۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۰۷۱ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

چین برای تسهیل و توسعه پرداخت های بین المللی یوآنی، اقدام به راه اندازی سیستم پرداخت بین بانکی CIPS نموده است. راه اندازی این سیستم موجب می شود در کنار انجام پرداخت های یوآنی دوجانبه بین المللی، تسویه نهایی مبادلات نیز به راحتی و با استفاده از حساب های یوآنی داخل چین انجام شود. راه اندازی این سیستم به کاربردی شدن گسترده پیمان های پولی دوجانبه چین با دیگر کشورهای جهان کمک شایانی می‌نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد سیستم پرداخت CIPS سیستم معاملاتی است که توسط بانک مرکزی چین ایجاد شده است تا خدمات پرداختی را به مؤسسات مالی سراسر جهان، جهت انجام تجارت بین المللی خود با استفاده از یوآن، ارائه کند.

این سیستم تا پایان ماه مارس سال ۲۰۱۸ در مجموع ۳۱ کاربر داخلی و خارجی مستقیم و ۶۹۵ کاربر داخلی و خارجی غیرمستقیم داشته است و خدمات آن به ۱۴۸ کشور و منطقه ارائه می شود.

CIPS مبادلات یوآنی را با کمک سیستم پرداخت داخلی چین تسهیل می کند

CIPS به بانک ها این امکان را می دهد که بدون استفاده از مراکز تسویه یوآنی فراساحلی، پرداخت های یوآنی بین المللی خود را تسویه کنند. این سیستم درخواست های پرداخت را ارسال می کند که بعداً توسط حساب های کارگزار در بانک متقاضی دریافت شده و تسویه می گردد.

بانک های دیگری نیز از قبیل بانک VTB روسیه از ماه مارس ۲۰۱۸ تاکنون به این سیستم پرداخت چینی پیوسته اند. بانک های غیرعضو نیز با مراجعه به بانک های تسویه ای قادر به انتقال وجه فرامرزی یوآنی هستند.

از نگاهی دیگر در اصل سیستم CIPS دسترسی کنترل شده بین المللی به سیستم تسویه یوآنی داخلی چین است که CNAPS2 یا «سیستم پرداخت خودکار ملی» نام دارد. از طریق این دسترسی، پرداخت های یوآنی خارجی می تواند به نقدینگی یوآنی داخل کشور چین دسترسی داشته باشند.

CIPS نقش تسویه گر خالص نهایی مبادلات بین المللی یوآن را دارد

این شیوه از پرداخت در اصل مبتنی بر منطق CHIPS آمریکا برای پرداخت های دلاری مدلسازی شده است و یک سیستم پرداخت و تسویه خالص ترکیبی است. به این ترتیب CIPS به تدریج جایگزین «بانک های تسویه» چین در مراکز مختلف مالی جهان از قبیل هنگ کنگ، سنگاپور و لندن خواهد شد و تسویه ها از طریق دسترسی های کنترل شده به CNAPS2 یا سیستم پرداخت خودکار ملی چین انجام خواهد گرفت. لذا نیاز به نقش بانک های تسویه ای خارج از کشور کاهش می یابد.

CIPS به عنوان سیستم پرداخت بین بانکی بین المللی چین یک گام مهم در استفاده بیشتر از یوآن در سطح جهانی است. این سیستم یک سیستم تسویه ناخالص بین بانکی پرداخت های یوآنی بین المللی است که به عنوان یک پرداخت کننده نهایی در داخل چین ایفای نقش می کند.

به عبارتی برای انجام تسویه خالص نهایی نیاز است یک پرداخت نهایی صورت بگیرد تا مبادلات به طور کامل تراز شود؛ که این پرداخت نهایی از طریق CIPS انجام می شود. کاربران و استفاده کنندگان به CIPS نمی پیوندند، بلکه آن ها از طریق بانک هایی که به این سیستم دسترسی دارند، از آن استفاده می کنند؛ همانطور که FedWire آمریکا و SEPA اتحادیه اروپا عمل می کند. لذا بانک ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات آن بهره می برند و به کاربران متعددی ارائه خدمت می کنند.

رفع بزرگترین مانع یوآن در مبادلات بین‌المللی با سیستم CIPS

در حالی که پیمان هالی پولی دوجانبه منعقد شده توسط چین از ۲۰۰۹ فعال بوده اند، اما ترتیبات تسویه ای چین در مبادلات بین المللی قبل از راه اندازی CIPS محدود بوده اند. لذا راه اندازی CIPS یکی از بزرگترین موانع استفاده گسترده از یوآن در پرداخت های بین المللی را برطرف کرده و نیاز به راهکارها و ارزهای دیگر برای تسویه نهایی را تا حد زیادی کاهش داده است.

در واقع با راه اندازی CIPS یک شاهراه پرداخت جهانی برای مبادلات به وسیله یوآن ایجاد شده است. بانک مرکزی چین به طور ضمنی ضعف موافقت نامه های دوجانبه را تصدیق و اعلام کرده است برای موفقیت در این زمینه ضروریست که زیرساخت هایی برای حمایت از توسعه تجارت به وسیله یوآن ایجاد شود. زیرساخت CIPS همان مکمل اصلی برای ایجاد این زیرساخت است.

منابع:

مجله تجارت جهانی yon.ir/cCrDK

تریژری منیجمنت yon.ir/ORKTO

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.