۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۹۰۱ ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸ دسته: تولید، سیاست صنعتی کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

سال گذشته وزارت کسب و کار بریتانیا استراتژی صنعتی این کشور را منتشر کرد. هدف اصلی این استراتژی صنعتی تبدیل بریتانیا به نوآورترین کشور دنیا تا سال ۲۰۳۰ عنوان شده است. برای نیل به این هدف، برنامه های زیربنایی و توسعه ای متعددی در این سند مطرح شده که افزایش سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه، یکی از مهم ترین آن است.

به گزارش مسیر اقتصاد سال گذشته وزارت کسب و کار بریتانیا سیاست صنعتی این کشور را منتشر کرد. این سند که ۲۵۵ صفحه دارد، چشم انداز بلندمدت اقتصاد مدنظر دولت بریتانیا است و نشان می دهد این کشور در سال های آتی چه برنامه هایی برای افزایش قدرت اقتصادی خود در نظر دارد.

توسعه زیر ساخت ها از اهداف سیاست صنعتی بریتانیا

افزایش بهره وری و بهبود عملکرد شرکت های داخلی، دستیابی به فناوری های جدید و نوظهور و افزایش قدرت خرید و درآمد مردم در سراسر کشور بریتانیا از اهداف اصلی این سند سیاستی عنوان شده است.

همچنین توسعه زیرساخت ها و ساختمان از دیگر اهداف سیاست صنعتی بریتانیا است، به طوریکه یکی از اهداف اصلی این سند سیاستی بهبود گسترده در زمینه توسعه زیرساخت های کشور بریتانیا است.

طبق اسناد منتشر شده، سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت بلندمدت است و برای حمایت از این بخش بایستی منابع گسترده ای در نظر گرفت. لذا کمک به توسعه بخش زیرساخت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مطابق با این سند سیاستی بخش هایی همچون مسکن، حمل و نقل و زیرساخت های ارتباطی در اولویت حمایت های دولت بریتانیا است.

تحقیق و توسعه محور اصلی سند سیاست صنعتی بریتانیا

در واقع چشم انداز اصلی سیاست صنعتی بریتانیا تبدیل شدن به نوآورترین کشور دنیا در سال ۲۰۳۰ میلادی عنوان شده است. مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته دولت بریتانیا توجه ویژه ای به بخش تحقیق و توسعه در صنایع مختلف دارد و بخش خصوصی را ملزم به سرمایه گذاری بیشتر در این بخش کرده است. از دیگر برنامه های این کشور تجاری سازی ایده های نو است. دولت بریتانیا از این طریق به دنبال این است تا رشد اقتصادی در کشورش را گسترش دهد.

محورهای اصلی برای تبدیل شدن بریتانیا به نوآورترین کشور دنیا عبارتند از:

  • افزایش نسبت سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه به تولید ناخالص داخلی از ۱.۷ درصد فعلی به بیش از ۲.۴ درصد تا سال ۲۰۲۷ میلادی؛
  • افزایش نسبت سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه به مالیات تا سطح ۱۲ درصد؛
  • سرمایه گذاری ۷۲۵ میلیون پوندی از منابع دولتی در راستای اجرای پروژه های افزایش نوآوری.

نمودار ذیل سهم هر یک از علوم مختلف نظیر علوم اجتماعی، علوم مهندسی، علوم ریاضی، علوم محیط زیستی، علوم زیست شناسی، علوم پزشکی و سلامت و علوم انسانی از تحقیق و توسعه را نشان می دهد.

سهم ۱.۷ درصدی تحقیق و توسعه از تولید ناخالص ملی در بریتانیا

سهم بخش تحقیق و توسعه از تولید ناخالص ملی در بریتانیا ۱.۷ درصد است. این در حالی است که سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی در آمریکا و آلمان به ترتیب ۲.۸ و ۲.۹ درصد است. بنابراین بریتانیا نسبت به کشورهای توسعه یافته ای همچون آمریکا و آلمان سرمایه گذاری کمتری در بخش تحقیق و توسعه کرده است، و بر اساس چشم انداز سیاست صنعتی بریتانیا بایستی سهم بخش تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی افزایش یابد.

منبع: سیاست صنعتی بریتانیا yon.ir/oV4UX

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.