۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۱۳۲ ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

اتحادیه اروپا توان دور زدن تحریم های آمریکا در تجارت با ایران را ندارد، اما استراتژی «معطل کردن» ایران از طریق دادن «وعده های غیر عملیاتی» را در پیش گرفته است؛ تا ضمن حفظ وحدت با آمریکا، ایران را نیز در توافق هسته ای نگه دارد و حتی در صورت امکان امتیازات بیشتری نیز از این کشور طلب نماید. اما چشم انداز روشنی پیش روی این رویکرد قابل تصور نیست؛ چراکه صبر ایران رو به اتمام است و نمی توان انتظار داشت مقامات ایرانی تداوم روند کنونی را برای مدتی طولانی تحمل نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد به تازگی سازوکار مالی ویژه اتحادیه اروپا، موسوم به اینستکس به منظور حفاظت از تجارت شرکت های اروپایی با ایران در مقابل تحریم های آمریکا، راه اندازی شده است؛ اما این سازوکار با عملیاتی شدن فاصله زیادی دارد.

ضمن اینکه اگر همانطور که تاکنون اعلام شده است، قرار بر این باشد که از این سازوکار صرفا به منظور تسهیل تجارت غذا و دارو استفاده شود، در عمل منفعتی برای ایران ندارد؛ چراکه اکنون با وجود تحریم های دلاری، ایران این امکان را دارد که تحت نظارت آمریکا، از طریق یک کانال مالی در سوئیس، تبادلات مربوط به غذا و دارو را انجام دهد.

استراتژی اروپا «معطل کردن» ایران با «وعده‌های غیر عملیاتی» است

در حال حاضر استراتژی اتحادیه اروپا تلاش برای حفظ هر دو سمت است؛ آن ها از طرفی به منظور حفظ روابط دوستانه خود با آمریکا، با موضع گیری های این کشور درخصوص اقدامات ایران همراهی می کنند؛ و از طرف دیگر به ایران درخصوص رفع تحریم ها در آینده وعده می دهند تا این کشور را نیز در توافق حفظ نماید.

در واقع می توان گفت اتحادیه اروپا در حال «معطل کردن» ایران از طریق دادن «وعده های غیر عملیاتی» است؛ تا ضمن حفظ وحدت با آمریکا، ایران را نیز در توافق هسته ای نگهدارند و حتی در صورت امکان امتیازات بیشتری نیز از این کشور طلب نمایند.

اما چشم انداز روشنی پیش روی این رویکرد قابل تصور نیست؛ در حال حاضر اگر ادامه مذاکره با اروپا نتیجه ای برای ایران در پی نداشته باشد، نمی توان انتظار داشت مقامات ایرانی تداوم آن را برای مدتی طولانی تحمل نمایند.

صبر مقامات ایرانی روبه اتمام است

مقامات ایرانی انتظار دارند این کانال مالی، تجارت ایران با اروپا را به مراتب بیش از گستره غذا و دارو توسعه دهد و دیگر کالاهای تحریمی و به طور خاص فروش نفت ایران به پالایشگاه های اروپایی را از تحریم های آمریکا مصون بدارد.

ایران تنها چند روز پس از هشدار اتحادیه اروپا نسبت به برنامه موشکی‌اش از یک کارخانه زیرزمینی تولید موشک پرده برداشت و اعلام کرد که به یک موشک بالستیک جدید زمین به زمین دست یافته است. این روند نشان از پایان یافتن صبر ایران در برابر وعده های اروپاست.

اروپا توان دور زدن تحریم های آمریکا را ندارد

اکنون آلمان، فرانسه و انگلیس مدعی هستند سازوکار مالی با ایران قرار است به این کشور در تبادلات مالی کمک نماید. مقامات این کشورها استفاده از اینستکس در تجارت کالاهای غیر بشردوستانه با ایران غیر محتمل ندانسته‌اند.

اما درخصوص دور زدن تحریم های آمریکا این مسیر یک استراتژی شکست خورده است؛ دولت آمریکا فریب نخواهد خورد و با تهدید و تحریم، از هرگونه اقدام اروپایی ها برای کمک به ایران در دور زدن تحریم ها جلوگیری خواهد کرد.

در شرایط فعلی کارشناسان معتقدند هرگونه اقدام اروپا که بخواهد کوچکترین خللی در نظام تحریم های آمریکا علیه ایران ایجاد نماید، با اقدامات سریع کاخ سفید مواجه خواهد شد.

اینستکس بدون رضایت آمریکا حتی برای غذا و دارو هم عملیاتی نخواهد شد

علاوه بر این عملیاتی شدن اینستکس، حتی برای تجارت غذا و دارو با ایران نیز بدون رضایت دولت آمریکا در هاله ای از ابهام قرار دارد.

آمریکا می تواند در صورت لزوم، با تهدید به تحریم هر فرد، بانک یا شرکتی که در ایجاد سازوکار مالی اروپا نقش دارد، از عملیاتی شدن این کانال جلوگیری کند و بر بسته شدن آن اصرار نماید؛ چراکه آمریکا می تواند مسیر فعلی از طریق سوئیس را به عنوان تنها کانال مورد تأیید برای انتقال اقلام و خدمات بشردوستانه به ایران اعلام کند.

منبع: بلومبرگ yon.ir/UTCA7

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.