۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۳۵۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶ دسته: کشاورزی
۰

یک مسئول دولتی در خصوص آثار نامطلوب تخصیص ارز ارزان به واردات محصولات کشاورزی، گفت: این چه منطقی است که با ارز ارزان غذا وارد کشور شود، تولید محصولات کشاورزی سرکوب شود، غذای کشور مجدداً قاچاق شود و بازار محصولات کشاورزی نابسامان باشد؛ وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیری بر کاهش قیمت محصولات نداشته و ندارد، چرا با این اقدام تولید داخلی تحت فشار قرار بگیرد؟

یک مسئول دولتی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص آثار نامطلوب تخصیص ارز ارزان به واردات، گفت: در شرایطی که هزینه تولید در تمام بخش‌ها ازجمله صنعت کشاورزی به دلیل تورم افزایش پیدا کرده است، تخصیص ارز ارزان به واردات محصولات کشاورزی، صنعت کشاورزی کشور را نابود می‌کند.

وی افزود: ارز ارزان تخصیص داده شده سبب ایجاد رانت و فساد اقتصادی برای واردکنندگان و توزیع‌کنندگان محصولات کشاورزی می‌شود و تأثیری هم بر قیمت بازار ندارد؛ در مثال به این شرایط می‌گویند دولت هم پیاز را خورده هم چوب را.

واردات غذا با ارز ارزان بزرگترین ضربه به صنعت کشاورزی

این مسئول دولتی اضافه کرد: اگر ارز بر روی قیمت ۸۰۰۰ تومان تک‌نرخی می‌شد و به‌جای تخصیص ارز ارزان به واردات محصولات کشاورزی، یارانه نقدی هر نفر به ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کرد، هم تولیدات کشاورزی رونق می‌گرفت و هم قدرت خرید مردم تقویت می‌شد و درعین‌حال انگیزه قاچاق هم کاهش پیدا می‌کرد.

وی ادامه داد: این چه منطقی است که با ارز ارزان غذا وارد کشور شود، تولید محصولات کشاورزی سرکوب شود، غذای کشور مجدداً قاچاق شود و بازار محصولات کشاورزی نابسامان باشد؛ وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیری بر کاهش قیمت محصولات نداشته و ندارد، چرا با این اقدام تولید داخلی تحت فشار قرار بگیرد؟

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.