۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۱۵۳۱ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

دکتر سید حمید حسینی دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق ضمن اشتباه دانستن عملکرد دولت و اتاق بازرگانی در تمرکز بیش از حد بر تجارت با اروپا، از بی توجهی نسبت به امکانات و ظرفیت‌ها و توان مالی بلوک شرق انتقاد کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر سید حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق طی یادداشتی تمرکز بیش از حد دولت و اتاق بازرگانی بر توسعه تجارت با اروپا را نادرست دانست و از بی توجهی نسبت به امکانات و ظرفیت‌های کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا انتقاد کرد.

وی در ابتدای این یادداشت، به سه وظیفه اصلی اتاق بازرگانی اشاره کرد و در خصوص هرکدام توضیحاتی داد. به گفته وی اولین وظیفه اتاق، «نمایندگی اعضا» است که البته باید توجه داشت که اتاق بازرگانی، نماینده تمام بخش خصوصی نیست؛ زیرا تنها کسانی که در حوزه تجارت خارجی فعال هستند در اتاق حضور دارند.

ضعف اتاق بازرگانی در شبکه سازی و بازارسازی

دکتر حسینی در خصوص وظایف دوم و سوم نوشت: دومین وظیفه اتاق «توانمندسازی» اعضای خود است و سومین وظیفه آن «شبکه‌سازی و بازارسازی» برای اعضا تعریف شده است. اتاق‌های بازرگانی به دلیل فضای نامساعد کسب‌وکار تلاش کرده‌اند که برای منافع اعضا و رفع موانع و مشکلات آنها اقداماتی را انجام دهند که در سال‌های اخیر کارهای خوبی در زمینه «توانمندسازی»، «موضوعات آموزشی» و «اطلاع‌رسانی» در اتاق‌ انجام شده است. اما می‌توان گفت که اتاق‌های بازرگانی تقریبا در بخش شبکه‌سازی و بازارسازی کاری انجام نداده‌اند. البته در این بخش اتاق‌های مشترک بازرگانی اقداماتی را انجام داده‌اند، اما به دلیل عدم حمایت اتاق بازرگانی و نبود بودجه کافی، نتوانسته اند کار خاص و ویژه‌ای را صورت دهند؛ به همین جهت است که نتوانستیم کار اساسی را برای توسعه بازارهای صادراتی و حضور منسجم در بازارهای هدف سازمان‌دهی کنیم. اتاق‌های بازرگانی جسارت زیادی برای حضور موثر در بازارهای هدف نداشته‌اند و این مساله یکی از ضعف‌های اتاق به‌شمار می‌رود.

اشتباه دولت و اتاق بازرگانی در تمرکز بیش از حد بر اروپا

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در ادامه نسبت به تمرکز بیش از حد دولت و اتاق بازرگانی بر ایجاد و تقویت روابط اقتصادی و تجاری با اتحادیه اروپا انتقاد کرد و آن را اشتباه داست.

وی در این خصوص نوشت: دوره هشتم اتاق بازرگانی با دولت آقای روحانی، مذاکرات برجام و لغو تحریم‌ها همزمان بود. اتاق در این زمینه تلاش‌های زیادی انجام داد اما متاسفانه همان اشتباهی را مرتکب شد که دولت آن را مرتکب شده بود. اتاق همه انرژی و تخم‌مرغ‌های خود را در سبد کار کردن با کشورهای اروپایی گذاشت. دلسوزانی در اتاق حضور داشتند که به‌طور مرتب توضیح می‌دادند که به‌جای تعامل با دولت‌ها و اتاق‌های بازرگانی کشورهای اروپایی باید روی ایرانیان خارج از کشور سرمایه‌گذاری کنیم، چراکه بهترین راه برای سرمایه‌گذاری خارجی و عبور از تحریم‌ها بها دادن به ایرانیان خارج از کشور و به رسمیت شناختن آنها است. این مساله از جمله مواردی بود که اتاق‌ عملکرد ضعیفی در آن داشت. دومین اتفاقی که اتاق به کلی آن را فراموش کرد، امکانات، ظرفیت‌ها و توان مالی در کشورهای بلوک شرق مثل چین، سنگاپور، ‌هنگ‌کنگ و… بود. طی دو سالی که مذاکرات برجام انجام می‌شد، اتاق حتی یک هیات به این کشورها نفرستاد. برای همین کشورهای جنوب‌شرقی آسیا که در مرحله قبلی تحریم‌ها با ما مدارا و همراهی داشتند، امروز این همراهی را ندارند، چون ما فقط دنیا را در اروپا دیدم و کشورهای دیگر را فراموش کردیم. این عدم توجه یکی دیگر از ضعف‌های اتاق بازرگانی در دوره هشتم بود.

بازارسازی در کشورهای هدف، مهمترین وظیفه اتاق‌های بازرگانی

دکتر حسینی نهایتا به لزوم تلاش اتاق بازرگانی برای بازارسازی در بازارهای هدف اشاره کرد و آن را مهمترین وظیفه اتاق بازرگانی در شرایط کنونی کشور دانست.

وی در این خصوص نوشت: مهم‌ترین کاری که اتاق می‌تواند برای بخش‌خصوصی انجام دهد،‌ بازارسازی برای حضور در بازارهای هدف است. کاری که می‌توانیم برای جلوگیری از رکود حاکم بر صنایع، جلوگیری از بحران اشتغال و جلوگیری از سونامی ورشکستگی در بنگاه‌های اقتصادی انجام دهیم، حضور موثر در بازارهای هدف است،‌ بنابراین هیات نمایندگان اتاق باید بیشتر از صادرکنندگان باسابقه و خوشنام تشکیل شود تا گام موثری در جهت توسعه بازارهای صادراتی موثر اتفاق بیفتد. مطمئنا حضور چنین صادرکنندگانی در هیات نمایندگان در کنار توان اتاق می‌تواند بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی را بر طرف کند

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.