۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۰۱۶ ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در حال حاضر نرخ دلار ۱۲ درصد بالاتر از میزان واقعی آن قیمت گذاری شده است و انتظار می رود نرخ برابری آن با دیگر ارزهای جهان در آینده نزدیک کاهش یابد. علاوه بر این چشم انداز نامطلوب رشد اقتصادی آمریکا، روند کاهشی سهام شرکت های بزرگ آمریکایی و همچنین توقف روند افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، از دیگر دلایلی است که در سال ۲۰۱۹ کاهش اقبال کشورهای جهان به خرید و ذخیره دلار را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر دلار آمریکا به عنوان اصلی ترین ارز جهانی، اولین گزینه کشورهای جهان برای ذخیره دارایی های خارجی محسوب می شود و بیشترین سهم را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

با اینحال ظهور روش های جدید ذخیره دارایی های خارجی و همچنین افزایش ریسک های ناشی از نگهداری دلار، موجب شده است از اقبال صاحبان سرمایه به دلار کاسته شود.

کاهش تمایل کشورها به ذخیره دلار در سال ۲۰۱۹

بر همین اساس انتظار می رود در سال ۲۰۱۹ میلادی، که به تازگی آغاز شده است، دلار با کاهش ارزش و در نتیجه کاهش سهم خود در دارایی های خارجی کشورهای جهان مواجه شود.

کارشناسان معتقدند مواردی همچون حباب ۱۲ درصدی در نسبت برابری دلار با دیگر ارزها، تداوم روند وضعیت اسف بار بازارهای سهام آمریکا، کاهش مبالغ بازپرداختی شرکت های آمریکایی، چشم انداز نامطلوب رشد اقتصادی آمریکا و امکان توقف روند افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، از جمله دلایلی هستند که در سال جاری میلادی کاهش اقبال کشورها به دلار آمریکا و در نهایت کاهش سهم این ارز از ذخایر خارجی را به دنبال خواهند داشت.

دلار ۱۲ درصد بالاتر از واقع ارزش گذاری شده است

محاسبات انجام گرفته بر اساس نرخ تورم کشورهای جهان و همچنین نسبت تغییرات آن ها در طول سال های اخیر نشان می دهد در حال حاضر نرخ دلار به مراتب بالاتر از میزان واقعی آن قیمت گذاری شده است.

بر این اساس قیمت هر دلار در مقایسه با میانگین نرخ های ارز دیگر کشورهای جهان به طور میانگین ۱۲ درصد بیش از حد افزایش یافته است. به عبارت دیگر اگر نرخ ارز همه کشورها متناسب با نرخ تورم تغییر می کرد، اکنون دلار باید ۱۲ درصد پایین تر قیمت گذاری می شد.

در مقابل نرخ ارز کشورهایی همچون بریتانیا، ترکیه و برزیل روندی معکوس داشته اند و چنانچه نرخ های تورم در نظر گرفته شوند، اکنون این ارزها پایین تر از واقع قیمت گذاری شده اند.

قیمت گذاری بالاتر از واقع یک ارز ممکن است در کوتاه مدت رخ دهد، اما در نهایت نسبت برابری ارزها باید به سمت نقطه تعادل خود که با احتساب نرخ تورم داخلی کشورها محاسبه می شود، حرکت کند؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت دیر یا زود حباب موجود در قیمت دلار در عرصه جهانی شکسته خواهد شد و نرخ برابری دلار با دیگر ارزهای جهان کاهش خواهد یافت.

این مسئله یکی از دلایلی است که ریسک نگهداری دلار را افزایش می دهد و کشورهای جهان و دیگر سرمایه داران را به سمت کاهش ذخایر دلاری سوق خواهد داد.

کاهش رشد اقتصادی آمریکا دلیلی دیگر بر کاهش تمایل کشورها به ذخیره دلار

علاوه بر این پیش بینی شده است که درپی تعمیق جنگ های تجاری، نرخ رشد اقتصادی آمریکا و دیگر کشورهای توسعه در سال ۲۰۱۹ میلادی با کاهش مواجه شود.

کاهش نرخ رشد اقتصادی آمریکا نیز به نوبه خود به کاهش اعتبار دلار نزد کشورهای جهان دامن خواهد زد. در طول ماه های اخیر تنش های داخلی آمریکا و همچنین جنگ تجاری این کشور موجب شده است شرکت های آمریکایی شرایط مناسبی را تجربه نکنند و این مسئله در کاهش ارزش سهام شرکت های آمریکایی نمایان شده است.

بر اساس نظرسنجی ها، در حال حاضر سرمایه گذاران نسبت به نرخ رشد اقتصادی کشورهای جهان پیش بینی مطلوبی ندارند و انتظارات آن ها در بدترین شرایط از زمان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ قرار دارد.

آمریکا در دوراهی افزایش یا عدم افزایش نرخ بهره

در سال ۲۰۱۸ میلادی بانک مرکزی آمریکا در چندین نوبت اقدام به افزایش نرخ بهره کرد، اما انتظار می رود در سال ۲۰۱۹ میلادی این روند متوقف شود. توقف روند افزایش نرخ بهره نیز از دیگر مواردی است که انتظار می رود در سال جاری میلادی تمایل سرمایه داران به خرید اوراق قرضه دلاری و نگهداری دلار را کاهش دهد.

افزایش نرخ بهره دلار در آمریکا از طرفی اقبال سرمایه داران به خرید این ارز را افزایش می دهد، اما از طرف دیگر با افزایش هزینه تأمین مالی، اثر رکودی بر تولیدکنندگان داخلی دارد و چشم انداز رشد اقتصادی این کشور را بیش از پیش با چالش مواجه می نماید. علاوه بر این افزایش نرخ بهره به معنی افزایش هزینه های دولت آمریکاست که هرساله بخش قابل توجهی از بودجه خود را از طریق فروش اوراق قرضه تأمین می نماید.

به همین دلیل دولت آمریکا و به طور خاص دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور بارها از فدرال رزرو درخواست کرده اند به روند افزایش نرخ بهره پایان دهد.

اما در مقابل عدم افزایش نرخ بهره در شرایطی که همچنان فاصله ای کم با نرخ تورم دارد، موجب کاهش اقبال سرمایه گذاران به خرید دلار خواهد شد.

منبع: رویترز yon.ir/7X9GH

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.