۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۷۴۲ ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت فرانسه در سال های گذشته به منظور حمایت از کشاورزان و کاهش حضور دلالان در بازار، اقدام به فروشگاه‌های بزرگ عرضه مستقیم محصولات کشاورزی نموده است. علاوه بر این، به تازگی دولت مسئولین این فروشگاه ها را از اعطای تخفیف های غیرمتعارف، به منظور جذب مشتریان بیشتر، منع کرده است تا کشاورزان مبلغ منصفانه اى را براى محصولات خود دريافت كنند.

به گزارش مسیر اقتصاد فرانسه یکی از کشورهای بزرگ قاره اروپا است که به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب بخش کشاورزی بسیار فعالی دارد؛ به نحوی که پس از روسیه بیشترین مزارع کشاورزی را در سطح این قاره به خود اختصاص داده است.

بر اساس بررسی های انجام شده حدود ۴۵۲ هزار مزرعه کشاورزی در فرانسه وجود دارد و حدود ۷ درصد از نیروی کار فرانسه در این بخش فعالیت می کنند. با اینحال طبق اعلام وزارت کشاورزی فرانسه وضعیت اشتغال در مزارع کشاورزی این کشور طی سال های اخیر به دلیل وضعیت بازاریابی محصولات این بخش و بهبود شرایط اشتغال در دیگر بخش ها، روبه کاهش بوده است.

عمده تولیدات کشاورزی فرانسه شامل غلات، دانه های روغنی، چغندرقند، گوشت گاو و گوساله است؛ به نحوی که این کشور با تولید ۲۹ میلیون تن چغندرقند بزرگترین تولیدکننده این محصول در اتحادیه اروپا است.

بهره مندی فرانسه از سیاست حمایت از کشاورزی اتحادیه اروپا

فرانسه به دلیل عضویت در اتحادیه اروپا از سیاست های حمایتی این اتحادیه در بخش کشاورزی استفاده می کند. سیاست مشترک کشاورزی CAP در اتحادیه اروپا سابقه ۶۰ ساله دارد و در این برنامه حمایتی، سیاست های متعددی برای توانمندسازی کشاورزی و بهبود وضع کشاورزان اجرایی می شود.

حمایت مستقیم از کشاورزان با تضمین درآمد آن ها، تنظیم و تضمین بازار محصولات کشاورزی و برنامه های توسعه روستایی از جمله سیاست های مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا است.

بودجه حمایتی اتحادیه اروپا از بخش کشاورزی، در سال جاری به ۵۸ میلیارد یورو می رسد که از این میزان حدود ۴۱ میلیارد یورو مستقیما به کشاورزان پرداخت شده و حدود ۱۴ و ۲ میلیارد یورو دیگر برای توسعه روستایی و تضمین بازار اختصاص یافته است.

کاهش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در فرانسه به دلیل کاهش حمایت ها

وسعت مزارع کشاورزی در فرانسه طی سال های گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی کاهش پیدا کرده است؛ به نحوی که از حدود ۱ میلیون مزرعه کشاورزی در دهه ۹۰ میلادی به حدود ۴۵۲ هزار مزرعه طی سال های اخیر رسیده است.

قیمت پائین محصولات کشاورزی در بازارهای داخلی و خارجی باعث کاهش رقابت پذیری محصولات تولیدی این کشور شده است. بررسی ها نشان می دهد قیمت پائین محصولاتی نظیر گندم، لبنیات و سیب زمینی باعث کاهش تولید این محصولات شده است.

از سویی دیگر با کاهش ۵ درصدی یارانه های حمایتی اتحادیه اروپا از بخش کشاورزی در سال گذشته، این موضوع منجر به بحران اقتصادی در بخش کشاورزی فرانسه و اعتراض کشاورزان این کشور نسبت به وضعیت نامناسب تولید شده است.

هر چند بر اساس اعلام کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ حدود ۹ میلیارد یورو یارانه به بخش کشاورزی فرانسه پرداخت شده است که بیشترین سطح از یارانه های حمایتی در این اتحادیه را به خود اختصاص داده بود. اما این یارانه ها نیز نتوانسته است از کاهش مشکلات کشاورزی فرانسه جلوگیری نماید.

راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در فرانسه

دولت فرانسه برای بهبود وضعیت تولیدکنندگان محصولات غذایی و کشاورزی در این کشور با راه اندازی فروشگاه های بزرگ کمک شایانی به عرضه مستقیم تولیدات کشاورزان طی سال های گذشته کرده و بخشی از مشکلات آنان را کاهش داده است.

راه اندازی فروشگاه های بزرگ، به عنوان یک فضای منحصر به فرد برای تولیدکنندگان فرانسوی، به منظور فروش کالاهای داخلی، از برنامه های مدون سالیانه دولت فرانسه است. طبق نظرسنجی های منتشر شده، نزدیک به ۷۵ درصد مردم در فرانسه تمایل دارند کالاهای کاملا داخلی یا کالاهایی که حداقل ۷۰ درصد داخلی سازی شده اند، را خریداری نمایند و وجود این فروشگاه های بزرگ در این راستا به آن ها کمک نموده است.

ممنوعیت ارزان فروشی محصولات کشاورزی در فروشگاه های فرانسه

اما در سال های اخیر مسئولین فروشگاه های عرضه مواد غذایی و محصولات کشاورزی در فرانسه به منظور جذب مشتری بیشتر، اقدام به کاهش قیمت محصولات کرده بودند که این موضوع با اعتراض کشاورزان این کشور شده است.

به همین منظور دولت فرانسه با تصویب قانونی جدید از ابتداى ژانويه سال ٢٠١٩، فروشگاه های مواد غذایی اين كشور را از اعمال تخفيف بيش از ٣٤ درصدى بر قيمت محصولات غذايى ممنوع کرد.

مقررات جديد با هدف حصول اطمينان از اينكه توليدكنندگان محصولات غذايى، مبلغ منصفانه اى را براى محصولات خود از سوپرماركت ها دريافت كنند، وضع شده است.

طبق مقررات مزبور، فروشندگان از اعمال تخفيف به صورت «يكى بخر و يكى را رايگان دريافت كن» نیز منع شده اند و مشتريان بايد حداقل دو كالا بخرند تا فروش كالاى سوم براى آن ها مجانى باشد. همچنين از اول مارس ٢٠١٩، سوپرماركت ها اجازه ندارند تا تخفيف بيش از ٢٥ درصدى بر روى محصولات خود اعمال كنند.

منابع:

سایت رسمی اتحادیه اروپا yon.ir/kghV2

رویترز yon.ir/6SdrQ

سایت رسمی اتحادیه اروپا yon.ir/QhgCu

مجله لپتیت yon.ir/bOLrv

تلوکال yon.ir/mK14U

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.