۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۷۳۴ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱ دسته: دولت و حکمرانی
۰

مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از درخواست های مکرر دولت مبنی بر احیای مجدد وزارت بازرگانی گفت: ضعف مدیریت تولید و تجارت ربطی به تشکیل و یا حذف وزارت بازرگانی ندارد. از طریق ایجاد سامانه های اطلاعاتی و رصد دقیق بازار می توان به راحتی بسیاری از مشکلات را کاهش داد و دولت باید به جای پیگیری مستمر احیای وزارت بازرگانی، نسبت به اجرای چنین طرح هایی اهتمام جدی داشته باشد.

سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص پیشنهاد مجدد دولت مبنی بر تفکیک وزارت بازرگانی گفت: این درخواست در مجلس مانند گذشته رد خواهد شد.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طی سال های گذشته به منظور کاهش هزینه های دولت و افزایش کارایی سیستم اداری در بخش بازرگانی، صنعت و کشاورزی، این ادغام صورت گرفت. حال آنکه با احیای مجدد وزارت بازرگانی تمامی ساختارهای قبلی به مجموعه دولت اضافه خواهد شد که این موضوع بر خلاف قوانین و اسناد بالادستی است.

دلایل و آثار ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی

مقدسی درخصوص دلایل کارشناسی ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی نیز گفت: در تمامی کشورهای توسعه یافته بخش بازرگانی و تولید به صورت یکپارچه مدیریت می شوند. حتی در برخی از کشورها نظیر ژاپن، وزارتخانه های اقتصاد، صنعت، بازرگانی و کشاورزی ذیل یک وزارتخانه مدیریت می شود و مشکلی هم در اقتصاد این کشورها به وجود نمی آید.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به بررسی های صورت گرفته در این کشورها و تجارب داخلی، بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی ادغام شد که نتایج بسیار مثبتی نیز داشته است.

ضعف مدیریتی ارتباطی به تشکیل و یا حذف وزارت بازرگانی ندارد

مقدسی گفت: ادله موافقین احیای وزارت بازرگانی این است که افزایش قیمت محصولات اساسی و نوسانات اقتصادی به دلیل نبود وزارت بازرگانی در ساختار دولت است، درحالیکه این مسئله صحت ندارد و ضعف مدیریتی مسبب اصلی مشکلات است که ربطی به تشکیل و یا حذف وزارت بازرگانی ندارد.

این نماینده مجلس افزود: در صورتی که با اضافه کردن وزارتخانه های جدید مشکلات کشور قابل حل باشد، مجلس حاضر است تعداد وزارتخانه ها را بیش از آنچه که هست، افزایش دهد. حال آنکه افزایش ساختارهای دولتی به کارآمدی منجر نمی شود و در کشور ما نیز وزرای اقتصاد، صمت و جهاد کشاورزی باید با انتخاب معاونین توانمند و افزایش نظارت اقدام به حل مشکلات اقتصادی کند.

دولت به جای تشکیل وزارت بازرگانی برای مدیریت بازار تدبیر کند

وی گفت: از طریق ایجاد سامانه های اطلاعاتی و رصد دقیق بازار با تشکیل سامانه دولت هوشمند، می توان به راحتی بسیاری از مشکلات را کاهش داد و دولت باید به جای پیگیری مستمر احیای وزارت بازرگانی، نسبت به اجرای چنین طرح هایی اهتمام جدی داشته باشد.

مقدسی در پایان تاکید کرد: نمایندگان مجلس در صورت ارائه طرح و لایحه دیگری مبنی بر احیای وزارت بازرگانی، با آن مخالفت خواهند کرد.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.