۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۶۵۱ ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

تاجیکستان یکی از کشورهای کم جمعیت آسیای میانه است که در تأمین نیاز گندم به واردات وابسته است. اما در عین حال دولت این کشور قصد دارد به منظور کاهش وابستگی به واردات گندم، با همکاری مراکز بین المللی و توزیع ارقام مقاوم بذر گندم، اقدام به افزایش تولید این محصول در سال جاری نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد تاجیکستان فقیرترین کشور آسیای میانه با جمعیتی حدود ۷ میلیون نفر، اقتصاد مبتنی بر کشاورزی دارد به نحوی که بیش از ۷۰ درصد جمعیت این کشور در روستاها اقامت دارند.

شرایط کوهستانی این کشور باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای مردم جهت انجام فعالیت های کشاورزی شده است به گونه ای که در برخی از سال ها تغییرات آب و هوایی منجر به زیان کامل کشاورزان این کشور می شود.

پنبه یکی از تولیدات اصلی تاجیکستان است. به دلیل اهمیت و جایگاه این محصول در صنایع نساجی و با توجه به شرایط آبی برخی از شهرهای این کشور، تولید پنبه از اولویت بالایی برخوردار است.

وابستگی تاجیکستان به واردات گندم

سایر محصولات تولیدی تاجیکستان گندم، جو، ذرت، سیب زمینی، برنج و برخی از دانه های روغنی است که حدود ۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی این کشور را به خود اختصاص داده اند.

بر اساس آخرین امارهای منتشر شده از سوی مقامات محلی تاجیکستان سرانه مصرف گندم و آرد در این کشور حدود ۱.۵ میلیون تن است که اغلب آن از طریق واردات تامین می شود.

قزاقستان بزرگترین صادرکننده محصول گندم و آرد به تاجیکستان محسوب می شود؛ به نحوی که این کشور در سال گذشته حدود ۱ میلیون تن گندم به این کشور صادر کرد.

برنامه ریزی دولت تاجیکستان با هدف افزایش تولید گندم

به منظور کاهش هزینه های نان و برای حمایت از کشاورزان دولت قزاقستان طی سال های اخیر برنامه های مهمی را برای افزایش سطح زیر کشت گندم، کاهش واردات آرد و دیگر محصولات اساسی کشاورزی اجرایی کرده است.

تاجیکستان در قالب برنامه حمایت از تولید گندم و تامین امنیت غذایی سازمان فائو در سال جاری، اقدام به طرح برنامه هایی برای بهبود نحوه کشت گندم در این کشور کرده است.

این برنامه که با همکاری دولت اتریش در حال انجام است، با معرفی ارقام بذور مقاوم با شرایط آب و هوایی تاجیکستان، با هدف افزایش میزان تولید گندم در دستور کار قرار گرفته است. همچنین ارقام سایر محصولات کشاورزی نظیر حبوبات، دانه های روغنی و علوفه ای نیز برای افزایش سطح زیر کشت در این طرح بین کشاورزان توزیع خواهد شد.

طبق اعلام دولت تاجیکستان حدود ۴۰۰ تن بذر مقاوم با آفت ها و شرایط آب و هوایی این کشور میان کشاورزان توزیع شده است که انتظار می رود در سال جاری کیفیت گندم های تولیدی افزایش پیدا کند.

افزایش قیمت گندم های وارداتی به تاجیکستان

قیمت گندم وارداتی تاجیکستان در سال گذشته برای هر تن ۱۹۴ دلار بود که در سال جاری این محصول با افزایش قیمت به ۲۱۳ دلار در هر تن رسیده است. به عبارت دیگر قیمت هر کیلوگرم گندم وارداتی تاجیکستان با احتساب نرخ ارز بازار نیما (۸۵۰۰ تومان) بیش از ۱۸۰۰ تومان تعیین می شود.

قیمت بالای نان در فروشگاه های عرضه نان به دلیل گرانی آردهای وارداتی از قزاقستان منجر به افزایش تولید نان های خانگی در این کشور شده است.

این در حالی است که دولت فعلی تاجیکستان در سال جاری به منظور جبران هزینه های معیشتی خانوارهای کم درآمد، اقدام به تخصیص یارانه مجزایی به محصولاتی نظیر گندم، میوه و سبزیجات، محصولات لبنی کرد تا قیمت این محصولات را ثابت نگه دارد.

منابع:

آذر نیوز yon.ir/Ix7NY

کشاورزی تاجیکستان yon.ir/fgLQs

yon.ir/n0KlO /rus4all

آسیا پلاس yon.ir/28A80

ایندکس موندی yon.ir/WCRba

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.