۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۳۶۴ ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

درحال حاضر انرژی هسته‌ای سهمی ۲۰ درصدی در تولید انرژی آمریکا دارد و مقامات این کشور در تلاش اند از طرفی زمان تعطیلی نیروگاه‌های فعلی را به تعویق بیندازند و از طرف دیگر با راه اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای مدرن، سهم انرژی هسته‌ای را از کل تولید انرژی افزایش دهند. انرژی هسته‌ای اکنون سهمی ۱۰ درصدی در تولید انرژی جهان دارد و کارشناسان معتقدند باید این سهم تا سال ۲۰۵۰ میلادی به بیش از یک سوم افزایش یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر نیروگاه‌های هسته‌ای سهمی بیش از ۲۰ درصد در تولید انرژی آمریکا دارند. اما اغلب نیروگاه‌های هسته‌ای فعال در این کشور اکنون در دوره های پایانی خود به سر می برند و بر اساس برنامه ریزی که پیش از این صورت گرفته است، تا ۱۰ سال آینده بیش از یک سوم این نیروگاه‌ها تعطیل خواهند شد.

آمریکا به دنبال افزایش سهم نیروگاه‌های هسته‌ای از تولید انرژی

با اینحال مقامات دولت های محلی آمریکا در تلاشند از طرفی زمان تعطیلی نیروگاه‌های فعلی را به تعویق بیندازند و از طرف دیگر با راه اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای مدرن، سهم انرژی هسته‌ای را از کل تولید انرژی افزایش دهند.

درحال حاضر انرژی هسته‌ای سهمی ۶۰ درصدی در تولید انرژی های پاک و تجدیدپذیر دارد و دیگر بخش ها همچون انرژی های بادی و خورشیدی سهمی کمتر از ۴۰ درصد دارند. به همین دلیل درصورت تعطیلی یکباره نیروگاه‌های هسته‌ای، امکان جایگزینی آن با انرژی های بادی و خورشیدی در کوتاه مدت فراهم نیست.

قیمت بالا تنها نقطه ضعف انرژی هسته‌ای

انرژی هسته‌ای یک انرژی ایمن و پاک محسوب می شود و در مقایسه با انرژی های بادی و خورشیدی، از مزیت هایی همچون پایداری نیز برخوردار است. با اینحال این نوع انرژی از یک نقطه ضعف مهم رنج می برد که آن قیمت تمام شده بالای تولید است.

به همین دلیل قانونگذاران و دولت مردان آمریکایی در تلاش هستند از روش هایی همچون اخذ عوارض آلودگی از نیروگاه‌های با سوخت فسیلی و یا اعطای معافیت های مالیاتی به نیروگاه‌های هسته‌ای، شرایط را بیش از پیش برای افزایش جذابیت احداث نیروگاه‌های هسته‌ای فراهم نمایند.

به طور خاص در ایالت های ایلینویز، نیویورک و نیوجرسی آمریکا اعطای معافیت مالیاتی برای احداث نیروگاه‌های هسته‌ای در دستور کار قرار گرفته است و انتظار می رود دیگر ایالت ها نیز چنین سیاست هایی را در آینده نزدیک در دستور کار قرار دهند.

تأکید نهادهای جهانی بر اهمیت انرژی هسته‌ای

در سال های اخیر سازمان ملل کشورهای جهان را به کاهش استفاده از سوخت های فسیلی تشویق نموده است. انعقاد توافقنامه پاریس نیز با همین هدف در دستور کار قرار گرفته است. به همین در طول سال های اخیر اهمیت انرژی هسته‌ای بارها از سوی سازمان ملل و دیگر سازمان های جهانی مورد تأکید قرار گرفته است.

با اینحال تنها کشورهای حامی توافقنامه پاریس نیستند که برای افزایش سهم انرژی هسته‌ای از کل تولید انرژی حرکت کرده اند و دیگر کشورهای جهان نیز به این سمت حرکت کرده اند.

ضرورت افزایش سه برابری سهم انرژی هسته‌ای

درحال حاضر انرژی هسته‌ای سهمی ۱۰ درصدی در کل تولید انرژی جهان دارد و کارشناسان معتقدند این سهم باید تا سال ۲۰۵۰ میلادی به بیش از ۳۳ درصد افزایش یابد.

در طول دهه های اخیر اقبال برخی کشورهای توسعه یافته همچون ژاپن، آمریکا و کشورهای اروپایی، به احداث نیروگاه‌های هسته‌ای کاهش یافته بود. اما درپی تحولاتی که در طول سال های اخیر رخ داده و نمایان شدن مزیت های این نوع انرژی، بسیاری از کشورها برنامه هایی برای احداث گسترده نیروگاه‌های هسته‌ای و افزایش سهم آن ها از تولید انرژی در دستور کار قرار داده اند.

منبع: بلومبرگ yon.ir/rADK4

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.