۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۲۵۴ ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

در سال های اخیر تحریم های آمریکا شرکت های روسی را تحت تأثیر قرار داده است و انتظار می رود به مرور زمان شرکت های بیشتری را شامل شود. وزارت اقتصاد روسیه جهت مقابله با این تحریم ها، پیشنهاد داده است یک ارز دیجیتالی منطقه‌ای میان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا راه اندازی شود. این اقدام علاوه بر رفع مشکل تبادلات مالی کشورهای اوراسیا، به ایجاد یک سیستم پرداخت بین المللی مستقل از دلار برای مبادلات منجر خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد الکسی مویسیف، معاون وزیر اقتصاد روسیه گفته است طبق بررسی وزارت اقتصاد این کشور، فرصت مناسبی تا سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ وجود دارد که ارز دیجیتالی پشتیبانی شده توسط اتحادیه اقتصادی اوراسیا راه اندازی شود.

اتحادیه اورسیا در سال ۲۰۱۴ تأسیس شده و اعضای آن، شامل پنج کشور بلاروس، قزاقستان، روسیه، ارمنستان و قرقیزستان هستند.

اتحادیه اوراسیا ارز دیجیتالی مشترک راه‌اندازی می‌کند

وزارت اقتصاد روسیه معتقد است که با توجه به تحریم های آمریکا، ساخت ارز دیجیتالی که توسط اتحادیه اقتصادی اوراسیا پشتیبانی شود، اجتناب ناپذیر خواهد بود.

مویسیف گفته است پروژه ارز دیجیتال اعلام شده، به احتمال زیاد بدون استفاده از فناوری بلاک چین به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته مویسیف، ارز واحد پشتیبانی شده توسط اتحادیه اقتصادی اوراسیا همانند واحد پول اروپا توسعه داده خواهد شد.

ارز واحد اروپایی واحد پولی بود که پیش از جایگزینی یورو در سال ۱۹۹۹، توسط جامعه اروپا استفاده می شد. این واحد پولی که در سال ۱۹۷۹ راه اندازی شد، ترکیبی از ارزهای کشورهای عضو جامعه اروپا بود که نرخ آن به میانگین وزنی ارزهای مشارکت کننده در آن، بستگی داشت.

تحریم های آمریکا توجیهی برای ایجاد سیستم پرداخت جایگزین دلار

ایده ارز دیجیتال اتحادیه اقتصادی اوراسیا نه تنها توسط این اتحادیه پشتیبانی می شود، بلکه توسط چند کشور نامعلوم دیگر نیز که شرکای اصلی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند، حمایت خواهد شد.

معاون وزیر اقتصادی روسیه خاطرنشان کرده است که با توجه به افزایش تعداد شرکت هایی که با تحریم ها مواجه شده اند، تصمیم به ایجاد ارز واحد اوراسیایی، اجتناب ناپذیر است.

وی افزوده است آمریکا وعده اعمال تحریم های بیشتری را داده است، لذا ما باید با ایجاد سیستم پرداخت بین المللی امنی که عملکرد آن مستقل از نظام دلار آمریکا است، واکنش نشان دهیم.

روسیه به دنبال قانونی کردن استفاده از ارزهای دیجیتال

همچنین رئیس کل کمیته بازارهای مالی روسیه در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ اعلام کرده است که تصمیم دارد نسخه آزمایشی ارز باثبات دولتی خود را که معادل رمزنگاری شده روبل روسیه است، راه اندازی کند.

دولت روسیه طرح اقتصاد دیجیتال را ارائه کرده است. چهارچوب کلی این دستورات توسط کمیته کار قانونی روسیه قرائت شده است و در صورتی که به تأیید برسد به قانون مدنی این کشور اضافه خواهد شد. روسیه مدت ها مشغول کار در حوزه تنظیم ارزهای دیجیتال بوده و با اقدام اخیر خود سعی در تحقق قانون گذاری برای ارز دیجیتال داشته است.

توجه کشورها به ایجاد زیرساخت های پرداختی مشترک جایگزین دلار

پوتین، رئیس جمهور روسیه از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا درخواست کرده است که یک زیرساخت پرداختی مشترک ایجاد نمایند تا از سلطه نظام دلاری خلاصی یابند و به این ترتیب حاکمیت اقتصادی اعضا تقویت شود.

روسیه همچنین در راستای کاهش وابستگی به نظامات پرداخت غربی اقدام به ایجاد سیستم پیام رسان مالی جایگزین سوئیفت نموده است و در حال توسعه بیشتر آن جهت همکاری با سایر کشورهاست.

علاوه بر این به تازگی مقامات پولی امارات و عربستان از راه اندازی رمزارز مشترک خبر داده اند. طبق گفته آن ها ارز دیجیتال جدید تنها در تبادلات بین بانکی دو کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مقامات پولی عربستان و امارات تا به حال قوانین محدودکننده ای در زمینه استفاده شهروندان از رمزارزها وضع نموده اند اما در عین حال به دنبال ترویج استفاده از قابلیت های فناوری بلاک چین در سطح دستگاه های دولتی هستند.

منبع: کوین تلگراف yon.ir/0Qw2H

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.