۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۳۴۱ ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲ دسته: تولید، تولید داخلی
۰

نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی موسوم به «نمایشگاه تستا» با هدف شناسایی نیاز تولیدکنندگان جهت تامین آن از بازار داخل، ۳ تا ۶ دی ماه برگزار شد. داخلی سازی قطعات از نیازهای اصلی تولیدکنندگان حاضر در این نمایشگاه بود؛ در همین راستا، مجموعه های تولیدی قطعات مورد نیاز خود را عرضه کرده بودند تا از این طریق بتوانند آن را از بازار داخل تامین نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد برگزاری نمایشگاه برای عرضه محصولات داخلی، از راهکارهای کشورها برای حمایت از تولید داخلی است. عموما در این نمایشگاه ها، تولیدکنندگان توانمندی ها و مزایای رقابتی خود را در قالب کالا و یا خدمت عرضه کرده تا خریداران بالقوه با این توانمندی ها آشنا شده و در صورت جلب نظر، نسبت به خرید آن اقدام نمایند.

روشی دیگری نیز برای برگزاری نمایشگاه وجود دارد؛ بدین صورت که متقاضیان کالا و یا خدمات با حضور در غرفه های نمایشگاه و ارائه تقاضای خود، در جهت تامین آن از بازار داخل اقدام می‌نمایند. این نوع نمایشگاه تحت عنوان «نمایشگاه تقاضامحور» شناخته می شود و برگزاری آن می تواند زمینه را برای افزایش داخلی سازی محصولات فراهم کند.

«داخلی سازی قطعات» تقاضای تولیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه تستا

در این راستا، شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری مرکز همکاری‌ های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، تصمیم به برگزاری نمایشگاهی تحت عنوان «معرفی تقاضای ساخت و تولید تجهیزات، قطعات، مواد و سیستم‌های مورد نیاز صنایع (نمایشگاه تستا)» گرفت تا بتواند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و تأمین نیازمندی‌ های صنایع در داخل کشور تلاش نماید.

این نمایشگاه تقاضامحور، ۳ تا ۶ دی ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد. در این نمایشگاه فعالان صنعتی نظیر شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان، شرکت صنایع آذرآب، شرکت آسادصنعت، شرکت آهن و فولاد ارفع، شرکت کارخانجات لوازم خانگی پارس و سایر تولیدکنندگان مطرح کشوری حضور داشتند.

بررسی ها نشان می دهد بومی سازی قطعات و مواد اولیه از چالش های اصلی تولیدکنندگان حاضر در این نمایشگاه بود؛ در همین راستا، این مجموعه های تولیدی نیازهای خود را عرضه کرده بودند تا از این طریق بتوانند آن را از بازار داخل تامین نمایند.

نیاز سالانه ۵۰ هزار عدد از انواع قطعه برای استفاده در خط تولید

مدیر فنی شرکت لوازم خانگی پارس در حاشیه این نمایشگاه در گفتگو با کارشناس مسیر اقتصاد با بیان اینکه این شرکت از ابتدای دهه ۵۰ پا به عرصه تولید گذاشته، تصریح کرد: عمده تولیدات این شرکت مربوط به یخچال فریزر می شود؛ با این حال از اوایل دهه ۷۰ تولید ماشین لباسشویی نیز در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

این مدیرفنی با اشاره به قطعات موجود در غرفه که عمدتا مربوط به یخچال فریزر است، گفت: قطعات موجود در غرفه به دو دسته تقسیم می شوند. قطعات دسته اول کاملا از خارج وارد می شوند و تا به الان داخلی سازی نشده اند. قطعات دسته دوم در داخل کشور تولید می شوند، با این حال در تأمین مواد اولیه این قطعات شرکت با چالش های جدی مواجه است.

وی اشاره کرد: قطعاتی نظیر کمپرسور، موتورفن، قطعات پلاستیکی و … نیز هم اکنون از خارج کشور وارد می شود و شرکت پارس سالیانه به طور میانگین نیاز به ۵۰ هزار عدد قطعه از هر کدام را دارد.

این مدیر فنی با بیان اینکه هدف اصلی ما از حضور در این نمایشگاه شناساندن این نیازها به تأمین کنندگان قطعات لوازم خانگی است، گفت: امید است تا تولیدکنندگانی بتوانند با توجه به شرایط ارزی بوجود آمده در زمینه داخلی سازی این قطعات ما را یاری نمایند تا ارزآوری مناسبی برای کشور ایجاد شود.

وی با اشاره به قطعات سری دوم موجود در غرفه گفت: چالش دیگر ما به تأمین مواد اولیه با کیفیت بر می گردد. به گونه ای که هم اکنون توانایی تولید قطعات بسیاری از لوازم خانگی را داریم، با این حال مواد اولیه به کار رفته مرغوب نیست.

مدیرفنی شرکت لوازم خانگی پارس تأکید کرد: امیدواریم شرکت های دانش بنیان در زمینه داخلی سازی مواد اولیه با کیفیت صنعت لوازم خانگی بتوانند ما را یاری نمایند. این شرکت تولیدی درصدد این است تا با خرید مواد اولیه با کیفیت از این شرکت ها حمایت نماید.

جایگزینی قطعات داخلی با قطعات خارجی در خط تولید

شرکت کمباین سازی ایران دیگر تولیدکننده ای بود که در حاشیه بازدید از نمایشگاه، گفتگویی با مسئولین غرفه آن صورت گرفت. این شرکت که در اواخر سال ۴۸ به نام شرکت جانساز آغاز به کار کرد، در دهه ۶۰ به شرکت کمباین سازی ایران تغییر نام داد. مأموریت شرکت کمباین سازی ایران که تولید کننده ماشین های کشاورزی است، تأمین و ساخت و مونتاژ انواع کمباین و بیلر و قطعات مرتبط با آن برای توزیع و ارائه خدمات پس از فروش آن در ایران و بازارهای صادراتی می باشد.

این شرکت تولیدی که یکی از شرکت های زیرمجموعه آستان قدس رضوی است، نیازهای خود را در این نمایشگاه عرضه کرده بود. شرکت کمباین سازی نیز همچون شرکت لوازم خانگی پارس، با ارائه قطعات خارجی (قطعات با ارزش افزوده بالا نظیر قطعات موتور) که در ماشین آلات کشاورزی استفاده می شود، سعی در برطرف نمودن چالش های خود از طریق بومی سازی این قطعات داشت.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.