۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۲۲۷ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

رومانی یکی از اعضای اتحادیه اروپا و سومین تولیدکننده بزرگ محصولات کشاورزی در این اتحادیه است که در سال جاری بیش از ۳ میلیارد یورو یارانه به کشاورزان خود پرداخت خواهد کرد. پرداخت مستقیم یارانه به کشاورزان و تضمین بازار محصولات، اقدامات مهم دولت رومانی در جهت بهبود رفاه کشاورزان به شمار می‌رود.

به گزارش مسیر اقتصاد رومانی یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که اقتصادی مبتنی بر کشاورزی دارد و این بخش نقش بسیار مهی در تامین معیشت خانوارهای این کشور طی سال های اخیر داشته است.

کشاورزی در رومانی به دلیل تغییرات سیاسی متعدد در دهه ۹۰ میلادی دچار فراز و فرودهای بسیاری شد به نحوی که ابتدا زمین های کشاورزی به صورت جمعی و دولتی اداره می شد، اما پس از دگرگونی نگاه مارکسیستی در این کشور، مالکیت زمین های کشاورزی تغییر کرد.

در حال حاضر بسیاری از زمین های کشاورزی در رومانی به صورت خرده پا اداره شده و اکثر مالکان زمین های کشاورزی در رومانی به طور میانگین کمتر از ۱۰ هکتار زمین دارند.

این کشور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گندم، ذرت و آفتابگردان در اتحادیه اروپا به شمار می رود و شرایط جغرافیایی مطلوب آن، وضعیت مناسبی را برای کشت غلات و دانه های روغنی فراهم کرده است.

بهره مندی رومانی از سیاست حمایت از کشاورزی اتحادیه اروپا

رومانی از سال ۲۰۰۷ به اتحادیه اروپا پیوسته و از سیاست های حمایتی اتحادیه اروپا در بخش کشاورزی استفاده کرده است و به همین دلیل از برنامه های این اتحادیه تبعیت می کند.

سیاست مشترک کشاورزی CAP در اتحادیه اروپا سابقه ۶۰ ساله دارد و در این برنامه حمایتی، سیاست های متعددی برای توانمندسازی کشاورزی و بهبود وضع کشاورزان اجرایی می شود.

حمایت مستقیم از کشاورزان با تضمین درآمد آن ها، تنظیم و تضمین بازار محصولات کشاورزی و برنامه های توسعه روستایی از جمله سیاست های مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا است.

بودجه حمایتی اتحادیه اروپا از بخش کشاورزی، در سال جاری به ۵۸ میلیارد یورو می رسد که از این میزان حدود ۴۱ میلیارد یورو مستقیما به کشاورزان پرداخت شده و حدود ۱۴ و ۲ میلیارد دلار دیگر برای توسعه روستایی و تضمین بازار اختصاص یافته است.

بیش از ۳ میلیارد یورو یارانه حمایتی کشاورزان در رومانی

طبق قوانین سیاست مشترک کشاورزی CAP در اتحادیه اروپا، دولت های ملی در توزیع یارانه های پرداختی به کشاورزان مختار هستند اما باید اصول کلی را رعایت کنند.

بر اساس اعلام نخست وزیر رومانی طبق رایزنی های انجام شده حدود ۲.۲۹ میلیارد یورو توسط اتحادیه اروپا برای حمایت از کشاورزان این کشور پرداخت شده است.

این در حالی است که طبق پیش بینی این مقام دولتی رومانیایی، با توجه به توافق به عمل آمده، بودجه حمایتی از بخش کشاورزی حدود ۱ میلیارد یورو دیگر نیز افزایش خواهد یافت و به این ترتیب در مجموع حدود ۳.۳ میلیارد یورو یارانه به کشاورزان رومانیایی اختصاص خواهد یافت.

دولت رومانی متعهد به حمایت از کشاورزان

پرداخت مستقیم یارانه به کشاورزان و تضمین بازار محصولات کشاورزی اقدامات مهم دولت رومانی در جهت بهبود رفاه کشاورزان این کشور به شمار می رود.

همچنین دولت رومانی به منظور بهبود وضعیت کشاورزی در این کشور سعی دارد تا با اجرای طرح های حمایتی، میانگین سنی جمعیت کشاورزان را کاهش داده و جوانان را تشویق به انجام امور کشاورزی کند.

اهمیت تولید غلات و دانه های روغنی در رومانی

بر اساس اعلام اداره اطلاعات و آمار اتحادیه اروپا، رومانی با تولید بیش از ۳۰ میلیون تن، پس از فرانسه و آلمان بزرگترین کشور تولیدکننده  غلات در اتحادیه اروپا به شمار می رود.

این کشور حدود ۲۸ درصد از ذرت اتحادیه اروپا را تولید کرده و مقام دوم تولید این محصول را در این اتحادیه به خود اختصاص داده است. از سویی دیگر کشاورزان رومانیایی با تولید ۱۰ میلیون تنی گندم در سال ۲۰۱۸، رتبه چهارم را در این زمینه در بین کشورهای اتحادیه اروپا به دست آورده اند.

بیش از ۵ میلیون تن از گندم های تولیدی رومانی به کشورهایی نظیر مصر، اردن، اسپانیا، سودان، مراکش و چندین کشور دیگر صادر می شود که محل درآمد مناسبی برای کشاورزان این کشور به شمار می رود.

منابع:

یوراکتیو yon.ir/qqLVc

بیزینس ریویو yon.ir/YMGNi

بریتانیکا yon.ir/QDzls

رومانی اینسایدر yon.ir/EJC3o

سایت رسمی اتحادیه اروپا yon.ir/QhgCu

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.