۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۷۲۳ ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: قانون مالیات بر عایدی سرمایه علاوه بر اینکه می‌تواند دست سوداگران را از بازارهای مختلف مانند مسکن، خودرو، طلا، سکه و غیره دور کند، می‌تواند سرمایه‌ها را به سمت تولید سوق دهد. قانونی که تجربه آن در همه کشورهای پیشرفته وجود دارد و با استفاده از آن تولید خود را سر و سامان دادند.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از روزنامه جام جم، دكتر آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: از نظر محاسبات حسابداری و درآمد ملی این امكان وجود دارد در شرایط رشد اقتصادی منفی اشتغال ایجاد شود، اما بهترین تحلیل برای ایجاد اشتغال رشد سرمایه‌گذاری است كه در طول سال‌های گذشته تعریفی ندارد.

هدایت سرمایه‌ به سمت تولید با مالیات بر عایدی سرمایه

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه نرخ سرمایه‌گذاری سالانه می‌تواند معیاری برای ایجاد شغل باشد، تصریح کرد: وقتی سرمایه‌گذاری در کشور انجام نمی‌شود به این معناست که صاحبان سرمایه بخش تولید را برای سرمایه‌گذاری انتخاب نکرده‌اند که این موضوع به دلیل نبود یک قانون مدون به نام مالیات بر عایدی سرمایه است.

بغزیان ادامه داد: قانون مالیات بر عایدی سرمایه علاوه بر اینکه می‌تواند دست سوداگران را از بازارهای مختلف مانند، خودرو، طلا، سکه، مسکن و غیره دور کند بلکه می‌تواند سرمایه‌ها را به سمت تولید سوق دهد. قانونی که تجربه آن در همه کشورهای پیشرفته وجود دارد و با استفاده از آن تولید خود را سر و سامان دادند.

تا زمان ایجاد اشتغال پایدار، نمی‌توانیم از آمارهای اشتغال حرفی بزنیم

وی تأکید كرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، ارزش تولید افزایش یافته و از میزان اشتغال سبقت گرفته اما به دلیل وجود تورم بالا در جامعه بلعیده می‌شود. به‌عنوان مثال اگر نرخ رشد جاری ۲۰ درصد باشد و تورم ۲۵ درصد اعلام شود نرخ رشد اقتصادی منفی ۵ درصد خواهد شد.

وی با انتقاد از آمار اشتغالی كه در كشور اعلام می‌شود افزود: طبق یك استاندارد بین‌المللی اگر كسی در هفته دو ساعت مشغول كار باشد شاغل محسوب می‌شود؛ اما با توجه به شرایط اقتصادی آشفته خانوارهای ایرانی تا زمانی كه اشتغال پایدار در آمارهای دولت جای نگیرد و فضای كسب و كار به‌گونه‌ای نباشد كه بخش خصوصی و تعاونی اقدام به جذب نیرو نكند، نمی‌توانیم در مورد اشتغال حرفی بزنیم.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.