۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۳۰۵ ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۴ دسته: مسکن
۰

اسلامی وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر حمایت از ساخت و ساز در سال آینده، از تصویب آیین نامه مالیات بر عایدی سرمایه و قرارداد اجاره واحدهای مسکونی توسط دولت خبر داد.

به گزارش مسیر اقتصاد محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه همایش نشان تعالی HSE با اشاره به اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای افزایش ساخت و ساز در کشور، گفت: با انجمن انبوه‌سازان تفاهم کردیم و آن‌ها نیز اعلام آمادگی برای ساخت و ساز مسکن کردند.

رونق ساخت و ساز در سال ۹۸

اسلامی افزود: با نقش‌آفرینی انبوه‌سازان و مردم، سال ۹۸ رونق در ساخت و ساز خواهیم داشت و جریان بخشیدن در بازار مسکن سیاست بادوامی است که منجر به افزایش تولید مسکن می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: زمین در هیچ کدام از شهر‌ها به‌جز کلان‌شهرها محدود نیست و مردم را تشویق می‌کنیم تا در بافت فرسوده ورود پیدا کنند و صدور پروانه ساختمانی رایگان و پرداخت ۵۰ درصدی هزینه‌های مالی برای نوسازی بافت فرسوده مشوق‌هایی برای همکاری مردم در این بخش است.

وی افزود: با موافقت مقام معظم رهبری قسط اول برای احداث بافت فرسوده پرداخت شد و ما آن را به عنوان سرمایه در گردش استفاده می‌کنیم تا طرح‌های مسکن شتاب بیشتری داشته باشد.

اسلامی: آئین نامه مالیات بر عایدی سرمایه در مسیر تصویب دولت

اسلامی در خصوص پیگیری وزارت راه و شهرسازی در زمینه اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در املاک گفت: آیین نامه مالیات بر عایدی سرمایه و قرارداد اجاره واحد مسکونی در مسیر تصویب دولت است و به محض تصویب اطلاع‌رسانی می‌شود[۱].

گفتنی است افزایش غیرمنطقی قیمت مسکن و التهابات و نوسانات این بازار در همه ادوار، نمایندگان مجلس را بر آن داشت تا طرح مهمی برای رفع مشکل دیرینه این بخش ارائه کنند.

طرح مالیات بر عایدی مسکن در ۷ شهریور توسط هیئت‌رئیسه اعلام وصول شد و با تصمیم ایشان، به کمیسیون اقتصادی به عنوان کمیسیون اصلی جهت بررسی و شور، ارجاع داده شد. کلیات این طرح، در آبان ماه به تصویب کمیسیون اقتصادی مجلس رسید و بررسی جزئیات آن به کمیته مالیاتی این کمیسیون تکلیف گردید.

پس از گذشت بیش از ۳ ماه هنوز این کمیته گزارشی از بررسی و مطالعات خود ارائه نکرده است و در این بین نیز دولت خواستار توقف طرح شده تا لایحه جامع‌تری را در این زمینه به مجلس ارائه کند.

تنها سوداگران و ملّاکان هدف مالیات بر عایدی سرمایه هستند

اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در دنیا تجربه‌ای بیش از ۱۰۰ ساله دارد و بیش از ۱۸۰ کشور برای خروج سوداگران از بازار املاک و مستغلات و تنظیم و جلوگیری از نوسانات و افزایش جهشی قیمت مسکن، از آن استفاده می‌کنند.

این مالیات از فروشنده بر اساس درصدی از سود فروش ملک اخذ می‌شود و سازوکار آن به گونه‌ای است که تنها سوداگران و ملّاکان را مورد هدف قرار می‌دهد و خانه اصلی هر فرد، سازندگان و خانه‌های نوساز در هنگام فروش و اولین انتقال املاکی که پیش از اجرای این قانون خریداری شده‌اند، از پرداخت مالیات معاف است. همچنین هر خانواده به تعداد اعضای خود می‌تواند از معافیت مالیاتیِ مالیات بر عایدی سرمایه برخوردار باشد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری صدا و سیما، کدخبر: ۲۳۶۳۳۱۱

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.