۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۶۷۷ ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

نیازی عضو هیئت رئیسه خانه کشاورز، با اشاره به افزایش هزینه های تولید گندم در سال جاری، گفت: قیمت هر کیلوگرم گندم در سال جاری باید دست کم ۲ هزار تومان باشد و تعیین هر قیمت دیگری کمتر از این میزان، به کاهش کمیت و کیفیت گندم های تولیدی کشاورزان منجر می شود.

شیردل نیازی عضو هیئت رئیسه خانه کشاورز در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وضعیت اجرای قانون خرید تضمینی گندم از سوی دولت اظهار داشت: متاسفانه دولت به وضعیت کشاورزان توجه خاصی ندارد. طی سال های اخیر کشاورزی مظلوم ترین قشر در کشور بوده است و هیچ مدافعی برای احقاق حقوق خود ندارد.

وی افزود: یکی از سیاست های حمایتی از کشاورزان، قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی است که طی سال های اخیر این قانون نیز به درستی اجرایی نمی شود و دولت پایبند به اجرای تعهدات خود نیست.

عدم اجرای صحیح قانون خرید تضمینی از سوی دولت طی سه سال گذشته

نیازی با اشاره به اجرای ناقص قانون خرید تضمینی اعلام کرد: طی سه سال اخیر قیمت خرید محصولات اساسی مطرح در این قانون به صورت مناسب افزایش نیافته است. عدم اجرای قانون خرید تضمینی از سوی دولت در شرایطی انجام شده است که تمامی هزینه های کشاورزان افزایش پیدا کرده است و آنان توانایی تولید را از دست داده اند.

وی گفت: متاسفانه قیمت خرید تضمینی گندم با وجود تاکیدات قانونی در دو سال گذشته تنها ۲.۳ درصد افزایش داشته است که این موضوع باعث آسیب های جدی به تولید غذای اساسی کشور شده است.

نارضایتی کشاورزان از قیمت ۱۷۰۰ تومانی گندم

این عضو هیئت رئیسه خانه کشاورز در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم برای سال جاری نیز گفت: متاسفانه قیمت خرید تضمینی گندم با گذشت حدود ۴ ماه از فصل کشت به درستی تعیین نشده است. قیمت ۱۶۰۰ و یا ۱۷۰۰ تومانی برای گندم هیچ توجیه اقتصادی برای کشاورزان ندارد و آنان را مجبور به کشت محصولات دیگر می کند.

وی ادامه داد: برای توجیه اقتصادی تولید گندم در شرایط کنونی و با توجه به هزینه های تولید گندم باید قیمت این محصول حداقل ۲ هزار تومان باشد تا کشاورزان بتوانند حداقل معیشت خود را تامین کنند.

کاهش کیفیت و کمیت تولید گندم با تعیین نادرست قیمت

شیردل نیازی در خصوص وضعیت تولید گندم در سال جاری نیز گفت: باتوجه به آنکه شرایط بارندگی در سال جاری مناسب بوده، وضعیت تولید گندم دیم در کشور مناسب است. این در حالی است که در سال جاری به دلیل عدم تعیین درست قیمت گندم، کشاورزان اقدام به خرید بذوری کرده اند که میانگین عملکرد پائین تری نسبت به بقیه بذور دارد و این موضوع باعث افت کیفیت نهایی گندم و میزان تولید این محصول خواهد شد.

عضو هیات رئیسه خانه کشاورز افزود: مسئولین باید توجه کافی به موضوعات این چنینی داشته باشند؛ چرا که کشور در شرایط کم آبی قرار دارد و تعیین نادرست قیمت گندم منجر به کاهش کیفیت گندم نیز خواهد شد.

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.