۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۰۲۶ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

از سال ۲۰۰۸ بانک های مرکزی برزیل و آرژانتین در راستای کاهش پیچیدگی و هزینه های معامله از طریق سیستم دلاری، یک سیستم پرداخت با استفاده از ارزهای ملی ایجاد کرده اند که از طریق آن صادرکنندگان و واردکنندگان دو کشور به طور مستقیم و بدون انتقال ارز، می توانند با یکدیگر معامله کنند. در این شیوه معامله برخلاف سیستم تک ارز دلاری، هیچ انتقال ارزی میان صادرکنندگان و واردکنندگان و مؤسسات مالی دو کشور صورت نمی گیرد، بلکه بازرگانان دو کشور فقط پول ملی خود را پرداخت و دریافت می نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد آرژانتین و برزیل در سال ۲۰۰۸ یک سازوکار پرداخت تجاری دوجانبه با استفاده از ارزهای ملی ایجاد کرده اند. با استفاده از این سازوکار، صادرکنندگان و واردکنندگان دو کشور تجارت خود را بدون استفاده از دلار آمریکا و به طور مستقیم از طریق ارزهای ملی خود انجام می دهند.

طبق اعلام بانک مرکزی برزیل این سازوکار که سیستم پرداخت ارز ملی یا SML نام دارد در اصل یک سیستم پرداخت متمرکز بر قراردادهای تجارت کالاها و خدمات است. این سیستم پرداخت، به واردکنندگان و صادرکنندگان برزیلی و آرژانتینی این امکان را می دهد تا پرداخت ها و دریافت های خود را با ارزهای ملی خود یعنی رئال و پزو انجام دهند.

راهکار برزیل و آرژانتین جهت تجارت مستقیم و «بدون انتقال ارز»

در شیوه معامله با ارزهای ملی، برزیل و آرژانتین «سیستم های پرداخت ملی» خود را با یکدیگر ادغام کرده اند. همچنین در هر کشور لیستی از بانک ها و مؤسسات مالی به عنوان عامل، به سیستم SML متصل شده اند. بدین ترتیب تجار دو کشور جهت انجام معاملات با استفاده از ارزهای ملی به مؤسسات مالی تعیین شده کشور خود مراجعه می کنند و درخواست تجارت از طریق SML را می دهند.

مزایای استفاده از SML نسبت به روش های معمول تجارت این است که نیازی به انجام تبدیل ارز برزیل به دلار و تبدیل دلار به ارز آرژانتین و بالعکس نیست و عملیات به طور مستقیم با ارزهای ملی دو کشور انجام می شود. در نتیجه هزینه های ناشی از تبدیل ارزهای ملی به دلار کاهش می یابد و نیاز به بانک های واسطه ای کشورهای ثالث جهت انتقالات دلاری از بین می رود.

در این شیوه معامله برخلاف سیستم تک ارز دلاری، هیچ انتقال ارزی میان صادرکنندگان و واردکنندگان و مؤسسات مالی دو کشور صورت نمی گیرد. واردکنندگان و صادرکنندگان در هر کشوری برای انجام پرداخت ها و دریافت های خود، با مؤسسات مالی و بانک هایی که تعیین شده طرف خواهند بود. تجار دو کشور فقط پول ملی خود را پرداخت و دریافت خواهند کرد. بنابراین در این شیوه تجارت به دستورالعمل هایی از قبیل فرم های اظهار ارزی نیازی نیست.

افزایش صادرات برزیل به آرژانتین از کانال مالی جدید

عملیات تبدیل ارزی دو کشور ممکن است بر مبنای نرخ مبادله ای که مؤسسات مالی با یکدیگر توافق کرده اند، انجام شود. همچنین ممکن است نرخ خود سیستم پرداخت های ارز ملی(نرخ SML) که بر اساس میانگین نرخ دلار-رئال که روزانه توسط بانک مرکزی برزیل و میانگین پزو-دلار که توسط بانک مرکزی آرژانتین اعلام می شود، انجام شود.

جدول زیر تعداد عملیات صادرات برزیل به آرژانتین و مبلغ آن ها را آورده است. این جدول نشان می دهد که از سال ۲۰۰۸ که کشور برزیل با کشور آرژانتین سیستم مبادلات با ارزهای ملی را راه اندازی کرده اند، صادرات برزیل به آرژانتین از این کانال معاملاتی افزایش چشمگیری داشته است.

از بین بردن پیچیدگی های معاملاتی با ایجاد جایگزین سیستم دلاری

با این شیوه، بانک های مرکزی دو کشور به عنوان مسئول ایجاد و تضمین دسترسی به سیستم ها و کانال های پرداخت بین المللی یک کانال مالی جدید ایجاد کرده اند که به صورت مستقیم و با حذف پیچیدگی های سیستم پرداخت دلاری، معاملات دوجانبه را مدیریت می کند.

هدف دو کشور برزیل و آرژانتین در فرآیندهای ادغام اقتصادی، مالی و تجارت دوجانبه، ایجاد یک سازوکار پرداختی کم هزینه، مستقیم و مناسب برای انجام معاملات است.

منابع:

بانک مرکزی برزیل yon.ir/SZALj

بانک تسویه بین المللی yon.ir/hpit5

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.