۰۲ آذر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۱۱۶۲ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹ دسته: تولید
۰

خاقانی مدیر عامل یک مرکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، تصریح کرد: از ابتدای سال ۹۷ و با ممنوع شدن واردات خودرو، روند اسقاط خوردوهای فرسوده به طور کلی متوقف شده است. دولت باید محل جدیدی برای مصرف گواهی های اسقاط در نظر بگیرد؛ به طور خاص ملزم شدن واردکنندگان قطعات خودرو به اسقاط خودروهای فرسوده، می تواند روند اسقاط این خودروها را به جریان بیندازد.

وحید خاقانی مدیر عامل مرکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده شهرستان گرمسار کد ۲۴۱۴ در گفتکو با مسیر اقتصاد گفت: در سال ۹۴ مطابق فراخوان ستاد حمل و نقل و سوخت کشور، بخش خصوصی اجازه تأسیس مراکز اسقاط را دریافت کرد.

وی تصریح کرد: در آن سال مسئولین مربوطه اعلام می کردند که با توجه به افزایش تیراژ تولید خودروسازان، چرخه اسقاط خودروهای فرسوده رونق می گیرد.

خاقانی گفت: مرکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده شهرستان گرمسار کد ۲۴۱۴ با رعایت تمام الزامات مورد نظر ستاد در سال ۹۴ تأسیس شد.

مدیر عامل این مرکز اسقاط کشور ادامه داد: ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از آن سال ها، تولید گواهی اسقاط را با واردات خودرو گره زده بود. در واقع از رده خارج شدن خودروی فرسوده تنها با واردات خودروهای خارجی امکان پذیر بود و تمهیدات دیگری به منظور اسقاط خودروهای فرسوده اندیشیده نشده بود.

با ممنوعیت واردات خودرو اسقاط خودروهای فرسوده متوقف شد

خاقانی با بیان اینکه کاهش واردات خودرو و در ادامه ممنوع شدن آن در سال ۹۷، تأثیر بسزایی بر عملکرد مراکز اسقاط گذاشته است، گفت: با توجه به اینکه تنها مصرف محل گواهی اسقاط، واردات خودرو بود، با ممنوع شدن واردات، فعالیت مراکز اسقاط متوقف شد.

مدیر عامل این مرکز اسقاط کشور تصریح کرد: در مرکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کد ۲۴۱۴، مجموعا ۵۲ پرسنل به صورت مستقیم و غیر مستقیم فعالیت می کردند و با اتفاقات اخیر مجبور به تعدیل اکثر نیروها شده ایم.

خاقانی گفت: از ابتدای سال ۹۷ تا به الان تنها ۳ مرحله بازیافت خودرو در مراکز اسقاط کد ۲۴۱۴ صورت گرفته است. این در حالی است که در سال ۹۵، هر هفته یک مرحله بازیافت خودرو در این مرکز صورت می گرفت.

وی گفت: هم اکنون گواهی اسقاط خودروهای فرسوده ای که سال گذشته از رده خارج کرده ایم، بدون استفاده مانده و خریداری ندارد و علت آن عدم در نظر گرفتن محلی برای خریداری این گواهی ها است.

خودروسازان باید ملزم به اسقاط خودروهای فرسوده شوند

وی با انتقاد از لغو مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروی فرسوده گفت: در تمامی کشورهای پیشرفته این خودروسازان هستند که موظف به اسقاط خودروی فرسوده هستند. این در حالی است که در کشور ما، مصوبه دولت مبنی بر اسقاط خودروهای فرسوده توسط خودروسازان در شب اجرا لغو شد.

خاقانی ادامه داد: اخیرا وزیر صنعت مصوبه الزام تولیدکنندگان موتور سیکلت به اسقاط موتورسیکلت فرسوده را نیز لغو کرده است و در حال حاضر به طور کلی فرآیند اسقاط متوقف شده است.

 واردکنندگان قطعات ملزم به اسقاط خودروی فرسوده شوند

مدیر عامل این مرکز اسقاط کشور در پایان با استقبال از پیشنهاد الزام واردکنندگان قطعات خودرو به اسقاط خودروهای فرسوده گفت: از دولت خواستار این هستیم تا محل جدیدی برای فروش گواهی های اسقاط خودروی فرسوده در نظر بگیرد تا روند اسقاط خودروهای فرسوده نیز بار دیگر رونق بگیرد.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.