۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۹۷۲ ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰ دسته: کشاورزی
۰

منصوری عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، با تأکید بر لزوم حمایت هرچه بیشتر از تولید گندم گفت: دولت موظف به اجرای قانون خرید تضمینی است؛ ولی آن را به درستی اجرا نمی کند. در شرایط فعلی حذف و یا جایگزینی کامل خرید تضمینی با سیاست عرضه گندم در بورس کالا، به مثابه از چاله به چاه افتادن است؛ چراکه زیرساخت های مناسب این سیاست در کشور فراهم نیست.

اکبر منصوری عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وضعیت حمایت از تولید گندم طی سال های اخیر گفت: متاسفانه دولت نسبت به وضعیت کشاورزان بی توجه است.

این کارشناس کشاورزی اعلام کرد: متاسفانه طی سال های اخیر به تولید غذای اساسی کشور توجه جدی نشده است و این موضوع آسیب های فراوانی برای تامین امنیت غذایی کشور به بار خواهد آورد.

منصوری اظهار داشت: دولت موظف به تعیین درست قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان است، به نحوی که تولید این محصول برای کشاورزان به صرفه باشد. اما قیمت ۱۶۰۰ تومانی گندم که از سوی دولت برای سال زراعی آینده تعیین شده است، متناسب با هزینه های تولید این محصول نیست و باید برای احقاق حق کشاورزان قیمت باید به مراتب بیشتر از این باشد.

محصولات آب بر جایگزین گندم می شوند

اکبر منصوری با اشاره به عدم اجرای قانون خرید تضمینی از سوی دولت طی ۲ سال گذشته نیز گفت: دولت اهتمام ویژه ای به اجرای تنها قانون حمایتی از کشاورزان ندارد. این درحالیست که اگر قیمت خرید تضمینی گندم مطابق با هزینه های تولید افزایش پیدا نکند به کاهش تولید این محصول و افزایش تولید محصولات آب بر منجر خواهد شد.

وی اظهار داشت: در سال جاری به دلیل بدقولی دولت در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم، بسیاری از کشاورزان نسبت به تغییر کشت با سایر محصولات نظیر جو، یونجه و سبزیجات اقدام کردند چرا که قیمت نهایی بسیاری از این محصولات به مراتب بیشتر از گندم است.

احتمال قاچاق گندم به دلیل عدم تعیین درست قیمت این محصول

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در ادامه با اشاره به افزایش نرخ ارز و قیمت گندم در کشورهای همسایه گفت: دولت نباید قیمت این محصول را به نحوی تعیین کند که قاچاق این محصول اساسی به خارج از مرزها صرفه اقتصادی بالایی داشته باشد.

وی افزود: طبق بررسی های انجام شده از قیمت گندم در کشورهای حاشیه خلیج فارس، مشخص می شود قیمت این محصول در آن کشورها حدود ۳ الی ۴ برابر بیشتر از قیمت گندم در ایران است. تفاوت قیمت گندم در دو سمت مرز باعث قاچاق این محصول از ایران به کشورهای همسایه خواهد شد و این موضوع در نهایت به ضرر امنیت غذایی کشور است.

عرضه گندم در بورس کالا به مثابه از چاله به چاه افتادن است

منصوری در ادامه با اشاره به تجارب عرضه گندم در بورس کالا نیز گفت: دو سال گذشته نیز این سیاست در کشور اجرا شد و با توجه به مهیا نبودن زیرساخت های اجرای آن، این طرح با شکست مواجه شد. ادبیات عرضه گندم در بورس کالا صرفا توسط عده ای که به دنبال اهداف سیاسی هستند، مطرح می شود.

وی تصریح کرد: ممکن است در کوتاه مدت عرضه گندم در بورس کالا نتایج درخشانی نیز به دنبال داشته باشد، اما در صورتی که زیرساخت های اجرای این طرح آماده نباشد عرضه گندم در بورس به مثابه از چاله به چاه افتادن خواهد بود.

این کارشناس کشاورزی در پایان با اشاره به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: تامین امنیت غذایی مهم ترین بخش این سیاست ها است که دولت نباید نسبت به این موضوع بی تفاوت باشد.

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.