۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۸۸۷ ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

آذربایجان همسایه شمال غربی ایران است که به دلیل شرایط جغرافیای مناسب، برای افزایش کمیت و کیفیت گندم های تولیدی خود سرمایه گذاری کرده است. در عین حال، این کشور سالانه حدود یک میلیون تن گندم وارد می کند؛ بررسی‌ها نشان می دهد تفاوت قیمت گندم ایران و گندم وارداتی آذربایجان، احتمال قاچاق این محصول از ایران به این کشور را افزایش داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد آذربایجان همسایه شمال غربی ایران یکی از کشورهای مستعد تولید محصولات کشاورزی محسوب می شود که طی سال های گذشته شرایط پرنوسانی در خصوص تولید این محصولات داشته است.

آذربایجان به‌علت دارا بودن زمین‌های مساعد کشاورزی، منابع آبی قابل استحصال، تنوع آب و هوایی، منابع تجدیدشونده، جنگل‌ها، مراتع و صدها کیلومتر مرز آبی جهت استفاده قابلیت تولید در محصولاتی نظیر سبزی و صیفی، غلات و پنبه را دارد.

غذای اصلی مردم آذربایجان نان است که بخشی از گندم مورد نیاز برای تولید آرد و نان در این کشور توسط کشاورزان داخلی تولید شده و بخش دیگر آن از طریق واردات تامین می شود.

کیفیت پائین گندم های تولیدی در آذربایجان

دولت آذربایجان به منظور کاهش قیمت آرد و افزایش کیفیت نان های مصرفی مردم اقدام به برنامه ریزی و حمایت از تولیدات کشاورزی خود کرده است.

با وجود اینکه آذربایجان حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد از گندم مورد نیاز را در کشور خود تولید می کند اما طبق اعلام مسئولین دولتی و کارشناسان کشاورزی این کشور، کیفیت گندم های تولید شده در این کشور پائین است.

به همین دلیل طبق اعلام وزیر کشاورزی آذربایجان، کارخانجات آرد سازی این کشور، گندم های روسی و قزاقی را برای تولید آرد مناسب تلقی کرده و خواستار واردات گندم از آنان هستند.

از سوی دیگر اغلب گندم های تولیدی در آذربایجان نیز به دلیل عدم کیفیت مناسب و نیز قیمت پائین این محصول مورد توجه دامداران قرار گرفته است و توسط آن ها از کشاورزان خریداری می شود.

سرانه مصرف ۳ میلیون تنی گندم در آذربایجان

سرانه مصرف گندم در آذربایجان حدود ۳ میلیون تن است که حدود ۲ میلیون تن از گندم مورد مصرف در این کشور از طریق تولیدات داخلی تامین شده و حدود ۱ میلیون تن دیگر از طریق واردات تامین می شود.

گندم های تولیدی در آذربایجان به دلیل مرز آبی با دریای خرز از طریق کشت آبی تولید شده و این کشور طی سال های اخیر برنامه هایی را برای توسعه کشت گندم های مقاوم به شرایط آب و هوایی ارائه کرده است.

به عبارت دیگر دولت آذربایجان با توسعه ارقام جدید گندم و مقاوم به شرایط آب و هوای سرد این کشور قصد دارد کیفیت و کمیت تولید گندم را افزایش داد.

یارانه های مستقیم دولت آذربایجان به تولید گندم

سیاست دولت الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، حمایت از تولید گندم با کیفیت است و به تناسب این هدف خود، یارانه های مستقیمی را به منظور تامین امنیت غذایی به کشاورزان پرداخت می کند.

دولت آذربایجان از طرفی با پرداخت یارانه مستقیم به تولید آرد و نان، سعی در کاهش قیمت تمام شده دارد؛ و از طرف دیگر افزایش تولید گندم داخلی برای کاهش قیمت تمام شده نان را نیز در دستور کار قرار داده است. به طور مثال دولت آذربایجان ۷۰ درصد تخفیف برای خرید آفت کش ها و سم ها پرداخت می کند.

علاوه بر این بخشی از هزینه های تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان برای ماشین آلاتشان در قالب یارانه پرداخت می شود و ۷۰ درصد کود مورد نیاز هر کشاورز به صورت رایگان توسط دولت در اختیار آنان قرار می گیرد.

قیمت پایین گندم تولیدی آذربایجان به دلیل کیفیت پایین

بررسی ها نشان می دهد قیمت خرید گندم تولید داخلی به دلیل کیفیت پائین گندم های تولیدی در آذربایجان بین ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان نرخ گذاری می شود که اغلب این گندم ها خوراک دام و طیور می شود.

اما قیمت گندم وارداتی آذربایجان از آنجایی که عمدتا از کشورهای قزاقستان و روسیه تامین می شود وابسته به قیمت های جهانی این محصول است و در سال گذشته با احتساب نرخ ارز سامانه نیما حدود ۱۵۰۰ تومان برای این کشور تمام شده است.

این در حالی است که مسئولین وزارت کشاورزی آذربایجان در سال جاری اعلام کرده اند قیمت گندم وارداتی از کشورهای روسیه و قزاقستان با افزایش قیمت به ۲۶۰ دلار در هر تن، معادل هر کیلوگرم بیش از ۲ هزار تومان نیز رسیده است.

افزایش احتمال قاچاق گندم ایران به آذربایجان به دلیل تفاوت قیمت

از آنجایی که ایران یکی از همسایگان نزدیک آذربایجان محسوب می شود و این کشور نیز یکی از واردکنندگان گندم در منطقه محسوب می شود، به دلیل تفاوت قیمت در دو کشور احتمال قاچاق گندم از ایران به آذربایجان محتمل خواهد بود.

گفتنی است قیمت گندم در ایران برای هر کیلو ۱۶۰۰ تومان تعیین شده است که با هزینه های واقعی تولید  در ایران برابری نمی کندو این موضوع احتمال قاچاق گندم را به کشورهای همسایه افزایش داده است.

به همین منظور نیاز است تا دولت ایران با بررسی وضعیت تولید گندم در کشورهای مرزی کشور و افزایش مناسب قیمت خرید گندم از کشاورزان انگیزه قاچاق گندم به این کشورها را از بین ببرد.

منابع:

بیزی میول yon.ir/V9hFz

yon.ir/ptIpz /xezerxeber

ویرتولاز yon.ir/wQXBT

آذر نیوز yon.ir/rMfAZ

ایندکس موندی yon.ir/s2KlW

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.