۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۵۸۹ ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲ دسته: پول و بانک
۰

روسیه در راستای افزایش رشد و تضمین امنیت اقتصاد خود در برابر تحریم های آمریکا در نظر دارد به طور چشمگیری وابستگی خود به دلار را کاهش دهد. این کشور سهم دلار از ذخایر ارزی خارجی خود را به کمتر از ۲۵ درصد رسانده و طلا و ارزهای دیگر را جایگزین آن کرده است. علاوه بر این روسیه در پرداخت های بین المللی نیز در حال حرکت به سمت استفاده بیشتر از ارزهای ملی و حذف دلار است.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از اینکه روسیه اعلام آمادگی کرد که می خواهد وابستگی خود به دلار را کاهش دهد، تحولاتی توسط این کشور صورت گرفت. روسیه اعلام کرده است که هدف از کاهش وابستگی به دلار بهبود سلامت اقتصاد روسیه در برابر تحریم های آمریکا است.

کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی روسیه به کمتر از ۲۵ درصد

بررسی های صورت گرفته از دارایی های خارجی و دارایی های طلایی بانک مرکزی روسیه نشان می دهد تا پایان ژوئیه سال ۲۰۱۸، بانک مرکزی روسیه سهم دلار در ذخایر بین المللی خود را به ۲۴.۴ درصد کاهش داده است، در حالی که همزمان سهم یورو و یوآن چین را به ترتیب به ۳۲ و ۱۴.۷ درصد افزایش داده است.

همچنین به طور همزمان بانک مرکزی روسیه سهم چندین ارز دیگر را از ذخایر خارجی خود از عدد ۱۲.۴ به ۱۴.۷ درصد افزایش داده است. این ارزها شامل پوند انگلیس، ین ژاپن، دلار کانادا و استرالیا و همچنین فرانک سوئیس است.

بین ژوئن ۲۰۱۷ تا ژوئن ۲۰۱۸ میزان ذخایر خارجی و ذخایر طلای بانک مرکزی روسیه ۴۰.۴ میلیارد دلار افزایش یافته و به ۴۵۸.۱ میلیارد دلار رسیده است.

طرح جامع وزارت اقتصاد روسیه جهت کاهش وابستگی به دلار در پرداخت های بین المللی

علاوه بر این به تازگی وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرده است در قالب یک طرح جامع در نظر دارد تا سال ۲۰۲۴ وابستگی خود به دلار را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در این طرح راهکارهایی همچون استفاده از مشوق های مالیاتی برای حذف دلار از اقتصاد و استفاده از روبل در تجارت خارجی در نظر گرفته شده است.

روسیه دلیل این اقدامات را تحریک رشد اقتصادی و افزایش امنیت آن در برابر  تحریم ها بیان کرده است. روسیه در حال تغییر به سمت استفاده از ارزهای ملی در تجارت با کشورهای غرب آسیا، آسیای جنوب شرقی، آمریکای لاتین و آفریقا است.

منبع: اسپوتنیک yon.ir/KjGmy

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.