۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۰۳۸ ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

دودابی نژاد معاون فنی و استاندارد سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، هم اندیشی، بیان مجموعه فعالیت های متناسب با سیاست های اقتصاد مقاومتی و شناسایی حوزه های مغفول مانده را از دستور کارهای ویژه همایش سالانه اقتصاد مقاومتی دانست. پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «انرژی؛ پیشران اقتصاد ایران» بهمن ماه سال جاری برگزار می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد  شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی به منظور رصد و پایش اقتصاد مقاومتی در کشور و در ادامه‌ی برگزاری چهار همایش اقتصاد مقاومتی، «پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی» را با موضوع «انرژی، پیشران اقتصاد ایران» در بهمن ماه سال جاری برگزار می نماید.

این همایش معتبرترین رویداد اقتصاد مقاومتی در سطح کشور است که سالانه برگزار می شود و در آن به بررسی و پایش مهمترین مسائل مرتبط با اقتصاد مقاومتی، به عنوان الگوی اقتصادی کشور پرداخته خواهد شد.

در همین راستا، گفتگویی با امیر دودابی نژاد معاون فنی و استاندارد سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) انجام شده که در ادامه آمده است.

شناسایی حوزه‌های مغفول کارویژه همایش سالانه اقتصاد مقاومتی

سوال: شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی هر سال در پایان بهمن ماه هم زمان با سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، همایش سالانه ای را به منظور رصد و پایش اقتصاد مقاومتی در کشور، تقویت پایه های علمی و پژوهشی اقتصاد مقاومتی و ارائه پیشنهادهای عملیاتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی برگزار می کند. به نظر شما این همایش های سالانه تا چه میزان می تواند به پیشرفت اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند؟

پاسخ: تبیین سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و شناسایی حوزه هایی که می تواند منشا فعالیت ها و برنامه ریزی های جدید برای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است. هم اندیشی، بیان مجموعه فعالیت های متناسب با سیاست های اقتصاد مقاومتی و شناسایی حوزه های مغفول مانده، می تواند در دستور کار جدی همایش سالانه اقتصاد مقاومتی قرار گیرد.

انرژی پیشران اقتصاد کشور

سوال: امسال پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در زمینه انرژی و با عنوان «انرژی، پیشران اقتصاد ایران» برگزار خواهد شد. به نظر شما بخش انرژی چه جایگاهی در سیاست های اقتصاد مقاومتی و پیشرفت اقتصاد کشور دارد و چگونه می تواند پیشران اقتصاد کشور باشد؟

پاسخ: حوزه انرژی از دو منظر دارای اهمیت است: حوزه عرضه و حوزه تقاضا. در حوزه عرضه، ایران از ذخایر غنی نفت و گاز برخوردار است و انرژی به عنوان یکی از عوامل مهم تولید در دنیا مطرح است. با سیاست گذاری برای استفاده بهینه از منابع نفت و گاز، که مورد نیاز همه اقتصادهای دنیا است و می تواند مزیت نسبی اقتصاد ایران باشد، می توان به شکل درست تری در چارچوب اقتصاد مقاومتی حرکت کرد. به این معنا که اگر بتوانیم زنجیره ارزش فرآورده های مبتنی بر انرژی را تکمیل کرده و محصولات با ارزش افزوده بالاتر تولید کنیم، در چارچوب اقتصاد مقاومتی حرکت کرده ایم.

با توجه به این که بخش مهمی از اقتصاد کشور وابسته به منابع نفت و گاز است، ضربه پذیری اقتصاد کشور از این محل بیش از حوزه های دیگر است. به عبارت دیگر، حوزه انرژی برای اقتصاد ایران هم می تواند تهدید باشد و هم فرصت. اگر اقتصاد کشور یک اقتصاد تک محصولی مبتنی بر نفت و گاز باشد، طبیعتا ضربه پذیری آن بیشتر خواهد بود. باید بتوانیم سبد ارزی اقتصادمان را گسترده تر کنیم تا این ضربه پذیری کمتر شود.

در حوزه تقاضا و مصرف انرژی، یکی از راهبردها و یا ارکان مهم اقتصاد مقاومتی، اصلاح الگوی مصرف است. از آن جا که شدت انرژی کشور مقدار بالایی است و فرصت های زیادی برای صرفه جویی و مصرف بهینه انرژی وجود دارد، تهدید ناشی از مصرف غیر بهینه انرژی را می توان به فرصت تبدیل کرده و ظرفیت های اقتصادی این حوزه را بالفعل نمود.

مجموع نکات فوق بیانگر آن است که حوزه انرژی یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور است و می توان به انرژی به عنوان یک پیشران اقتصادی در چارچوب اقتصاد مقاومتی نگاه کرد.

اولویت زنجیره ارزش نسبت به سایر محورهای همایش

سوال: موضوعات و محور های همایش امسال تا چه میزان دست بر روی نقاط پر اهمیت و استراتژیک حوزه انرژی گذاشته است؟ کدام یک از موضوعات و محورهای همایش نسبت به سایر محورها دارای اولویت یا اهمیت ویژه است؟

پاسخ: تقریبا همه بخش های اصلی حوزه انرژی در محورهای همایش احصا شده است و این محورها تا حد زیادی توانسته است حوزه انرژی را پوشش دهد. با اینحال در بین محورهای همایش، مسئله زنجیره ارزش موضوع بسیار مهمی است و اولویت زیادی دارد.

متناسب نبودن تراز منابع و مصارف مالی در صنعت برق

سوال: مهم ترین مشکلات و چالش های کشور در حوزه اقتصاد برق چیست و مهم ترین اقدامات برای رفع این چالش ها کدام است؟

پاسخ: تراز منابع و مصارف مالی در صنعت برق متناسب با شرایط کشور تعریف نشده است. یکی از اولین کارهایی که باید انجام شود، بازنگری این تراز است؛ یعنی مجموع مصارف با مجموع منابع باید سازگاری داشته باشد.

یکی از مهم ترین مشکلات حوزه اقتصاد برق قیمت گذاری درست و یارانه های برق است. تا وقتی که این موضوع به درستی حل و فصل نشود، خیلی از مسائل دیگر در حوزه اقتصاد برق مثل فناوری صنعت برق، مصرف بهینه برق و غیره حل نخواهد شد.

پینوشت:

اخبار و اطلاعات پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی از طریق سایت همایش قابل دسترسی است.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.