۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۴۴۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱ دسته: پول و بانک
۰

دولت پاکستان در ماه های اخیر تلاش کرد به منظور جبران کسری بودجه، از صندوق بین المللی پول استقراض نماید. اما مقامات پاکستانی شروط این صندوق از جمله ارائه جزئیات تعاملات مالی با دیگر کشورها و افزایش قابل توجه نرخ ارز خارجی را نپذیرفتند. نخست وزیر پاکستان در این خصوص گفته است: «استقراض منابع مالی از صندوق بین المللی پول، ساده ترین راه برای جبران کسری بودجه بود اما اجرای شروط این صندوق هزینه های قابل توجهی به اقتصاد کشور تحمیل می‌کرد»

به گزارش مسیر اقتصاد دولت پاکستان در سال های اخیر با مشکلات مالی در تأمین بودجه مورد نیاز خود مواجه بوده است. در حال حاضر مسئله کسری بودجه و کاهش ذخایر ارزی خارجی، یکی از مهم ترین دغدغه های دولت پاکستان محسوب می شود.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان در این خصوص گفته است: دولت با کسری بودجه قابل توجهی مواجه است، هیچکدام از دولت های پیشین پاکستان با این میزان کسری مواجه نبوده اند.

پاکستان شروط صندوق بین المللی پول را نپذیرفت

استقراض از منابع بین المللی و به طور خاص صندوق بین المللی پول، یکی از گزینه های پیش روی پاکستان بوده است و در این راستا مقامات دولت پاکستان و صندوق بین المللی پول از ماه ها قبل مذاکرات دوجانبه ای را در دستور کار قرار داده بودند.

اما اکنون اخبار منتشر شده حاکی از آن است که مقامات دولت پاکستان شروط مطرح شده از سوی صندوق بین المللی پول در زمینه اعطای وام را نپذیرفته اند و مذاکرات دوجانبه متوقف شده است.

مسائلی از قبیل ارائه جزئیات تعاملات پاکستان با دیگر کشورها و به طور خاص چین، افزایش قابل توجه نرخ ارز خارجی و اجرای برخی برنامه های اقتصادی، از جمله شروط مطرح شده از سوی صندوق بین المللی پول بوده است که مورد موافقت دولت پاکستان قرار نگرفته است.

استقراض از IMF هزینه بالایی به کشور تحمیل می‌کند

عمران خان در این خصوص گفته است: پذیرش شروط صندوق بین المللی پول و استقراض منابع مالی از این صندوق، ساده ترین کاری بود که دولت می توانست جهت جبران کسری بودجه در دستور کار قرار دهد. این همان اقدامی است که بارها از سوی دولت های پیشین پاکستان اجرایی شده است.

وی افزوده است: اما اجرای شروط صندوق بین المللی پول هزینه های بسیاری برای کشور ایجاد می کرد. در صورت اجرای شروط این صندوق شرایط به مراتب بدتری بر مردم و اقتصاد کشور حاکم می شد. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم گزینه استقراض از صندوق بین المللی پول را کنار بگذاریم.

استقراض از کشورهای دوست بهتر از صندوق بین المللی پول

عمران خان در سخنان خود استقراض از کشورهای دوست را گزینه ای به مراتب بهتر و مناسب تر از تعامل مالی با صندوق بین المللی پول و اجرای شروط این صندوق دانسته است.

در همین راستا دولت پاکستان در طول ماه های اخیر تلاش کرده است با گسترش همکاری های مالی با کشورهایی همچون چین، امارات و عربستان، شرایط را برای جذب سرمایه از این کشورها و کاهش بحران کسری بودجه فراهم کند؛ تا مجبور به پذیرش شروط صندوق بین المللی پول نشود.

تلاش دولت برای جذب سرمایه از پاکستانی های خارج نشین

علاوه بر این دولت پاکستان برنامه ویژه ای به منظور جذب سرمایه های پاکستانی های خارج نشین در دستور کار قرار داده است. در این راستا دولت اقدام به انتشار اوراق قرضه نموده است. مقامات پاکستانی از مردم کشور خود که در دیگر کشورها زندگی می کنند، درخواست نموده اند این اوراق را خریداری نمایند.

نخست وزیر پاکستان در این خصوص گفته است: این طرح نه تنها به تأمین مالی منابع مورد نیاز دولت کمک می کند، بلکه پاکستانی های خارج نشین نیز می توانند از طریق آن سود مطمئن و قابل توجهی را به دست آورند.

پاکستان ساکنان زیادی در دیگر کشورهای جهان دارد و بر اساس آمارهای بانک جهانی، سالانه بیش از ۲۱ میلیارد دلار، معادل ۶.۹ درصد کل تولید ناخالص داخلی، از محل اشتغال مردم پاکستان در دیگر کشورهای جهان، به این کشور بازگردانده می شود.

یک مقام دولتی پاکستان ابراز امیدواری کرده است دولت این کشور بتواند سرمایه ای بیش از یک میلیارد دلار، از محل فروش اوراق قرضه دولتی، جمع آوری نماید.

همچنین تلاش برای جذب گردشگر خارجی، خصوصا گردشگران مذهبی، از دیگر برنامه های دولت پاکستان جهت افزایش عرضه ارز در بازار داخلی عنوان شده است.

منابع:

فایننشال تایمز yon.ir/7nwSy

پایگاه خبری داون yon.ir/nFu4s

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.