود اختصاص داده­اند.

در نتیجه اینکه گفته شده عمده مصرف برق توسط مشترکان داخل الگو مصرف می‌شود، یک صحبت غیر کارشناسی و غیر دقیق است. به همین دلیل اگر چنانچه مشترکین خارج از الگو (مثلا ۳۵۰ کیلووات ساعت در ماه برای مناطق عادی) مانند سایر مشترکین مصرف کنند، آنگاه خاموشی برق در فصل تابستان به حداقل خود خواهد رسید.

یارانه ۱۰ برابری مشترکین پرمصرف برق

لازم به ذکر است که نظام توزیع برق کشور یارانه ­ای بوده و مشترکین پرمصرف از یارانه ۱۰ برابری نسبت به سایر مردم بهره می­‌برند. در حالی که اگر یارانه برق این مشترکین مانند سایر مردم بشود و تنها یارانه مازاد آنها حذف گردد، آنگاه بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومن درآمد کسب خواهد شد که در حدود ۴ برابر زیان صنعت برق در بودجه سال جاری است.

به همین دلیل می­توان گفت که هرچند با اصلاح تعرفه برق پرمصرف ها کل مشکل صنعت برق حل نخواهد شد، اما قطعا بسیاری از مشکلات کاسته شده و شاهد بحران خاموشی برق در سال­های آتی نیز نخواهیم بود.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.