۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۱۱۱۳ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱ دسته: کشاورزی
۰

بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی اتحادیه کشاورزان بریتانیا، درحال حاضر اتحادیه اروپا تعرفه واردات مرغ، گوشت گوسفند و گوشت گاو را به ترتیب ۲۷، ۴۶ و ۶۵ درصد تعیین کرده است و خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا، صادرکنندگان بریتانیایی را با این تعرفه های سنگین وارداتی مواجه خواهد کرد. مهم تر از آن اینکه برای ورود به بازار محصولات کشاورزی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، صادرکنندگان باید از سازمان های بهداشتی این اتحادیه مجوز اخذ نمایند که روندی بسیار پیچیده و زمان بر دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد در طول بیش از دو سال اخیر و پس از رأی مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، مقامات این کشور در حال رایزنی با مقامات اروپایی هستند تا درخصوص شرایط خروج این کشور به یک توافق مشترک دست یابند.

بریتانیا در مسیر خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا

با این وجود درحالیکه کمتر از ۲ ماه تا زمان تعیین شده برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باقی مانده است، هنوز توافقی حاصل نشده است و در صورت ادامه این وضع، بریتانیا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا به معنی لغو تمامی تعهدات دوجانبه خواهد بود و در عمل از ابتدای ماه آوریل، بریتانیا به مانند دیگر کشورهای جهان، از هیچ مزیتی در تجارت با کشورهای اروپایی برخوردار نخواهد بود.

هشدار اتحادیه کشاورزان بریتانیا درخصوص عواقب خروج بدون توافق

درحال حاضر بخش های مختلف اقتصاد بریتانیا ارتباطات گسترده ای با اتحادیه اروپا دارد و کارشناسان پیش بینی می کنند در صورت خروج بدون توافق بریتانیا از این اتحادیه، عواقب سختی در انتظار اقتصاد این کشور خواهد بود.

به طور خاص اتحادیه کشاورزان بریتانیا با انتشار اطلاعیه ای از عواقب نامطلوب خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا، برای بخش کشاورزی این کشور خبر داده است.

بخش کشاورزی نقش ویژه ای در اقتصاد بریتانیا دارد و ضمن سهم ۱۱۳ میلیارد دلاری در تولید ناخالص داخلی، بستر بسیاری از صنایع این کشور محسوب می شود. همچنین بر اساس آمار بیش از ۵۰۰ هزار نفر از مردم بریتانیا به طور مستقیم در این بخش مشغول فعالیت هستند.

تعرفه سنگین پیش روی ۶۰ درصد صادرات محصولات کشاورزی بریتانیا به اتحادیه اروپا

بر اساس این اطلاعیه، اتحادیه اروپا محدودیت های گسترده ای را پیش روی واردات محصولات کشاورزی وضع کرده است و در صورتی که بریتانیا بدون یک توافق جدید از این اتحادیه خارج شود، میزان صادرات محصولات کشاورزی این کشور به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت؛ چراکه در حال حاضر بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی بریتانیا به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر می شود.

به طور خاص درحال حاضر ۳۱ درصد از تولید گوشت گوسفند بریتانیا از این کشور صادر می شود؛ که مقصد ۹۴ درصد آن کشورهای اروپایی هستند. درحالیکه با خروج بدون توافق بریتانیا، صادرکنندگان این کشور با محدودیت های گسترده اتحادیه اروپا، از جمله تعرفه های وارداتی سنگین مواجه خواهند شد که ۶۰ درصد از صادرات محصولات کشاورزی بریتانیا به اتحادیه اروپا را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

محدودیت های گسترده اتحادیه اروپا برای واردات محصولات کشاورزی

بر اساس این اطلاعیه درحال حاضر اتحادیه اروپا تعرفه واردات مرغ، گوشت گوسفند و گوشت گاو را به ترتیب ۲۷، ۴۶ و ۶۵ درصد تعیین کرده است و خروج بدون توافق، صادرکنندگان بریتانیایی را با این تعرفه های وارداتی مواجه خواهد کرد.

مهم تر از آن اینکه درحال حاضر به دلیل عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا، مجوزهای بهداشتی صادر شده از سوی سازمان های این کشور مورد پذیرش اتحادیه اروپا قرار دارد. از این رو صادرات محصولات کشاورزی بریتانیا به اتحادیه اروپا بدون محدودیت انجام می شود.

درصورتی که با خروج بدون توافق، تمامی این مجوزها از اعتبار خواهد افتاد و صادرکنندگان بریتانیایی مجبور خواهند بود به مانند دیگر کشورهای جهان، برای ورود به بازار کشورهای عضو اتحادیه اروپا، از سازمان های بهداشتی این اتحادیه مجوز اخذ نمایند که روندی بسیار پیچیده و زمان بر دارد و در عمل به معنی متوقف شدن بخش قابل توجهی از صادرات محصولات کشاورزی خواهد بود.

منبع: سایت اتحادیه کشاورزان بریتانیا yon.ir/2amub

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.